Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5550 ggr
Pv544
0

Kryddsmör med enkel smak?

Finns det några enkla men ätbara recept på kryddsmör?

Saker jag INTE vill ha med är bla:

Vitlök

Lök

Pepparrot

Vin eller sprit

Ost

Grönsaker

…………………………..

Som ni ser så har jag inte någon vidare välutvecklad smak.

Jag vet att tex lök och vitlök är med i det mesta, men jag gillar det inte och kan man vara utan är jag nöjd.

Jag har sällan lyckats "röra ihop" något särskligt gott om jag inte haft recept att gå på. Så tipsa gärna!

Roarkish
0

Chilismör är en favorit för mig. Går bra med både färsk chili eller pulver.

Pv544
0

Recept på det?

mazen
0

Googla, finns massor och borde ge lite ideer

andreas0
0

Lite vinäger och dragonkrydda så kanske smaken blir något åt bearnaise-hållet? Jag har aldrig testat, men tycker det låter som det är värt ett försök.

Pv544
0

Jag har ju googlat… Och är det inte en massa vitlök så är det 17 andra ingredienser.

peppar, salt och en näve grus kanske vore nått…. och smör då!

Det behöver ju inte vara det godaste jag smakat, men nått enkelt. Och så man ser mängden. Skulle jag köra på känn så skulle det säkert bli oätbart!

Roarkish
0

Recept på chilismör.. Jag har gjort med både pulver och färsk men mäter inte. Jag hackar färsk chili väldigt fint och blandar i efter smak eller häller på pulver tills jag tycker det är lagom starkt. Testa dig fram! Blir det för svagt är det bara att hälla i mer chili och blir det för starkt är det bara att ta i mer smör.

Evanorm
0

Det finns färdiga kryddblandningar av märket Santa Maria som är roliga och goda. Jag har wasabi & sesame, mango curry och cacao & chili. Du behöver inte ens göra kryddsmör - hyvla bara smör över den varma maträtten och pudra på kryddan så blandar sej allt när smöret smält. Jaime Oliver har ett gäng blandade kryddor ute nu, men jag har inte lyckats hitta dem i mina butiker. Lycka till!!

bullmagen
0

Du kan göra ett smör på salt, peppar, lite citronsaft och finhackad bladpersilja (funkar med kruspersilja med)

Ta de kryddor du tycker om. Gurkmeja, chili, spiskummin etc. Det är bara att testa!

flikkan77
0

Jag gör grönpepparsmör ibland. Bara att smula i torkad grönpeppar i smöret och smaka av efterhand. Tycker det är det enklaste.Glad

"You just have to belive…"

Medlem
0

Koriander med vitlök som jag blandar med smör är min favorit.

Pv544
0

Eftersom jag är en fjolla när det gäller nya smaker och att jag har svårt att höfta till saker på ett bra sätt så skulle jag verkligen uppskatta lite riktlinjer på lika mängder av ingredienserna ni tipsar om.

Vissa saker smakar ju vedervärdigt när man överdoserar, provade med curry förut i en gryta…. Damn vilken apsmak! Fick slänga skiten…

vinteralvan
0

Du måste våga prova. Alla har olika smak när det gäller kryddor och som Roarkish sa: Blir det för svagt ha i mer kryddor, blir det för starkt ha i mer smör. Sambal olek tycker jag är gott. Enkelt också, då chilin redan är färdighackad. Glad Lycka till.

Pv544
0

Släpp sargen alltså…. Skrattande

Tack för tipsen!

Tisdag
0

Peppar, salt, smör + en (liten) näve Findus frysta örtkryddor tex. italienska, provencale, asiatiska (finns lite vitlök i den)

Peppar, salt, smör + lite pressad citron, en (liten) näve persilja (fryst eller färsk)

isalu507
0

Släpp sargen är definitivt bästa tipset.

Du vet väl själv vilka kryddor du tycler om? Om du har någon/några krydda du tycker är god, rör ner dem i smör.

Tada, klart kryddsmör!

Inte behöver du recept till det, bara kör! OM det btlir otroligt fel så har du i värsta fall slösat bort en matsked smör, och då är det ju bara att ge det till nån annan och testa igen!

mirjap
0

Smör, s&p och typ 1 tsk mortlad Rosmarin är mycket gott till kyckling och fläskkött. Ev lite citronsaft.

MariaTherese
0

Ett snabbt tips: Bregott med havssalt Glad

Trollpyret
0

Nästan oavsett vad du har i ditt kryddsmör blir det väldigt gott att ha i lite kanel också. Det låter inte speciellt gott, jag vet, men det är det faktiskt. Det blir en lite söt och annorlunda smak på det hela. Testa!

soderen
0

Prova att riva lite lime eller citronskal, blanda med smöret, smaka av med lite salt och peppar. Ev kan du ta i lite pressad citron/lime.

Har ej provat denna blandning, men det borde vara gott till fisk och skaldjur.