Såsbas?
Jag har läst mkt om hur man gör bea-sås, men kan man inte använda såsbas ist för smör? Det är ju 100 % fett i den.

Varför använda rapolja med smörarom.. när man likagärna kan använda smör o dutta i så mycket rapolja man själv tycker är lagom.. om man nu prompt skall ha rapsolja i sin bea??
http://www.rapsona.se/pdf/Rapsona%20S%E5sbas%205%20L%20ekologisk%20LR.pdf
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

men skär den inte sig väldigt lätt med bara smör?
har bara gjort det 2 ggr o då har den skurit sig.

Om ingredienserna är lika varma så skär de sig inte lika lätt!!
Testa du med ekologisk kallpressad rapsolja och se om du gillar det.. testa även om du kan röra ner lite jummet smör i oljan!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Som sagt samma temp och vattenbad som inte får koka upp så brukar det fixa sig utmärkt.
Medarbeterare på Kost

Det fanns ju ett recept där man använder matberedaren och slipper vattenbadet, har tyvärr inte prövat det men det lär funka bra enligt han som skrev receptet, man bara lägger äggulorna i matberedaren, kokar upp allt utom smöret, när det är reducerat tillsätter man det i matberedaren under gång, därefter smälter man smöret och tillsätter det också under gång, låter rätt enkelt tycker jag och det är ju en viss skillnad på smak mellan riktig bea gjord på smör jämfört med raps-jokset
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Japp, jag brukar "göra reklam" för matberedarmetoden
Sen jag började göra bea och liknande smörbaserade såser i den så är det vinst varje gång! Det skär sig aldrig! Och snabbt går det också. Jag brukar inte ens sila vinägerreduktionen utan tar bara ur persiljekvistarna och häller i rubbet i matberedaren under mixning.
Tycker man att det är för besvärligt att göra egen bea så finns det en genväg. Arlas "Creme fraiche Gourmet med bearnaise-smak".
Den är supergod och kan kokas. Tror att den innehåller ca 3% kolh.