Sötpotatis
Hur mycket kolhydrater innehåller sötpotatis? Har läst att det tydligen är bättre med sötpotatis än vanlig, ngn som vet om det är lämplig kost för oss som inte vill stoppa i oss för mycket stärkelse, eller inga alls helst.
Har för mig att sötpotatis innehåller 25 g kolhydrater/100 gram, vilket är högre än exempelvis potatis. Fördelen är att GI är lägre, samt att den sägs innehålla mindre antinutrienter än potatis.
Här är värdena på sötpotatis.
Näringsvärde per 100g: Energi 114 kcal/479 kJ, Vatten 71 g, Protein 1,7 g, Fett 0,4 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 25,6 g, Kostfiber 0,7 g, Kalium 243 mg, ß-karoten 5280 µg, C-vitamin 21 mg.
Innehåller för mycket kolhydrater.

Tack. Ja,det innehåller för mycket kolhydrater. Hm, jag hade tänkt laga moussaka imorgon till barnen imorgon och det innehåller potatis, kanske man kan utesluta det och använda zucchini istället.
Du vet väl att originalet innehåller auberginer som är mkt godare än potatis 

Mums - moussaka på aubergin, en god lammfärssås, grädd bechamel med ägg och massor av fetaost. Lite omständigt att laga, men ack så gott (en av mina favoriter).

Jag trodde det var aubergine och potatis? Men det kanske går bra med bara aubergine och quornfärs…det är så gott!
Jag har aldrig ätit det med potatis och jag åt det ofta på den tiden grekiskt var HOT!

Bra! Då blir det med aubergine!

Hur dags är maten klar jag blir hungrig när jag läser?
Klassisk Moussaka är bara på Aubergine, det är i Sverige man fuskar med potatis, har aldrig fått det i Grekland. Jag brukar "fuska" med squash, beroende på pris/tillgång.
Numer pensionär i Nynäshamn

Och jag/min familj äter numera jätteofta Saivas moussaka som det finns recept på här bland recepten. Kanongod, och med bara aubergine. Jag har dock fått med blandat potatis och aubergine på Kreta, där kallade man det för fattigmansmoussaka, eftersom det blev billigare om man blandade ut det med potatis. Det var inte alls lika gott.
Saivas är underbar!
//Karin