Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9017 ggr
Roarkish
1

Överdos av kokosfett?

Introducerade nyligen kokosfett i kosten, och igår blev det för mycket. En rejäl klick i ägg och bacon på morgonen sedan ytterligare en rejäl klick i kaffet och ett par rejäla klickar i köttfärssås med shiratakinudlar på kvällen blev för mycket för mig. Storknade fullständigt och satt som en hög i soffan. Jag stirrade blint in i TV rutan i ca 3 timmar innan jag förmådde att resa mig upp. Jag har aldrig varit så mätt i mitt liv.

Det fantastiska med den här kosten är att trots detta så var vikten på morgonen rekordlåg. Ganska sjukt.

Jag kom upp i ca 3000 kcal den dagen. Jag har kunnat klämma i mig bra mycket mer än så tidigare utan att bli så mätt.

PatrikHagglund
0

Kokosfett verkar ha effekt!

Evanorm
2

EXAKT !!

Jag äter ca 100-120g/dag och ibland orkar jag inte äta all min mat fast jag håller mej under 1700 kcal.. Har gått ned 1.2 kilo från platå på sex dagar. Kanonisch. Skrattande

Solrosen-2009
0

Det verkar vara fantastiskt bra med kokosfett på flera sätt tydligen. Har beställt hem 10kg så det ska räcka ett tag och hoppas på många hälsoeffekter. Bl a en förbättrad astma. Äter fakir nu och då ska det tydligen också vara bra för viktminskning som du glatt fått erfara.   Vi får se om jag har samma tur… Glad

Roarkish
1

Absolut. Jag får i mig knappt 3000 kcal. Jag har nu gått ner 3.5kg på 11 dagar efter en envis platå! Jag har märkt viktnedgång i stort sett varje dag sedan jag startade.

dejsi
0

Äter ni kokosfett i silverpaket? Har aldrig testat

ullisbullis
0

Jag började med kokosfett(silverpaketet) för en vecka sedan. Försöker hitta en lagom mängd kf per dag utan att bli illamående.

Nu funkar det med ca 75gr/dag.

Har ej gått ner i vikt men den känns som förbränning pågår i kroppen.

Jag känner mig varm och det "brusar" i kroppen.

Det sätter fart på magen också vill jag lova! Förvånad

sepersl
0

jag kör ekologiskt utan smak från hälsokosten

Roarkish
0

Jag kör silverpaketet nu. Jag ska beställa någon 5 kilos hink av något företag som rekommenderas här när det är slut.

savonit
0

vilka företag rekomenderas på 5 l hinkar?

Har aldrig sett något sådant.

Länka eller tipsa gärna

Wildrat
0

#9 www.crearome.se Välj webbutik och kolla sen på Vegetabilisk matolja.

JAUS
0

Ja, kokosfett är effektivt, det hjälpte mig att lämna min platå. Man blir dock svettig av den ökade förbränningen.

maylin85
0

går man ner snabbare om man äter koksfett varje dag?

maylin85
0

går man ner snabbare om man äter koksfett varje dag?

JAUS
0

Jag gjorde det i alla fall. Det ska då ersätta annat fett t.ex. smör.

kaisakavat
0

Roarkish - Troligen går det hela fortsatt bra för dig.. Alltså kokosfettsatsningen. Men.. Glad

..om du vill - avvakta lite innan du beställer större mängd. För mig gick kokosfettsatsningen för något år sedan åt skogen. Efter ett antal dagar  blev jag våldsamt illamående av minsta dutt och har fått överge den planen. Tungan ute

Solrosen-2009
0

Usch då, det låter inget vidare. Och jag som har (som sagt innan) beställt hem 10kg.  Foten i munnen  Nåja, jag brukar kunna äta det mesta.

andreas0
0

#0, Det går nog inte att överdosera på det sättet. Så länge du inte sitter och trycker i dig en massa fast du är mätt. Däremot så finns det en del som blir illamående alternativt lösa i magen vid överintag av kokosfett. Har du inte märkt av något av detta så är det nog inget du behöver oroa dig för.

dejsi
0

Vad är det onyttiga i att äta från silverpaket?

vinteralvan
0

Det i silverpaketen är inte ekologiskt, det är den enda skillnaden vad jag vet. Är det någon som prövat att göra äggmjölk på kokosfett istället för smör?

JAUS
0

#19 Många använder kokosfett istället för eller tillsammans med smör i äggmjölk.

sepersl
0

jag gör äggmjölk på enbart kokosfett (ekologiskt utan smak). Funkar fint - dock så har jag det endast i kaffe som latte. Jag har aldrig lärt mig att dricka det "rent" vare sig det är gjort på kf eller smör. Som latte funkar det fint (med vanlijpulver) Yummie!

Kokosfettet är mer processat och därför undviker jag det.

kaisakavat
0

Silverpaketet tillverkas av Unilever - mitt specialla bojkottprojekt.

De tillverkar en massa sk*t som de sen (tillåts) marknadsför(a) som livsmedel - t ex Becel Pro Active Rävgift. Skrikandes Tungan ute

eljope
0

Biofood säljer ekologiskt kokosfett utan smak på ica maxi för ca 45 kronor.

Solrosen-2009
0

Hur mycket är det i ett paket för 45:-?

Evanorm
0

# 23

Per kilo ?

Vilken stad?

Knasan
0

kan det vara denna tro? Finns i så fall även på Bodystore, dels denna samt en dyrare med smak samt Cocosas båda varianter.  Biofoods

Solrosen-2009
0

Om det är det så har jag handla rätt för mig ändå  Glad

almeotto
0

Jag har också gått över till cocosfettet nu och har också kännt illamående.. helst på kvällarna. och tänkte då att skippa det 1 dag å se om det gick över.. Så igår blev det inget cocosfett men jag kännde ändå mig illamående på kvällen?? Kan det kanske sitta i kroppen 1 dag efter intag?'

Jag väger mig bara 1 gång i vecka och det är i morgon så det ska bli spännande och se om det har hänt något.. står på platå sen ett tag tillbaka..

Spännande med detta cocosfett!!

Tack för en bra tråd!

eljope
0

#25 oj det glömde jag ju skriva det är en 500 gr hink.

Solrosen-2009
0

I väntan på mitt ekologiska kokosfett så köpte jag det vanliga silverpaketet som är det enda jag kan få tag på i vanlig affär. Igår fick jag i mig ca 80gr och kände av det lite. I morse startade jag med lite i frukosttéet och ännu mer i frukostägget och fick nästan samma kräkkänsla som när jag överdoserade grädde.

Hjälp! Tänk om jag inte klarar det! Måste man byta ut allt smör för att få effekt eller räcker det med ca 50gr per dag? Jag har läst om andra som reagerar så på silverpaketet men inte på det ekologiska så jag får hoppas att det även stämmer på mig.

kmf79
0

Hej! Jag använder kf i silverpaketen och jag mår hur bra som helst, tagit ca 80 g/dag. Håller mig mätt länge på det. Har i och för sig inte provat det ekologiska men jag känner att ekonomin inte tillåter det nu och då är silverpaketen ett bra ekonomiskt alternativ. Det är iallafall min åsikt.

Evanorm
0

Snälla - när ni talar om produkter och var ni köper det så ange pris per kilo, och vart - butik och stad. Det blir så mycket lättare att jämföra då.

Kokosfett kan ge kraftigt illamående, lös mage/ total matcoma där man blir utslagen och måste sova/ halsbränna - om man äter för mycket/ för mycket i en måltid/ för sent på dagen.. osv. Börja med en matsked och öka varsamt så att du kan känna själv om du mår bra av det eller inte.

Jag har ätit sen juli-augusti och långsamt ökat till 100-120g. Det är inga problem ed det. Men så tog mitt slut och jag är insnöad .. Flört .. så jag köpte silverpaket på ICA. Och fy vad jag mår dåligt. Orkar inte med mer är 80-90 g, det kväljer mej, jag sover sämre, har konstant huvudvärk och är 'håglös i hela kroppen'. Om det är kokosfettets fel vet jag inte. Ska genast beställa mera från Gryningen och aldrig äta annat än ekologiskt från o med nu.

Andina
0

Kokosfettet sätter fart på mina tarmar… så jag kan inte äta särskilt mycket per dag, 2-3 teskedar (= 1 matsked?) i kaffet/äggmjölken och kanske lite vid matlagningen.

Har dock beställt en 5kg-hink från Crearome nu - har testat både ekologiskt (från privat kontakt) och icke-ekologiskt kokosfett (Alba Dalby's och Unilevers kokosfett) och jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tror att jag tål det ekologiska bättre. Få se när jag fått mitt ekofett, ska hålla lite extra koll på den saken då.

5-kilos-burken är den billigaste eko-varianten jag hittat hittills. Och den lär räcka ett tag (fast jag tror att en eller annan väninna vill köpa en del av mig…).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

soderen
0

För tillfället äter jag också enbart från silverpaketet (pga ekonomi).

Även jag har känt av ett lätt illamående på fm de två sista dagarna.
Jag misstänker att det beror på att jag fått i mig alldeles för mycket kf + smör i min äggmjölksfrukost. Runt 35-40g vardera av kf och smör.
Skall prova utan äggmjölken under helgen.

Har fått i mig aldeles för lite fett idag, så det blir en stor kopp te med ca 20g kf till att börja med. Möjligtvis blir det ytterligare mer längre fram på kvällen.

Jag började med kf i oktober/november, och tyckte då att det var rent ut sagt vidrigt. Ibörjan tvingade jag i mig det. Började med silverpaket, och gick raskt över till ekologiskt. Klart mycket lättare att "lära sig" med.
Har slutligen gått över till silverpaketet igen.

4everYoung
0

Jag har aldrig haft några större problem med cocosfett. gillar det som smakar cocos. Nu vill jag bara veta om det är ok eller farligt. Några vänner "exploderade" av fasa då jag lyckligt berättade att jag åt cocosfett, (samt att jag hittat ekologiskt på hälsolivs här i stan Västerås, 55:-/ 400g. )

Så nu är jag orolig för de sa att det kläggar igen blodådrorna. Hur är det egentligen?

Mimsivimsi
0

jag har lite frågor…

-vad är cocosfett bra för?

-vad för sorts fett är cocosfett? (mättat, omättat, fleromättat)

-varför äter man det om det är många som mår dåligt av det? Ska man inte lyssna på kroppen under den här kosten och om kroppen säger stopp - kan det verkligen vara bra då?

-vad händer i kroppen när man äter cocosfett? Om man tänker att omega6 oxiderar i kroppen och är skadligt för oss, kan inte det tänkas att cocosfett har samma effekt då det också är vegetabiliskt fett?

Skulle gärna vilja ha lite svar från de som är insatta på det här. Är väldigt nyfiken..

Wildrat
0

#35 Kokosfett är till största delen mättat fett och de tror att det är farligt men det vet vi ju att det inte är. Läs på Kostdoktorn om fett och fettforskning eller låna/köp boken "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov så får du veta precis hur lurade dina vänner är.

#36 -Kokosfett sägs höja ämnesomsättningen och det hjälper en att gå ner i vikt.

-Kokosfett är mättat.

-Det krävs ibland lite tillvänjning men det betyder inte att det är dåligt.

-Kokosfett är som sagt mättat så det händer samma sak i kroppen som med smör (som innehåller mer omega 6, tror jag) eller fettet från köttbiten, det används som energi. Just det mättade fettet i kokosfettet ska vara enklare för kroppen att förbränna då det är kortare kedjor, därför är det bra att äta.

Roarkish
0

#17 Jag har en till erfarenhet med mitt kokosfett experiment nu.

Jag åt kokosfett i knappt två veckor och har nu inte ätit det på ungefär 48 timmar.

Under den tiden jag åt kokosfett så märkte frugan att jag slutade att klaga på att det var kallt. Innan LCHF frös jag aldrig inne.

Idag har jag frusit något väldigt. Detta fastän att det har varit 22-23 grader varmt som vanligt i huset.

Det verkar ju allmänt känt att kokosfett har denna effekt, och det stämmer absolut in på mig.

Eftersom jag ska ut och resa en månad nu och tillgången till kokosfett kommer variera så kommer jag tyvärr inte kunna äta det varje dag, men ska fortsätta igen när jag kommer hem.

Evanorm
0

Ursäkta den mästrande tonen i inlägg # 32.

Jag blandade ihop trådarna och trodde att jag skrev i min egna tråd …Skäms

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=980548cd-4168-4c40-9f9c-762d449404a1

"Allt du vet och vill veta om kokosfett!"