Sidfläsk - hur skär jag?
Köpte sidfläsk idag eftersom jag läste någonstans på forumet att det är bättre än bacon.
Hur sjutton skär jag klumpen? Med svålen neråt och sen somrulltårta fast smalare skivor så det ser ut som bacon? Eller steker jag hela klumpen i någon slags grytvariant?

Jag brukar lägga den med svålen nedåt och skära ganska tjocka skivor (8-10 mm) ned till svålen. Sedan skär jag bort svålen från sidan ungefär som man filéar en fisk.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
jag brukar helsteka i ugn. Massera in salt och lägg den med svålen uppåt. Svålen blir krispig och god att äta.
Rimmat sidfläsk?
Färskt sidfläsk?
Rökt sidfläsk?
Kanske var det rökt du köpte. Själv skär jag rakt igenom svålen då svålen ligger neråt. Sen är det valfritt att skära bort svålen på varje skiva innan man steker, eller var och en skär bort svålen på tallriken, lämnar eller äter upp.
Rimmat sidfläsk kokar jag ibland. Blir som typ fläsklägg. Rimmat är ju saltat redan.
Färskt "skivat" sidfläsk köper jag ibland och då saltar jag lite på skivorna innan jag steker.

Jag skär bort svålen och hänger ut till Talgoxarna. Sedan skär jag 5 mm skivor. Jag har alltid c:a 100 feta talgoxar utanför fönstret (här är 18 grader kallt) och en hyfsat mager gubbe innanför fönstret.

Bacon är bacon och fläsk är fläsk.. man skär det som vanligt fläsk, så tjockt eller tunnt man vill!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag köper färdigskivat. Lite cayennepeppar på fläsk är inte dumt. Dippar i creme fraiche ibland också.
#0, Alla varianterna går bra, testa lite olika bara. Beror ju på vad du vill göra av det också.

Tack för tipsen!
#3 Jisses, om det är kokt, rimmat eller färskt… måste kolla. *kollar* Det var rimmat. Att det betyder saltat - tänk vad jag lär mig här på forumet - tack igen! Nu ska jag göra LCHF rårakor med sidfläsk och bjuda svärföräldrarna.

Det är nog som så att det är det färska fläsket som är nyttigare än bacon.. dvs det innehåller inga kemikalier!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Varför skär ni bort svålen? Det är ju det godaste av alltsammans.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag har lite svålt för den… :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Rätt läbbig konsistens på svålen, och så smakar den knappt någonting, så det är absolut inte det godaste, men då det är en bra animalisk fettkälla brukar jag skära fläsket inkl svål i skärmaskin i rätt tjocka skivor och äta med svålen, fast det blir bara några skivor åt gången, mer klarar jag inte.

Får man den lite krispig är det gott. Seg o geggig är lite läskigt, det tycker jag också.
Man behöver ju inte slänga den för att man inte vill äta den som den är. Samla på hög i frysen tills ni har ett par stycken, och lägg lägg sedan alla på ett galler i ugnen med en skål under som samlar upp fettet, på kanske 100 grader tills det mesta fettet har smält ut (kan ta ett tag tror jag). Utmärkt och väldigt gott fett att använda i matlagning!
Jag har inte testat själv (jag äter svålen), men jag tror att det bör vara det bästa sättet att extrahera fettet, eller vet ni något bättre sätt?

Halvdanske< Det är av solidaritet för de små liven då det är minus 22 utanför fönstret. Jag kan klara mig utan svål tills våren kommer.

Det argumentet godtages med en stor kram. Käkar de själva svålen också, eller bara fettet?

Perfekt med svål o talg till småfåglarna. Endast av det färska fläsket dock. Aldrig rimmat eller rökt - för salt för de små liven. Svårt att finna tillräckligt med vatten i dessa kalla tider för salt-törstiga småfåglar. (ja, jag misstänker att ni redan visste det… vill bara påminna..)
Hittade några recept på skånsk äggakaka (och rimmat sidfläsk)
http://receptfavoriter.se/recept/aeggakaka-skansk-ugnspannkaka-med-flaesk-och-lingon.html
Visserligen några matskedar mjöl (mindre bra), men kanske ok!

Sidfläsk var faktiskt oväntat gott, jag som inte ätit sidfläsk tidigare. Har lite svårt med att äta allt fett (svålen helt otänkbar i dagsläget) men jag tuggade på.
17 - - - Angående svålar och fåglar: Bra att du påminde, jag var på väg att hänga ut svålen när jag kom på vad du skrivit om rimmat fläsk…

Skär svålen i lagom smala bitar, alltså bara genom svålen, lägg med svålen ner i en form med vatten så det täcker svålen och lite till, ugn ca 200 grader, vänd efter ca en halv timma, strö rejält med salt på den "ribbade" svålen, öka till 250 grader i ugnen, ca 20 min. eller tills du ser att svålen kryper ihop och har bra färg. Underbart gott och skyn gör du sås på .
Gott och ännu godare med färskt fläsk eftersom det inte blir så salt, man kan blötlägga rimmat fläsk en stund innan det skall in i ugnen.
Testa.

Den som har problem med att skiva sidfläsk kan med fördel köpa skivat rimmat sidfläsk.

Cowboy - måste kolla efter det nästa gång, jag tyckte det var ganska mäckigt men dock värt det för smakens skull.
Det är faktiskt vettigare att slänga svålen än att slänga äggvitor för äggvitorna innehåller faktiskt fullvärdigt protein vilket svålen (kollagen) inte gör.

Ha, svålen är f-n så mycket godare än äggvitan vill jag bara säga, tänk, knaprig, salt och god. Jag slänger gärna äggvitan eftersom vi inte skall äta maränger vilket jag tycker äggvitan är det ända den duger till
Jaja, förutom om jag steker eller kokar ägg, då äter jag den.
#24 Nu menade jag givetvis näringsmässigt inte smakmässigt. Att äta svålen är ur näringsynpunkt mer meningslöst än att äta äggvita.

Beror väl på vad man ätit resten av dagen… Har man redan tillräckligt med protein men för lite fett är det väl bättre att äta en lättstekt svål än en äggvita. Knaperstekt svål utan något fett kvar däremot ger väl ingen näring alls.
Jag menade själva svålen utan fett givetvis.

Hm, man får väl förklara från början vad man menar. Inte lätt att veta vad folk menar om man inte uttrycker det, gissa är svårt.
Svål, knaprig utan fett är också en delikatess och vi talade väl inte om näringsvärde till att starta med.
En fläskestek, med kött, fett och knaprig svål och rödkål är bara jättegott.
#28 Jag talade hela tiden om näringsvärdet, varpå du kom med dina smakpreferenser vilket var helt orelevant. Jag var inte heller otydlig, om jag menat inklusive fett så hade jag nämnt det givetvis.

Du säger bara svål, en svål som är lättstekt och inte knaperstekt innehåller inte bara kollagenprotein utan även fett. Så du kunde absolut varit tydligare och sagt svål med fettet bortstekt eller något åt det hållet, eller knaperstekt svål, då hade inget varit oklart.