Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1981 ggr
me_minie
0

Eh...

Har inte fattat detta med  Lc kost.. vad får man äta? å hur mycket..

känner mig dum när jag skriver detta med tanke på sidorna å så jag fick.. men förstog inte så mycket…

vad e de man ska äta? å vad ska man hålla sig undan ifrån?

Pasi
0

Undvik:

• Spannmål (säd, baljväxter, ris)
  • Socker
  • Potatis
  • Margariner o inta endast sparsamt av oljor med mycket omega6
  • Homogeniserad mjölk

Inrikta dig på att basera kosten på animaliskt Fett och Protein, helst så obehandlade, oprocessade produkter som möjligt, typ kött, fisk, ägg, fågel, smör, ost, grädde, ister, talg, späck.
Lägg till lite grönsaker vid behov.

Jag försöker även undvika Glutamat, nitrit och andra kemikalier/tillsatser.

Det finns självklart många varianter på hur man kan äta den här kosten…men detta är väl hur jag äter.

Chocolate
0

Kött och fett är ofta grunden i den traditionella LCHF-kosten.

Du får äta kött med fett som smör och alla ovanjordväxande grönsaker (utan ärtor och majs).

Du får inte äta sockerkedjorna och då naturligt vis socker, mjöl (pasta, bröd m.m.), potatis (rotfrukter) och ris.

Chocolate
0

Där han du före Pasi Skrattande

Pasi
0

Allt smöret gör mig snabb!Flört

SvartKaffe
0

Och ni hann båda före mig eftersom jag fick telefon.

För att ta det väldans enkelt… 

Om du vill börja lite långsamt så avstå ifrån allt med socker i. Rensa också ut bröd, pasta, ris och potatis. Då har du tagit bort mycket av kolhydraterna. Ersätt med grönsaker som växer ovan jord.

Sedan skall du försöka få i dig ordentligt med protein, ca 1 gram protein per kilo kroppsvikt. 100 gram kött/kyckling/fisk är INTE detsamma som 100 gram protein. Du kan behöva hjälp att räkna ut hur mycket saker och ting innehåller, jag använder ett program på nätet som heter cal-counter är man fyller i hur mycket man äter och vad. 

Många av oss här äter lchf, dvs lågt kolhydratintag och högt fettintag. Beroende på hur mycket kolkydrater du tillåter dig så bör  fetthalten i ditt energi-intag ligga på 60-80% av din totala kost. Detta kan du också se i cal-counter.

Nu låter det säkert jobbigt att behöva fylla i en massa men det är faktiskt inte så dumt tills man fått en hum om hur mycket man äter och hur mycket kolisar/protein/fett som finns i olika livsmedel.

me_minie
0

aha… de kan ju bli en ganska svår kost då…

Jag å min sambo äter ju så här just nu.

ingen frukost

kanske lunch

middag bestående av någon god mat,.

vid kl 20. Te å rostade mackor…

hm….

Jag måste ju tänka på att jag har min benget med mig i livet oxå…

SvartKaffe
0

Du får nog ge upp dom rostade mackorna. Vad tycker du är god mat? Ge några förslag så kanske vi kan lc-anpassa dom?

me_minie
0

ja god mat.. de e nog allt.. :) jag äter allt möjligt.. .)

Skratt,därför de känns så svårt.. jag brukar äta de jag känner för.. :)

Jo mackorna får gå… dricka te ist..

Pasi
0

Om du gillar allt så borde det var väldigt lätt för dig…bara att göra lite medvetna val, t ex äta ost istället för bröd, smör till kött istället för pasta osv…..
Lägg märke till att vi inte svälter oss, som traditionellt bantande, på den här kosten. Viktigt att äta så fort man är hungrig etc så att kroppen inte går ner på svältläge.

me_minie
0

okej… .) ska testa borde inte va svårt… :) men smör till kött?

Pasi
0

Japp! Det är lika gott att äta kött, kyckling med smör (kryddsmör på oxfilén har du väl smakat?) som fisk…smör funkar till allt. Kan väl passa på å säga att KRAV-smör är absolut godast!Räcka ut tungan

Margareta
0

Du kan äta vitlökssmör eller persiljesmör det är lätt att göra själv.

Om Du inte äter frukost/lunch signalerar du svält till kroppen och den lagrar sen in alla kolhydrater du äter efter det som fett och Du får därmed obalans i kroppen.

Börja med att äta något till frukost. Det räcker med en bit ost, men gör gärna en omelett på 2 ägg och smör.

Numer pensionär i Nynäshamn

SvartKaffe
0

Jag känner igen det där med oregelbunden aptit, både jag och min sambo har funkat så. På helgen när vi börjat fundera på frukost så är klockan ibland halvtre….

Vi fick ordning på våra matvanor i alla fall, jag gav mig den på att vi skulle äta lagad middag hemma varje dag runt sextiden och om sambon käkade macka eller varm lunch på jobbet är upp till honom. Frukost har vi båda fortfarande svårt med….

Jag äter när jag är hungrig nu och kan bestämma själv när frunch skall infalla så första målet mat brukar bli 11.30-12.00. Den här veckan har jag slutat med min vanliga "frukost", kaffe med vispgrädde och kör bara med en kopp kaffe så troligen kommer jag äta lite tidigare.

En god middag för mig är en köttbit (biff eller entrecote), kryddsmör och med en grönsallad till. Sallad, tomat, gurka, paprika, oliver, fetaost….

me_minie
0

aha.. :)

Jo kryddsmör älskar jag, spec vitlök..

Den senaste mornarna har jag druckit allovera..

blir ju hungrig av å sitta på denna sida (fniss)

SvartKaffe
0

Förslag på snabbmat när man inte har ork/lust att laga mat:

Rör ut e burk makrill i tomatsås med majonäs.

Mosa 3-4 (helst varma) kokta ägg med en klick smör (så mycket du fixar)

Potkäs, dvs riven ost o smör + ev krydda. Titta efter recept i forumspalten till vänster en bit ner.

Margareta
0

Makrill i tomatsås utrört med creme fraiche är också gott…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Om du använder kryddsmör som du köper i affären så kolla så den verkligen innehåller smör och inte någon margarin. Jag gjorde felet en gång och det var inte gott alls. Bäst att göra själv då vet man vad den innehåller.