Klarar inte alkohol längre.
Nu har det hänt flera gånger att jag varit på fest, druckit vin till maten och blivit pinsamt berusad utan att jag har hunnit reagera. Och nu snackar jag inga mängder vin, utan några glas! Jag har trott att jag har fått i mig en massa utan att tänkapå det eller eventuellt utan att veta om det (andra som fyller på i glaset utan att jag ser, tex) men det verkar inte vara så.
Igår drack jag exakt tre normalstora glas på hela kvällen, mellan 17.00 och 23.00, och kände mig såpass lullig när jag gick och la mig att det var svårt med balansen!
Mår inte alls bra idag heller, utan är bakis!
För mig innebär LCHF tydligen också rena nykterhetsdieten, för hädanefter är det MAX ett glas som gäller. Jag gillar rödvin, men det här börjar kännas löjligt. Tycker verkligen inte om att bli berusad i den graden.
Fler med liknande erfarenheter?
Ja! Jag var ute med en kompis och efter bara 2 glas röttvin behvde jag lägga mig med en riktig extrem kännsla av berusning.
Det är visst så, när man har alkohol i blodet, och inte någon kolhydratbrännsla/forråd-får inte kroppen energi eftersom leveren som har den energien man använder på lchf (fett-eller glokagon lagrat i leveren) blir "stängt av".Om leveren är upptagen med alkoholen i leveren-prioriterar den inget annat.Så man får en brist på energi dem timmarna man dricker.Om du har kört lchf en viss tid och din kropp är vand med ketogen brännsla är det möjlig effekten inte blir så extrem, jag är jo inte strikt i relation till fakir etc.Men en annan sak jag har undrat på, är om man har en mängd socker/glukos i blodet-mycket mindre änn på vanlig kolhdrat kost men tilräckligt till att det inte är en ketogen tillstånd-kan det höja graden av alkoholprosent i kroppen vid att bli till alkohol via den vinen etc man dricker? I Systembolagets vin sidor står det at allt socker som man tillförer vin blir till alkohol, då handlar det inte om inni kroppen-men jag ser ingen prsak till at det inte kan vara så.Det kan jo forklara också lågt blodsocker dagen efter -pgav att alkoholen har forandrat glukagonhalten i leveren via alkoholforbrenning (altså reduserat det mycket.)
Så om du vill känna dig mindre berusat, kan det vara en ide med litt kolhydrat den dagen du kommer att dricka.Tror jag.
Jag förstår inte problemet. Det verkar som om ni får önskvärd effekt efter 1-2 glas. Låter ju perfekt. Varför inte ta ett glas vin, sedan ett glas vadsomhelst och ett glas vin igen om man sitter ute på en restaurang för långmiddag t ex?
Problemet för min del är att jag INTE vill bli berusad, men är såpass ovan vid att bli det på så lite alkohol att jag blir det ändå. Jag funkar inte som vanligt! Känner inte igen min kropps funktion.

Själv tål jag alkohol som förr, blev en liter whiskey på två dagar, kryssning.
Jag är också förtjust i rödvin, men tyvärr verkar det bli där som med sötsaker att jag har svårt att bara ta ett glas, så 2010 får bli ett mycket restriktivt vin-år för min del.
När jag började med LCHF 2005 kunde jag dricka vin med måtta, dvs ett eller högst två glas räckte sen ville jag inte ha mer, blev inte heller särskilt onykter. Underbart, eftersom jag alltid haft en benägenhet att dricka lite för mycket. Men en slumrande candida smög sig omärkligt in i tarmen. Sommaren 2008 drabbades jag av total berusning av ett glas, samt ett svårt sug på vin. Jag kände mig berusad dygnet runt, trots att jag bara drack vin ca 3 ggr i veckan. Kunde inte läsa längre, eftersom jag glömde vad jag läste genast. Då slutade jag helt med vin , men fattade inte förrän i somras att det var candidan som orsakade besvären. Har tagit kaprylsyra, och är nu av med candidan.
Samma här som TS! Som tur var hann jag hem innan vinet slog till ordentligt. Och jag är riktigt bakis idag…
Jag är inte bara känsligare för alkohol nu för tiden, jag får heller inte i mig samma mängd som tidigare. Har aldrig varit någon stordrickare, men ett par glas till fredagsmiddagen har jag velat ha. Men nu räcker det med ett glas, och det är inte alla gånger jag dricker upp ens det.
Men igår fick jag i mig mer och jag undrar om det kan ha att göra med att jag gjort många avsteg under julhelgen? Jag har ätit Jansson, knäck, vörtbröd mm.
Vinet i går var liksom mer lättdrucket. Och jag som slutade snusa för tre månader sen och inte varit sugen på snus sen dess gick faktiskt och köpte en dosa!
Näpp, nu är det den smala vägen som ska vandras 

Jag blir också mer påverkad och mindre sugen, men tycker att det tar ut varandra. Blandar alltid ut vinet med mineralvatten nuförtiden och blir bara berusad om jag själv vill det. Men dricker iofs vin varje helg…
Upplevde själv ett pinsamt tillfälle i våras då jag helt oförhappandes blev berusad på två glas vin. Vågade knappt prata med barnen då jag kom hem, försökte titta på en film för att slippa gå och lägga mig berusad och vakna bakis. Omöjligt! Jag bara somnade.
Men kom på ett sak: tog en kopp te med en stor klick smör i, lade mig, sov gott i sju timmar och vaknade hur pigg som helst.
Så här är ett hett tips: om det helt plötsligt känns att det blivit lite för mycket alkohol, tryck i dig fett i någon (naturlig) form.
I en bok om candida blev det sagt man har hittat alkohol i blodet hos människor som inte har druckit alls.Det har med jäsningen och sockret som finns i stora mängder i kroppen+någon candida effekt,om det er korrekt vet jag inte men intressant iallafall.Det du beskriver stämmer jo lite med att om man har candida behövs nestan inget vin eftersom svampen fixar eget bryggeri inni kroppen
.
Jag är också mer känslig, blir lättare berusad.
Numera gör jag alltid som flera här tipsat om. Drick annat alkoholfritt till vid sidan om. Jag har alltid ett glas vatten bredvid vinglaset och dricker ur båda ömsom.
Blir heller aldrig bakfull!
Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall.
Det blir till att vara väldigt restriktiv framöver, eftersom jag inte känner min kropp längre i det här avseendet.
Tack, Perenna!!
Jag dricker inte alkohol och har aldrig varit berusad, så jag inte svara svara på frågan.
Jag har inga problem att dricka vin som förr men starksprit kan jag bara ta en liten gnutta, sen blir jag rejält berusad. *suck* Jag som älskar tequila.
Jag har också märkt att jag inte tål alkohol som förut. Jag tycker det känns jobbigt att "tappa kontrollen" även om jag inte är direkt berusad. Förra helgen slog jag av misstag sönder första glaset och sedan spillde jag ut nästa på mattan! Sen blev det inget mer!
Som tur var så var jag hemma.

Absolut skillnad när jag intar alkohol…..gäller att dra ner på tempot, när jag njuter av en öl eller vodka lime !!
Tyvärr tog det ett par gånger innan "poletten" ramlade ner"…..
Mycket positivt när det gäller ekonomin 
Ja-det har du faktisk rätt i.Jag var glad när jag slängde ut hälften av mitt 3dje vinglas i går.Och i morse när jag lyssnar på hur grannen kräks genom väggen på badrummet (vägg som papir) blir jag definitivt glad att jag inte dricker mycket.Ekonomisk är det jo supert, och det har antagligen med lite att kroppen orkar meddella när den inte vill ha något att gra också.Som jo är et helsosamt tecken! 
Nykter nyår, två munnar champagne vid tolvslaget. Mår kanonbra idag, och det är såååå skönt! 

Skönt att se här att man inte är ensam om detta, att kroppen inte alls tål alkohol längre. Trodde jag höll på att bli "knäpp"……
I början upplevde jag att jag blev mycket känsligare för alkohol. Inte nu längre dock. Kan utan problem ta några whisky eller ett par glas vin en lördagkväll utan att bli berusad. Lite lullig kanske men inte packad som en resväska.

Upplever ett helt annat problem än berusning - sömnen! 1½ glas rött kan jag sova på, men dricker jag 2 glas (alltså väligt lite mer) så sover jag superskruttigt, vaknar hela tiden… Så var det inte förut, snarare tvärtom.
Så ett nyktrare liv blir det, och det är ju egentligen bara bra…

Intresant läsning.
Lullighets effekten kommer direkt när jag kör LCHF.Så har helt tagit bort all alkohol.
I förra veckan tillagade jag en vildsvinsgryta o hade en flaska rött i, smakade lite av vinet( 2-3 klunkar) och fick värsta huvudvärken som jag ville döva genom o äta något SÖTT…Verkar vara en ond cirkel ju.
Så lätt i trilla dit med sockersug!!! Under hela veckan har suget efter sött varit stort allt för att döva min migrän( fast vet ju att det ä'r bättre med en tablett o sova av sig migränen)
Går kroppen igenom hela processen igen som när man startade 1 gången med LCHF?Vattensamling, ketos och annat smått o gott?
Har gött mig med socker under hela veckan och känner mig helt fel.
Tack på förhand.
Ps det stramar i byxkanten…..
# 22 - jag har mera av samma erfarenhet som du! Efter LCHF känner jag att jag tål MERA alkohol än tidigare - men bakruset uteblir!
Nåja, inte dricker jag mera nu än tidigare, men effekten är verkligen lägre.
Så olika kan vi människor vara.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.