Farligt att tappa vikt?
Jag läste en artikel i Ill Vet idag om fettceller, fetma insulinets roll etc. Den var ganska givande som helhet och fokuserade mycket på insulinresistens.
Jag har en fråga till de som är mer belästa på området. Artikeln pratar om att om man har haft övervikt en längre period så är det inte nädvändigtvis hälsosamt att gå ner i vikt. Den hänvisar till två studier där det visade sig att risken att dö i diverse sjukdomar ökade med runt 20% för de överviktiga i studien som hade gått ner betydligt i vikt.
Tror ni att kosten man äter under viktnedgången har stor betydelse? Finns det t o m studier som behandlar detta ämne?
En tanke jag har är om man börjar käka Becel och lite fett så är det kanske en avgörande faktor till att de som går ner i vikt får ökad sjukdomsrisk?
Har lite bråttom just nu, men ville få ut det här i ämnet till de som kan mer för att få några kommentarer och välgrundade åsikter.

Jag misstänker också att det kan vara avgörande HUR man går ner i vikt.

Jag läste oxå den artikeln och fick intrycket att om man var överviktig men i övrigt frisk så kunde det medföra större risk att gå ner i vikt jämfört med om man hade någon sjukdom.
Om man lägger om kosten till lchf så är ju ofta "baktanken" att man just ska gå ner i vikt, men viktnedgången är ofta rätt långsam så det borde vara ett hyfsat hälsosamt sätt att gå ner - jämfört med t.ex. lågkaloribantning (=svält). Jag tror att den stress som kroppen utsätts för vid lågkaloribantning kan vara bidragande orsak till den ökade sjukdomsrisken.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Vanlig svältbantning innebär att man förlorar muskelmassa förutom fettmassa. Kroppen förbrukar alltså sina muskler för att få näring då inte tillräckligt kommer från maten och detta tas från alla muskler inklusive hjärtat.

Det kan knappast vara farligt att äta sig mätt på sin artriktiga föda, innebär det att man tappar vikt är det nog inte farligt.
Ett annat intressant ämne den tog upp var den stora skillnaden hälsomässigt sett mellan subkutant fett och visceralt fett. Jag gjorde en CT scan för ungefär två år sedan och önskar att jag hade tagit en titt på hur mycket visceralt fett jag hade.
Jag tyckte också om bilderna på musen innan och efter den var insulinresistent. Jag känner igen det där!
Angående viktnedgång och riskerna med det så har ju svårt att tro att man ökar risken att utveckla sjukdomar om man äter bättre, går ner i vikt och mår bra. Det låter underligt.
De nämnde ingenting om hur dessa människor gick ned i vikt och jag antar att det stannar vid det, tyvärr.

Att äta "äkta" hälsosamt, dvs artriktig föda, ökar knappast risken för sjukdom.
Svält är däremot inte hälsosamt.