Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4506 ggr
Soffi76
0

ny desperat medlem!

Hej,

Jag har idag blivit medlem på Kolhydrater i Fokus. Jag heter Sofie, är född 1976 och har kämpat mot övervikt sedan tonåren. Har gått upp och ner i vikt så mycket som -20 och sedan +30. Idag behöver jag gå ner 30-35 kg för att hamna på ett hälsosamt BMI. För ett par år sedan var mitt midjemått 102 cm - alldeles för mycket enligt husläkaren som sa åt mig att dra ned på fettet och röra mer på mig. Strax före jul var midjemåttet uppe i 114 cm(ännu mer alarmerande). Så jag gick med i Viktväktarna och anmälde mig till deras nya interaktiva tjänst med ProPoints. Resultat igår: ingen viktminskning, men midjemått 117 cm, dvs +3 cm!

Jag är desperat. Jag klarar inte Viktväktarna - det står att man äter varierat och hälsosamt ur kostcirkelns samtliga delar, men jag är ständigt hungrig och än värre blir det när jag följer andra VV-medlemmars råd att äta frukt till mellanmål. När jag bodde på hotell en helg nyligen syndade jag (så såg jag det då) och åt omelett med bacon till frukost varje morgon. Resultat: jag höll mig mätt i 5-6 timmar, jag som normalt sett är vrålhungrig redan en timme efter frukosten bestående av lättfil och Branflakes och en frukt…så jag inser att det ligger något i kolhydratdebatten, Atkins osv.

Jag har förberett mig genom att läsa Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman, Lars-Erik Litsfeldt och Atkins. Det låter nästan för bra för att vara sant att kunna äta sig mätt för jämnan och ändå gå ned i vikt. Jag vill pröva och känner mig redo för att göra det också, men jag är lite osäker på om just jag är ett hopplöst fall. För tio år sedan gick jag ned mycket i vikt med VV och Viktklubb, nu blir jag bara hungrig och ännu tjockare när jag följer deras kostprogram. Vad är era erfarenheter; finns det någon här med min bakgrund (+30 kg överivikt, 3 dm för mycket i midjemått, förhöjt Blodtryck - 145/95 - för lågt HDL-kolesterol och ett fastesocker som ligger inom normalkurvan, men lite för högt för att vara optimalt?) Jag har läst om det metabola syndromet och tycker att symptomen stämmer oerhört bra in på mig och mina problem. Kolhydratfattig och fettrik kost sägs vara bästa sättet att komma till rätta med detta tillstånd?

Till saken hör att jag är uppvuxen på lättprodukter - lättfil, lättmjölk, Lätt & Lagom, mager grädde och crème fraîche, aldrig ost med mer än 17% fett.

Jag tar gärna emot tips och råd från andra medlemmar här på sajten! Jag är rätt orolig; tänk om jag hör till den kategori människor för vilka viktnedgång är omöjlig?!

nyborjare08
0

Hej och välkommen! :-)

Du har helt klart kommit rätt! Det finns många här som har liknande erfarenheter som du av viktväktande och andra fettsnåla dieter. Själv klarade jag bara av vv ett tag på ren viljestyrka och sen var jag tillbaka i gamla ovanor och gick upp allt jag gått ner plus moms… Och jag har mer övervikt än du. Så det var så skönt att hitta LCHF! Nu är det enkelt, och jag behöver inte gå på viljestyrkan, det går av sig själv!

Jag tror inte att du har något att vara orolig för. Och i vilket fall, ta inte ut oron i förskott. :-)

Så kör på tjejen! Du ska se att det kommer att gå som en dans!

Lycka till!

savonit
0

som du ser har du sett sambandet 30kg plus trots fettsnålt liv.

Så med Fettrikt lit liksom alla andra här inne kommer du nog må jättebra.

Tips kokbok som är gratis, mycket inspiration.

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b640b026-5c6f-47ab-b88f-73c49a6db029&GroupId=12a2bfd7-1eae-44a0-8057-9f05616ab6e3&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

miss-chief
0

Jag vet precis vad du menar med att man är hungrig hela tiden på lättprodukter. OCh jag tror att de flesta här har kännst samma sak.

Tror inte att du behöver oroa dig för utebliven viktnedgång. Men du måste ha tålamot och låta kroppen ta lite i taget. Du kommrr int att gå ner all vikt på tre månader eller ha bikinikroppen slimad och klar till sommaren men du kommer förmodligen att ha gått ned något lite. Och det viktigaste, du komemr att må kroppsligt och själsligt mycket bättre eftersom du äter produkter som kroppen gillar.

De råd som jag önskar att jag hade fått (eller kanske lyssnat på) i början är

- Ät när du är hungrig! Du kommer att var mycket hungrig de första dagarna eller till och med veckorna och då ska du äta tils du är mätt. Även om det bara gått en timm eller två sedan du år så ska du äta något. Kroppen är hungrig på kolhydtater och sänder ut hungersignaler för att få sitt lystmäte. men ge inte efter, dämpa hungern med fett.

- Ät inte grädde och andra godsaker bara för att du får. Det är ritkgit gott med vispad grädde och lite hallon. Det är riktigt gott att få hälla grädde i kaffe eller the. Men det är också lätt att överäta. Så tänk efter innan du stoppar i munnen.

- Sokcersuget kan återkomma. De första veckorna kan gå toppenbra och utan sockersug. Men sedan kan du börja bli frestad igen. Det kan bli svårt att gå förbi kakfatet eller godisskålen. Har du dessutom en familj, som jag har, som fortfarande äter godis och kolhydrater, kan det vara extra jobbigt.  Det är inget konstigt, bar något du måste övervinna. Förslagsvis gör du det genom att äta lite mer fett.

Lycka till och välkommen hit!

4everYoung
0

Välkommen i gänget Soffi76. Jag är själv nybörjare och har precis som du undrat om jag är ett "hopplöst" fall. Men sen jag började i slutet av december- 09, har jag aldrig varit hungrig. Jag har tappat ca 3 kg, men det känns inte viktigt än. Jag mår såå mycket bättre än jag gjort på evigheter. Maten är underbar och ibland behövs det inte mycket för att bli mätt heller. läs trådarna på denna sida och prova dig fram. Du kommer att få mycket hjälp av alla godingar här. Själv är jag diabetiker sen många år och först nu börjar det reda upp sig. Lycka till.

monka-me
0

Hej  Välkommen

Se på viktminskning Där finns vi alla som drabas av likande problem. Jag var 2 månader med VV, nu äter jag bantnings pillar "1day diet" (1vecka -4kg:)

nobban7
0

Hej och välkommen! Jag har inte haft så mycket övervikt som du och jag har heller aldrig gått på (haha) Viktväktarnas metod men jag tror att lchf kommer att passa dig utmärkt. Lycka till!

Soffi76
0

Tack för alla råd och tips! Underbart med så stor kunnande och gemenskap samlade på ett ställe!

Atkins ger rådet att inte räkna kalorier och äta tills man är mätt men inte övermätt. Han säger att många överviktiga inte kan skilja på de två tillstånden i början. Därför tror jag att rådet att inte hämningslöst frossa i grädde o dyl är bra, utan att samtidigt någonsin gå hungrig. När jag surfat runt bland inläggen här verkar det som om det gäller att hitta en "fettbalans" där man inte är rädd för fett, men samtidigt inte äter mer fett än man behöver för att få igång förbränningen. Det blir säkert en del felsteg innan jag hittar den balansen!

Stort tack också för "varningen" att kroppen kan komma att kräva sina kolhydrater. Jag har oturen att ha kolleger som är trådsmala och alltid köper bakelser och wienerbröd till kaffet och tar en stor tallrik pasta till lunch; i början kan det säkert vara svårt att uthärda, men många säger att det bästa med LCHF är att man efter bara några dagar känner mindre hunger och sug och att man därför blir av med sin matfixering. För nu är jag fixerad och tänker hela tiden på var och vad jag kan äta nästa gång.

Jag ser fram emot många diskussioner och åsiktsutbyten här framöver!

Margareta
0

Välkommen hit och lycka till. Återkom hit till din tråd och berätta hur det går.

Numer pensionär i Nynäshamn

ullisbullis
0

Hej!

Visst låter det för bra för att vara sant. Jag tror att det är därför som många är skeptiska till denna kost. Att bantning ska vara plågsamt är nog något som vi alla har fått inpräntat.

Men denna kost gör dig frisk, mätt och ger ett jämnare humör (blodsockerfall gör ingen trevlig!)

Vill du läsa lite egna berättelser kan du gå in på talande bevis.

Där hittar du många berättelser som kan inspirera.

http://blogg.passagen.se/talandebevis/

Lycka till!

Tisdag
0

Hej Soffi76, välkommen.

Jag tror att det kommer att gå som en dans för dig. Du kommer vara mätt, glad och gå ner i vikt. Men hur snabbt du kommer att få resultat är svårt att veta, vissa går ner 10 kg på en månad, för vissa tar det betydligt längre tid.

Det som många här erfar är i alla fall att även utan viktnedgång så minskar midjemåttet. Glad

linn47
0

Hej Soffi76!

Om du har svårt när de andra äter massor med wienerbröd mm, så se till att du har annat gott, tex. en god ost, parmaskinka eller rostbiff eller något annat "lyxigt" gott att äta när de mumsar på sina kolhydratsbomber. Jag har lyckats hålla mig när jag hamnar i dessa situationer. Jag bara älskar halloumi och jag kan även äta det kallt efter att jag stekt dem. Då blir det lite lyxigt för mig. Hoppas att det kan hjälpa.

Jag är sockerberoende och jag har fortfarande jättesvårt att gå i affärer utan att bli tokig av allt gott som finns, speciellt godishyllorna, men då tar jag mannen till hjälp via telefonen och så får han hjälpa mig att komma över det och det går ganska bra. Jag började med LCHF sommaren 2008, och sedan hade jag uppehåll pga sjukdom och sen startade jag igen i julas och sockersuget kan hålla i sig länge, så det är jättebra att hitta något som man kan ha som sitt speciella godis.

Lycka till!

sisan881
0

Välkommen

Jag har också varit med i VV. Gick ner 16 kg och upp 20. Fick barn och ökade på ytterligare 4 kg på min maxvikt som höggravid.

Jag har ätit LCHF sedan tidig höst 2009 och mår fantastiskt bra. Vad jag väger just nu vet jag inte då baterierna är slut. Men jag har minskat mitt midjemått markant. Jag har gått ner två storlekar och känner att jag närmar mig ytterligare en storleksminskning.

Jag äter fantastiskt gott och tänker aldrig på att jag saknar något. Alla i familjen har fått anpassa sig till min maten - dom gillar verkligen LCHF mat. Är jag godissugen så finns flera alternativ som är jättegoda. Jag har gjort en bra och nyttig musli som jag utnyttjar även till sötsaker. Med den gör jag både äppelpaj med musli/nöt-täcke och till det vispad grädde. Jag gör chokladbollar med muslin, vispat smör, kakao och lite kaffe i som jag rullar i kokos. Krämigt och tuggigt!

För folk rädda för LCHF gör jag en gratäng som tillbehör men med mycket ost, grädde och basen består av rättika - jättegott! En del tror att det faktiskt är potatisgratäng.

Mmm… med denna diet, som man ska se mer som en förändring av livsstil, så kan man verkligen äta god, bra, mättande och nyttig mat. Jag är aldrig hungrig. Ibland är jag snarare fundersam om jag äter för lite.

Fundera på vad du kan äta istället för vad du inte kan äta - du kommer hitta massor av goda rätter!!!

liba41
0

Hej! Jag är  också  ganska ny när det gäller LCHF och befinner mig just nu i huvudvärk och lukta illa ur munnen stadiet.

Dock så har jag minskat en storlek, tappat sötsuget och vunnit karaktär.JAg småäter inte längre!

jag har också varit med i VV, första gången för 10 år sedan och det gick bra tills jag slutade och gick upp allt igen. Sen så försökte jag med VV igen för ca ett år sedan och det gick inte.

Jag är jättenöjd med lCHF, jag är mätt och belåten och det är underbart. Jag har inte ont i magen och leder och mår överlag bättre.

Lycka till!

dejsi
0

Bra att du sökt dig hit! Jag har provat lchf för ett år sedan och stod ut i 2 månader och var inte strikt, men jag gick ner 10 kg på den tiden. Jag vägde 130 i jul och började lchf 11 jan och tar dessutom 4000E (mikrogram) D-vitamin som höjer humöret. Sötsuget försvann på någon vecka och jag väger nu 123.5.

Försök stå ut, du kommer inte att ångra dig. För mig finns inget annat att välja på. Tankar har gått åt operation men jag tror inte på det.

Lycka till Cool