Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6520 ggr
tezze66
1

smörgåstårta

Hejsan!

Tänkte försöka mig på att göra smörgåstårtan som är i dr dahlqvist och airams kokbok men den är ju baserad på oopsies och jag har gjort sådant bröd i starten av lchfandet men jag tyckte inte det blev någe bra så jag vågar mig inte på smörgåstårtan. Eller ska jag försöka?

Andina
0

Jag har inte gjort varken smörgåstårta eller oopsies. Men jag tror nog att den blir ätbar. Så varför inte prova?

Alternativt bröd, som jag kan tänka mig faktiskt passar bra till smörgåstårta, är Mizzas' "Pones" - se tråden "Bröd med brödsmak".

Lycka till!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

sepersl
0

Jag har gjort smörgåstårta. Av någon anledning så blandar jag alltid ihopa oupsie med polarbröd, men receptet jag använde var: keso (avrunnen), ost, ägg (separerat) - det var länge sedan jag gjorde det så kanske var det något mer… Jag gjorde dubbelt recept, så att smeten täckte en hel plåt (på bakplåtspapper). Jag delade sedan det färdiga "brödet" i 3 lika stora delar.

första lagret var smör och lax

andra lagret av smet var: cf och majo (lika mycket), med mosade kokta ägg, räkor och dill

översta lagret dekorerade jag med cf över hela, gurka, dillkvistar, kräftstjärtar, citron, laxrullar, rom etc.

Resultatet är SMASKIGT! Har bjudit många icke lchf:are på denna och de vill alla ha receptet Skrattande

nobban7
0

Jag har gjort på oopsies (i sockerkaksform) och tycker det blir alldeles utmärkt. Smörgåstårta

savonit
0

Annars kanske du skulle kunna testa denna pizza botten det bästa jag testat till pizza.

Borde kunna funka till smörgåstårta med tycker jag.

Jag kommer nog testa nästa gång jag skall göra smörgåstårta.

Borde funka till både varm och kall.

Testa vet jag.

Savonit´s Pizza Trypicosa

Pizza Botten

4 ägg

3 dl hasselnöts mjölde

3 dl god riven ost

3 msk fett

3 msk fiber husk

2 msk gräddeSätt ugnen på 225 grader

Vispa samman allt och smeta ut på bakplåts papper till en sammanhängan tun rund pizzabotten.

Grädda i mitten av ugnen i 15min.

Roarkish
0

Jag har gjort smörgåstårta på oopsies ett par gånger och den har blivit mycket bra. De flesta har ätit fler än en bit, både kolhydratsknaprare och sådana som oss.

Voltaire
0

Jag gjorde en variant av Mona-Stinas rulltårta - men jag utesluter nötmjöl och bara vispar vitorna hårt. Sen rullar jag den och äter den som den är, smakar som baguette, men man kan ju rulla in vad som helst. Eller ha det som botten på en smörgåstårta. Blir en fantastiskt bra seg brödliknande maräng.

Tisdag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grejen med smörgåstårta är att brödet suger åt sig vätskan och blir saftigt. Fördelen med oopsis varianten är att "brödet" redan är saftigt, så smörgåstårtan behöver aldrig "stå till sig".

Så TS, jag tycker absolut att du ska göra ett försök. Jag tycker att det blir supergott, smakar precis som vanligt eller kanske bättre.