Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 11067 ggr
Solrosen-2009
5

Ammoniak i munnen...

Nu har jag ätit strikt lchf-kost i nästan 2,5 veckor och jag är konstant torr och lite äcklig i munnen. Känner mig inte alls fräsch. I helgen sa min sambo att jag luktade ammoniak !! Man är inte sådär dösugen på att pussas direkt. Ska det fortsätta så här eller går det över?

Aniara4
0

Din sambo tycks inte veta skillnaden mellan aceton och ammoniak. Hoppas jag - annars kanske du har druckit gammal urin…?

Och ja, acetonlukten brukar gå över när ketonproduktionen ställer in sig lite bättre så att det inte blir så stort överskott. Kolla "Vanliga frågor och svar".

marieliden
1

En övergångsfas. Det är olika för alla med hur länge det håller i. För mej höll det i ett bra tag, men jag fick rådet att ta en droppe pepparmintsolja/essens, finns på apotek och mataffären,  på tungan emellanåt, och så använde jag munspray från apoteket och sockerfria mint tabletter om jag luktade riktigt illa. Men amoniaksmak och doft är ju ett tecken på att du är i ketos och förbränningen är i gång, så det är värt att stå ut.

Medlem
0

Det går bra att tugga kardemumma, mynta och andra örter för att få en fräsch lukt och smak.

Solrosen-2009
0

Tja.. Foten i munnen Varken ammoniak eller aceton luktar gott så det kvittar väl. Det glädjer mig att det är en övergångsfas och då är det absolut värt det. Jag har faktiskt myntadroppar hemma!! Tack för tipsen.

Vid sidan om: Vad sambon också sa var att det var precis så hans son luktade strax innan han insjuknade i diabetes-1, 11 år gammal. Sonen äter fortfarande enligt dietistens kostråd = måltider var 4:e timme och därefter insulinpåfyllning. Gärna mackor med mycket ost på. Ambulansen kommer ibland.

Jag har börjat introducera lite lätt när han hälsar på men idag är han 19 år och är inte så lätt att nå och är alltid tillsammans med sin konstant godisätande flickvän . Dessutom har han en mamma som kanske inte tycker som jag. Jag tar det lugnt än så länge.

Leifemil
0

Solrosen, om sonen är 19 år då borde han kunna kolla lite själv och påverka sin behandling. Tipsa gärna om Dr Bernstein, som levt 63 år med typ 1 diabetes. Han vet vad han talar om.

Helst borde sonen skaffa boken.

Solrosen-2009
0

#5 Tittade genast in på sidan och insåg att allt var på engelska. Hittade på Adlibris en svensk bok av Lars-Erik Litsfelt men det verkar vara mer för diabetes typ-2.

Finns det någon bra svensk bok för typ-1?

Leifemil
0

Text på engelska borde väl inte vara oöverstigligt för en 19-åring idag? Men å andra sidan är diabetes typ 1 inget att leka med, så man bör akta sig för att ge råd utan samråd med aktuell läkare.

Min tanke var att sambons son skulle kunna läsa boken och, om han finner den lika klok som jag tycker att den är, prata med sin läkare och kanske påverka behandlingen i en bra riktning. Det är ju sonen som skall leva med sjukdomen resten av livet(förmodligen) och hur man handskas med den har stor betydelse för hur allvarliga följderna blir.

Den som förmodligen vet om det finns någon bra bok på svenska är "våran" doktor Andreas Eenfeldt.

AnnaB72
0

Dietist som själv gått ned 33 kg med LCHF och nu lär andra gå ned i vikt med samma metod:

http://www.annahallen.se/