Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 8553 ggr
[tililili]
0

jäst?

är det mkt kolhydrater i jäst eller varför använder alla bakpulver i recepten, borde det inte jäsa bättre med jäst och bli mer luftigt och brödlikt med jäst?

Pasi
0

Jäst innehåller främst protein, vilket man kan se i databasen på fineli.

missaz
0

jäst måste väl ha socker för att jäsa. Jag provde att göra ett low-carb-bröd med jäst i början av min kostomläggning; det blev inte alls bra. Tillsatte då en liten gnutta socker för jäsningen, men brödet smakade bläää! Jästsmaken slog igenom och brödet blev aldeles för kompakt. Skrikandes Nu har jag gett upp tanken på brödsubstitut; det finns ändå inget som inte innehäller mjöl som faktiskt smakar bröd på ett gott sätt tycker åtminstone jag, så då är det lika bra att låta bli.

Per_W
0

Precis, Missaz - jäst behöver socker! För att kunna använda stärkelsen i mjölet som socker behövs amylas (enzymet som bryter ned stärkelse). I köpejäst finns amylas men i gamla tider när man inte hade tillgång till förädlad jästkultur tvingades man använda andra typer av amylas, främst det som finns i vår saliv.

Här är en intressant artikel om spottets betydelse för att få jästen att funka när man bryggde öl och mjöd:

http://tingotankar.blogspot.com/2008/12/do-spit-in-your-cup.html

lizaohman
0

Jästen behöver salt för att jäsa.

Wildrat
0

#4 Jäst behöver både socker och salt…

lizaohman
0

Nänä, alltid bakat utan socker, men det är klart att det kan väl bli bättre jäsning om man använder socker också :)

bazz
0

Jästen kan använda det socker som finns i mjölet till jäsning. Stora problemet är väl egentligen för att få en ordentlig jäsning av degen behövs gluten som finns ffa i vetemjöl (vilket de flesta av oss inte längre äter).

Med bakpulver så bildas koldioxid som på så sätt "jäser" brödet. Därför kan du baka bröd på annat än vetemjöl om du använder bakpulver. Det blir dock inte lika luftigt därför att med jäst och gluten så fastnar gasbubblorna i glutentrådarna och blir kvar i degen.

Jag tror det här är svaret på din fråga.

[tililili]
0

tack bazz, det var det jag ville veta.Glad

JAUS
0

Bikarbonat och hjorthornssalt är bättre alternativ då de inte innehåller kolhydrater till skillnad från bakpulver.

storost
0

Jäst behöver stärkelse och inte gluten. Gluten behövs att har en fluffig bröd - glutensturkturer håller gasen inom degen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Pennylane1]
0

jag blir lite överraskad att läsa : "jag har  bakat utan socker," men med mjöl? Vet inte alla vi lCHF:are att kolhydrater = socker!?

alicia80
0

bikarbonat får vi ju använda då!! Glad så bra!!! Är det inga kolisar i det?? Vad består bikarbonat utav?

[Pennylane1]
0

natrium, väte, syre och kol… det är en kemisk förening…

savonit
0

Nej socker behöver nog inte jäst, eller jo men klart man kan baka utan socker man då används ju kolhydraterna som socker.

Att man skulle behöva salt för att jäsa stämmer inte alls för hur många viner känner ni till som innehåller salt?

Nej far att något skall kunna jäsa behövs socker vatten och jäst.

Kolhydrater som kan spjälkas om till socker kan användas i viss mån.

subcalva
0

Jag bakar surdegsbröd och det går alldeles utmärkt att baka utan tillsatt socker. Jag kör en metod utan knådning också och allt som behövs är mjöl, vatten och salt. Inte ens jäst behövs när man har en surdegsgrund att utgå ifrån.