Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2795 ggr
lchflchf
0

Nybörjare

Hejsan!

Är 172 lång och väger 76 kg. Målet är att gå ner ca 10 kg. Hur lång tid kan det tänkas ta? Är det väldigt individuellt? Det känns nämligen som en omöjlighet att gå ner Gråter

kaisakavat
0

Hej!

Har du börjat äta LCHF, eller är du på väg att bestämma dig??

Hur snabbt man kan gå ner i vikt, är som du skriver väldigt individuellt. Ibland händer det omedelbart, ibland får man ha tålamod.

Omöjligt är det inte - men kan försås kännas så. För mig var det omöjligt med kaloribantning, men med LCHF visade det sig fungera.

Läs runt, t ex Vanliga frågor och svar som du hittar i listan överst till vänster. Ställ gärna fler frågor.

Lycka till!

lchflchf
0

Tack :)

Jag har precis börjat. Inne på 5:e dagen gått ner ca ett halvt kilo så det känns helt underbart och jag hoppas att det ska fortsätta så.

Känner mig yr, abstinenser av den högre graden, tom i huvudet, torr i munnen. Det känns ändå värt det när jag vet att det kommer gå över.

lchflchf
0

En annan fråga: Fördelningen per dag verkar vara 20 gram kolhydrater 80 gram fett 80 gram protein. Hur räknar man det? En deciliter röd mjölk verkar vara 5 g kolhydrater. Om jag dricker 4 dl mjölk har jag förbrukat mina kolhydrater per dag?

kaisakavat
0

Yrsel och tom i bollen - haha.. en normalreaktion i övergångsfasen. Jobbigt men övergående, som du ju skriver.

Kom ihåg att dricka vatten.  Mjölk är ett otyg, just för den höga halten laktor, mjölksocker. Drick vatten, smaksatt eller naturelle. Kaffe och te är också ok.

De siffror du nämner - 80/80/20 - är en variant av LCHF där man enligt mitt tycke äter alldeles för lite mat och man riskerar att förbränningen stänger av sig på grund av att man egentligen svälter.

Själv äter jag ca 80-100 gram protein, 140-150 g fett och under 20 g kh per dag.

Klicka på HEM längst uppe till vänster på den svarta listen. Sök rätt på LCHF-folder - Kostprogram LCHF. Där finns listat vad som är bra mat och vad som är sämre.

En tillagad köttbit innehåller cirkus 20 % protein, så man behöver alltså äta flera hundra gram kött för att få i sig 80 g protein.

Zepp
1

Du är vad jag förstår inte speciellt överviktig.. det kan ta sin tid.. om kroppen accepterar det vill säga!

80,80,20 är en hypotetisk fråga ställd till en dietist om huruvida detta skulle kunna vara en hälsosam diet för en äldre, liten, lågaktiv kvinna!

"Siffrorna 80g protein, 80g fett och 20g kolhydrater valde Annika troligtvis ut efter i huvudsak sitt proteinbehov, ungefär 1g/kg kroppsvikt.

Resterande siffror är tämligen godtyckliga, och är bara ett sätt att enkelt begränsa mängden energi man får i sig. Förmodligen låg 80 gram fett vid hennes smärtgräns för att inte vara hungrig -- fett ger energi, kroppen behöver energi.  Det betyder inte att det är perfekt för dig! Hur mycket energi du förbrukar under en dag har helt att göra med hur mycket du rör på dig, hur vältränad du är och andra faktorer.

20 gram kolhydrater är inte heller ett krav, utan det är snarare någon sorts övre gräns som de flesta verkar följa i allmänhet."

Vanliga frågor och svar!

LCHF handlar om blodsockerkontoll.. och därmed sänkt insulinnivå vilket gör att fettdepåerna blir fria för utnyttjande på ett helt annat sätt!!

LCHF-folder

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.