Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6057 ggr
tusselisa81
0

Buljong/fond?!

Hej!

Jag är superny på detta, men kände direkt jag kom i kontakt med LCHF att det passar mig, och att det är precis det min mage behöver. Jag lider av ständiga IBS-besvär och ingenting hjälper. Men ju mer jag läser om denna kost, ju mer förstår jag. Så mycket pasta och fibrer som jag vräkt i mig är dt einte konstigt att min mage inte tycker om mig…!

Jag bara funderar på en sak angående buljong/fond. Jag har hört att det ska vara så mycket tillsatser i det att det är det sämsta man kan ha i sin matlagning. Men när jag läser recept i denna kosten, så är dte ofta man ska använda just fond eller buljong.

Hur ska man ställa sig till det och vad är sanningen? Någon som vet?

Tack för hjälp!

Tisdag
0

Vissa gör sin egen buljong. Det finns även några mindre dåliga alternativ att köpa. Eller så väljer du att bara krydda.

Aniara4
0

Ja, nästan alla innehåller glutamat/E621, och det är ett elakt sattyg. "Jästextrakt" är i princip samma sak, eller kan vara. Biofood har en buljong utan jäst och socker, men det allra bästa är att göra själv - det är inte svårt och den är dessutom supernyttig!

Här står en pedagogisk och bra beskrivning som är lätt att följa.

tusselisa81
0

Tack för era tips! Då vet jag varför, det var glutamat jag har hört i samband med fond/buljong. Att krydda eget framöver då :)

Wildrat
0

Jag har kommit på att många gånger kan man helt skippa buljongen och bara salta lite mer så smakar det samma iaf. Särskilt när det redan är protein i rätten.