Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6582 ggr
[GunillaR]
0

Kokosfett och äggmjölk

Jag ser här i trådarna att "kokosfett" dyker upp lite här och där. 

Var köper man detta och vad använder man detta till?

Jag dricker gärna några koppar kaffe om dagen och skulle vilja ha tips på hur man gör äggmjölk. Kan ju inte hålla på med mjölk nu längre ju!

Evanorm
0

Kokosfett finns på nätet och i hälsokostaffärer, både neutral smak och med kokossmak.

Smält smör 30-60 gram och vispa ned 2 ägg, gärna med mixerstav. Fortsätt mixa ned 2 dl hett vatten. Smaksätt med valfri smak.

lc-solkatt
0

Har aldrig testat äggmjölk men det låter lite läskigt och samtidigt svårt att göra om man ska hälla på kokhet vatten. Hur smakar det egentligen? Själv brukar jag ha lite grädde i kaffe men det måste jag begransa sååå mycket eftersom det ger mig sug

[GunillaR]
0

# 1 - Tack!

Vad använder man kokosfett till? Istället för smör eller?

# 2 - Jag har testat äggmjölken men kom inte ihåg hur jag gjorde. Det var jättegott att ha i kaffet och med lite vaniljpulver i. Blev som kaffelatte.

Jag tycker att använda vispgrädde i kaffet blir lite "stabbigt". En liten kopp är ok med vispgrädde men vill jag ha en stor bamse, typ cafe au lait eller cafelatte då blir äggmjölken mycket bättre.

Effie
0

Man kan använda kokosfett i äggmjölken, jag brukar ta både kokosfett och osaltat smör. Man kan ha det i kaffe och te; jag gillar det inte men många andra gör det. Man kan äta det med sked. Man kan steka i det, men då är väl inte den med smak den bästa, om man inte vill ha kokossmak på maten.

Tänk på att börja försiktigt med kokosfett. Det är lätt att bli dålig i magen om man tar för mycket. Börja med en tesked om dagen och öka. Undvik den på eftermiddag och kväll också.

Och leta runt här på KiF, det finns hur många trådar som helst om kokosfett, och om äggmjölk. Googla på t.ex. äggmjölk site:kolhydrater.ifokus.se

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[GunillaR]
0

# 4 - Jag ska kolla runt lite och googla. Tänkte inte på att det måste finnas massvis med tips eftersom det är så popolärt. Glad

lc-solkatt
0

#3 jag brukar spä ut starkt kaffe med grädde med vatten så att det blir mer mjölkigt

Effie
0

#5 Jo, det försvinner ganska snart långt långt ner i den samlade visdomen här på KiF

[GunillaR]
0

# 6 - Ja det har du ju rätt i. Man kan ju växla mellan äggmjölk och grädde/vatten.

Evanorm
0

solkatt: det är enkelt att göra äggmjölk, med en stavmixer och mixerglas är det superenkelt. Min 17 åriga dotter gör den varje morgon innan skolan. 

Jag har själv börjat med äggmjölk istället för  grädde pga att det triggar mitt insulin. Den är krämig och god med kaffe: Mycket godare än med grädde.Tungan ute

lc-solkatt
0

Evanorm: men är det inte läskigt att dricka halvråa ägg? och flyter inte allt smör upp till ytan om man har det i kaffet?

[GunillaR]
0

# 9 - Jo jag kommer ihåg det var väldigt gott och speciellt om man tillsatte lite vaniljpulver, men det behövs ju inte.

lc-solkatt
0

Menar ni sånt ekologiskt vaniljpulver eller proteinpulver? har bara ekologiskt.

[GunillaR]
0

Jag har köpt Vaniljpulver på Coop Forum, ren vanilj och inget annat. Vet dock inte om den är ekologiskt odlad. Detta är i en liten glasburk som varar länge eftersom det inte ska så mycket till för att få den goda vaniljsmaken.

lc-solkatt
0

ok, det är nog samma som jag har

Effie
0

#10 äggmjölk är inte en sörja av smör och halvråa ägg. Det blir som mjölk (mjölk är ju också en emulsion av fett i vatten) och med en hel del skum ovanpå.

[vaargen]
0

Glöm inte att det finns billigt kokosfett i alla mataffärer också.

JAUS
0

#16 Alla tål dock inte silverpaketen.

[vaargen]
0

#17 Förvisso, men alla tål inte kokosfett alls, eller har problem med Crearome kokosfett.

Jag tycker inte att det är fel att tipsa om att det trots allt finns ett billigt alternativ.

JAUS
0

Ville nämna det, så att man vet att man kan testa andra kokosfett ifall man inte tål ett visst märke.

Sen finns ju alba dalbys kokosfett i samma prisklass som unilevers, så man inte behöver stöda den margarinjätten.

Evanorm
0

Kokosfett i silverpaketen i vanliga butiker är inte särkillt nyttig, orent och processat.

solkatt: äggen är inte halvråa - de mixas ju med hett vatten. Jämför med sockerkakssmet (råa ägg fast man slickade gärna bunken) egg-nogg (hela ägg men vem bryr sej för det är sprit i ) Råbiff med rå äggula, löskokta ägg med rinnande gula. Det finns många exempel på godsaker med halvråa ägg i.

Faktum är att kroppen har lättast för att tillgodogöra sej näringen i gulan när den ÄR halvrå.

Sen tycker jag att du kan testa en drink och känna själv vad du tycker om smaken. Jag har introducerat den till ett antal folk som alla gillat den för krämighetens skull! Skrattande

[vaargen]
0

på vilket sätt är inte silverpaketet nyttigt? Eller orent?

De silverpaket jag har köpt har varit mycket "renare" än det paketet crearome som hade massa smuts i sig.

JAUS
0

Om man kallar prossesssat rent då är silverpaketen väldigt "rena".

Evanorm
0

Jag baserade mitt uttalande om kokosfett pga gammal information om fettet som finns på nätet.

Om Unilever säger att de inte extraherar med lösningsmedel längre så skulle det vara intressant att veta i vilken grad fettet raffineras med syror, bleks och 'doederiseras'.

Som jag förstår så gäller denna process även den dyrare i hälsokostbutiken?

Och OM det ff extraheras med bensin så kanske det är en anledning till att många finner silverpaketen svårare att smälta?

Jag har letat men inte hittat Doktor Dahlquists anledning till att undvika silverpaketen. Om hennes rekomendation baserar sej på gammal och felaktig information så vore det väl bra om så många som möjlig fick veta att silverpaketen är lika hälsosamma som hälsokostvarianterna? Och billigare.

Nöten, det som före stelningen är kokosmjölk, mals och torkas till kopra (med 65-70 % fett).

• Kallpressning: Kopra pressas utan värme (under 30°).
  • Varmpressning: Kopra pressas med värme (80-120°).
  • Extrahering: Kopra extraheras med lösningsmedel, t. ex. hexan, bensin. Urkokning med vatten är ovanligt idag.
  • Raffinering: Alltid; råfett är inte ätligt.  Raffineringen kan omfatta filtrering, rening med syror och alkalier, blekning med uppsugande pulver, deodorisering med het vattenånga, rensning från vaxrester med kyla - se mer under oljor. Ofta fraktioneras och härdas fettet vidare för speciella användningsområden; få fettråvaror används lika mycket och mångsidigt i industrin som kokosfett.

Industrivärlden definierar oljor som fett som flyter redan vid 15 °, vilket inte kokosfett gör, och därför kallas det vanligen fett i Europa, högraffinerade kvaliteter ofta kokossmör. I växtländerna kallas det vanligen kokosolja - temperaturen där är ju också ofta sådan att fettet flyter. Förvarat svalt är det ett smörliknande, gulaktigt till vitt fett med svag söt lukt och mild och söt smak om de inte har raffinerats bort.

• Kallpressat och raffinerat: Smälter vid 20°. Kallpressat kokosfett från organiska odlingar är lite gulare och mjukare, i kylskåpstemperatur fast och hårt, med tydlig lukt och smak av kokos. Smältpunkten är högre, 25-28°.

• Varmpressat och raffinerat: Hårdraffinerat kokosfett, som livsmedelsbutikens flottyrfett, är fast, vitt, utan smak och så gott som utan lukt. Smälter vid 28°. Vid 30° blir det flytande och genomskinligt, vid 14-23° stelnar det igen. Efter uppvärmning till 240° förblir det flytande i flera dagar.

TantRafa
0

Igår gjorde jag äggmjölksvarmchoklad!

Så himla smarrigt! Närmare "riktig" kommer man nog inte!

2 ägg, ca 50g smör,4dl vatten drygt 1 tsk kakao och mixa runt i bulliten en stund.

Häpp!

lc-solkatt
0

#15 ja det är klart men blir det inte så att allt smör flyter upp eller blir det jämnt? Alla säger att äggmjölk är gott men jag får inte ihop det eftersom det inte låter gott. Blir äggen t.ex. inte halvkokta om man häller kokhett vatten över och ska man mixa medan man gör det?

Effie
0

#25 Det ser ut som mjölk, beter sig som mjölk. Men jag har aldrig gjort mer än druckit den rakt av. Skummet, tycker jag, blir trist om det blir stående. Det är flera som berättar att de har äggmjölk stående i flera dagar och jag har inte fått intrycket att det blir konstigt.

Ja, man ska mixa medan man häller på vattnet. Annars kan jag nog tänka mig det blir sörja och inte mjölk.

Det finns någon tråd om avidin och biotin, som handlar om huruvida det kan vara onyttigt att dricka mycket äggmjölk om det inte blir varmt nog. Är man orolig för det använder man bara äggulor, och försöker hitta på något att använda äggvitor till (det finns trådar om det också). Eller också försöker man höja temperaturen - förvarar allt i rumstemperatur, smälter fettet i förväg - och låter det stå någon minut innan man dricker. Och det är inget man behöver oroa sig för om man bara dricker äggmjölk ibland.

[GunillaR]
0

Jag har nu gjort min kaffelatte på äggmjölk och lite vaniljpulver. Mycket gottSkrattande 

Jag använde ca 15 gram smör, 1 ägg och en dl kokande vatten.

Mycket godare än grädde!

basler
0

Äggmjölks kaffelatte är jättegott, ibland bryter jag av med en halv tesked kakao i också - då känns det LYX. Det tog lång tid innan jag vågade mig på att göra äggmjölk, såg framför mig hur ägget koagulerade i det varma vattnet….SÅ FEL jag hade, äggmjölken ser ju precis ut som vanlig mjölk och funkar jättebra i kaffe. Jag gör med osaltat smör eller med kokosfett utan smak, borde göra oftare med kokos eftersom det skall kicka igång fettbrasan, har hittat en ny shop som jag ska testa, ekologiskt kokosfett till hyfsat pris, handlar man lite fler än en burk blir det inte så dyrt med frakten eller om man som jag går ihop och beställer med syrran, www.lchfbutiken.se

lc-solkatt
0

Testade äggmjölk utan något recept och det var inte så tokigt som det låter. Dock saknar jag mjölkkänslan då jag har det i kaffe så jag har i lite grädde i alla fall - men helt klart en bra proteindrink

Gullfia
0

Äggmjölk är jättegott med 1 tsk kanel i.

kiwi66
0

Har du testat www.lchfbutiken.se än? Hur det är att handla därifrån och hur kokosfettet är.

Jag tänker inte handla för 900:- för att få frakten fri och har ingen att samköpa med.

Om det inte är nån i området Östra Småland som är sugen på att testa.

Emea67
0

Har ni hittat trådarna med äggmjölk?

Här finns tråden Vi som väljer äggmjölk del 2 och där finns det länkat till del 1 och ursprungstråden!

Har inte läst alla svar men såg att du undrade!

Lycka till Skrattande

goldcamilla
0

Här är en sida med butiker som säljer t.ex kokosolja mm, den finns på Annika Dahlqvists blogg se här

Gunnell
0

Har gjort en liten sammanställning om kokosfett HÄR

cathrine70
0

Har smakat på det  nu  2 gånger. Igår drack jag på kvällen. Ngt hände ? När jag  skulle lägga mig  började jag  må så  illa och  nu på morgonen mår jag  lite fortfarande…Magen tyckte inte omden tydligt och  klart. lagade  hett vatte, äggula1, 20g smör, 1 msk cocosfett, kanel, lite låtsassocker. Känner av att kroppen är lite svag  efter natten också.  Jag  gillade drycken men kroppen gilllade  tydligen inte? Obestämd Har  ätit LcHF nu  i snart 1år så  det  är inget  nytt heller.

Har  ngn annan varit  med om ngt liknande? Berätta järna

JAUS
0

Vissa mår illa av kokosfett på kvällen, byt ut mot endast smör om du dricker det sent.

cathrine70
0

ok  det var bra tackGlad för jagg  gillade det

lizaohman
0

MORGAINE: som någon klok sa så kan man välja att bara använda äggulan, det funkar bättre för mig.

Jag köper mitt kokosfett från crearome.se och väljer det med naturlig smak och doft. Om man köper 5 kg-hink så blir priset väldigt konkurrenskraftigt. Och så är det väldigt fin kokosolja! Den förstörs ju heller inte. Jag brukar föra över i en mindre burk, så det är lättare att hantera. Jag har inte kollat in LCHF-butiken ännu däremot.

CATHERINE70: det brukar varnas för att inta kokosolja på kvällen eftersom det spruttar igång kroppen ordentligt (kvalitativ medicinsk jargong hehe) och kan bl a ge mardrömmar och illamående, som du märkt.

ALLA: ett gott tips är att köpa chokladsmaksatta kaffebönor (hela, inte färdigmalet) från t ex aromia.se, mala själv och sedan tillföra äggmjölk, grädde eller osaltat smör efter behag. Vansinnigt gott, godare än att smälta ner egen choklad. Fast dyrt!

cathrine70
0

KOm på att jag  har  ju  satt 1 tsk cockofett i  théet också  på kvälllarna, men detta var tydligen för mycket. Har funderat  på om det  också  kunde vara äggulan? ock så kommer det  lite vitan med som blir sådär äcklig i koppen  när det "kokas"i koppen o  den får bli  på bottnet tycker jag  inte i min munObestämd

Nästa gång kommer jag  att sila att den inte är i  kopppen. Känner fortfarande av det fast  jag  ätit frukostSkämslustigt nog  men sant