Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9682 ggr
jeko69
0

Hjärtklappning!!

Eller egentligen någon typ av dubbelslag eller uteblivet slag.

Jag har haft detta förut men inte i den här utstäckningen. Det är väldigt obehagligt. I somras höll det på ung. en vecka och då hade jag inte påbörjat den här dieten. Då kopplade jag ihop dem med stress. I början av dieten (jag började i sept.) hade jag också dessa besvär, men då försvann de. Nu har de alltså kommit tillbaka. Jag minns inte när det började denna gång men det är över en månad sedan.

I somras jobbade jag på en vårdavdelning och hade då möjlighet att mäta Blodtryck och puls, vilket jag gjorde regelbundet. Pulsen låg på mellan 59-63 slag och blodtrycket runt 100/70 (har jag för mig. Jag brukar ligga lågt). Nu märker jag att pulsen ökar i samband med dubbelslagen, i skrivande stund 94 i vilopuls.

Jag håller mig oftast under 5 E% kolhydrater om dagen och jag äter magnesium (minst 375 mg/dag).

Är detta något jag borde kolla upp? (jag har tidigare (för ca 10 år sedan) gjort ett EKG, då upptäcktes inget annat än normala/ofarliga rytmavvikelser)

Något i kosten som kan tänkas bidra till/underhålla detta?

Tacksam för tips och råd!

Ja

berndt
0

du får säkert svar av många vad gäller dieten o ev hjärtklappningar (tillfälliga) men jag skulle kontrollera om jag var du att det inte är förmaksflimmer - i och för sig ofarligt, men kan bli värre på sikt och lönar sig att åtgärda.

Hänger ofta ihop med sömnapne och övervikt…..:-(

jag lider av det och har medicinering som nu fungerar (och snarkmask på natten) - gå in på www.förmaksflimmer.se och läs mera där; jättebra sajt för det här!

Hur som helst; nästa gång du har det; ta en EKG mätning DÅ, man ser det inte annat än just då när det håller på!

Lycka till!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

dufva
0

Kosten ger ibland ibörjan en upplevelse av att hjärtslagen är kraftigare mer markanta.

Att hjärtat ökar på takten upplever man ibland om man snabbt går över till kolhydratdrift igen.

Det du har låter som berndt säger mer som förmaksflimmer.

Det går ofta till sig av sig själv men ibland behövs en liten elstöt för att rätta till det.

Kalium och kanske magnesium är inblandat i problematiken med rytmförändringar men det vet doktorn hur det är med nivåerna och om dom ska öka eller minska.

jag tycker alltså att du ska gå och få det kollat för säkerhets skull.

elin83
0

Jag har också fått detta probblemet med lchfObestämd

Cheesus
0

Jag har också känt av detta och har googlat lite. Kaliumbrist verkar vara möjlig förklaring.

Gröna bladgrönsaker: bladspenat, ruccola och liknande har löst mina problem.

jeko69
0

Äter seltin, men dåligt med gröna grönsaker. Ska genast prova detta!!!

Kalium är ju inget man ska mixtra med för mycket på egen hand annars, men den mängd man får i sig genom mat kan väl knappast bli för hög???

jeko69
1

Läste just att för mycket kalium kan ge hjärtarytmi (oregelbundna slag). Kanske borde kolla upp kaliumhalten i blodet innan för mycket experimenterande???

LenaKa
0

Jag har också dessa "dubbelslag" ibland, både före lchf och nu.

Men efter att jag börjat med lchf, efetr ca 2-3 månader, så var det enormt oroligt i bröstet. Min läkare har alltid sagt att det är ofarligt om det inte håller på långa stunder…. men det här var kanske var tredje minut och jag vaknade av det på nätterna. Jagblev lite orolig.

Faktum är att det blev värre när jag börjat äta magnesium…. vilket skulle hjälpa. Efter att jag slutat med magnesium tillskott så har det lugnat sig och blivit som innan…dvs dubbelslag kanske en gång var tredje timme…typ.

Endtyme
0

Jag har haft samma problem i perioder genom livet, men i allmänhet ska det inte vara nåt farligt. Det blir nån sorts "snedtänding" i sinusknutan som initierar ett hjärtslag, så att hjärtat hoppar över ett slag, och då blir ju blodansamlingen extra stor in till hjärtat, så det påföljande slaget blir extra kraftigt och även efter kompenserar kroppen med snabba hjärtslag för s.a.s. hinna ikapp med pumpningen. Fast om det är väldigt besvärande och påverkar vardagen kanske det är värt att kolla upp ändå? Obestämd Man blir ju onekligen lite frånvarande medan det håller på…

Jag upplevde det här ofta en period i tonåren och det var ganska jobbigt när det kändes som att hjärtat skulle trycka sig ut genom bröstkorgen ibland. Sen har det också varit helt bra i perioder om flera år, och kommit tillbaka lite sporadiskt. Under nåt halvår-år fick jag kraftiga överhoppade slag och dubbelslag enbart varje gång jag hade sex, precis sekunden efter "höjdpunkten". Och det gav ju lite dåliga vibbar till hela situationen, men som tur är så gick det över! Flört

Skaldeman
0

Jag hade allvarlig hjärtsvikt. Den åt jag bort Sen hade jag ett hjärta som dansade balett när jag blev stressad. Det fixade en Boris Aronovitsch på Hantverkargatan i Stockholm. Det tog fem minuter. Det är några år sen och sedan dess är problemen borta.

Nu talar jag om energimedicin, frekvensmedicin eller kvantmedicin. Jag är myclket skeptisk till sådant, Känns som magnetarmband. Men jag måste i ärlighetens namn erkänna att Boris botade mina mångåriga problem på fem minuter. Och det gjorde inte ont!

/SSS

MatsL
0

Ketos kan öka påslaget av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. Hyperlipid diskuterar detta i denna länk..

Det kan vara idé att testa att öka kolhydraterna något om problemet kvarstår.

MiaP
0

Detta problem kan även uppstå om man äter Levaxin. Det finns beskrivet i flera trådar tidigare.

jeko69
0

Jag ringde vårdcentralen idag. Fick en tid nästa vecka.

Vilka prover tycker ni att jag ska be om att få tagna?

Sköterskan pratade något om bandspelar- EKG, alltså inspelning under ett dygn. Det tror jag på, för hur ska man "tvinga" fram ett dubbelslag under de få minuter ett EKG annars pågår.

#11 Levaxin äter jag inte.

#10 Ketos tror jag absolut att jag är i för, vikten bara rasar för tillfället. Kanske faktiskt läge att lägga på lite mer kolhydrater.

#7 Jag upplever en viss förbättring med magnesium och dessutom lindrar den kramper i musklerna. Har fått kramp i vaderna två nätter i rad nu. Måste förmodligen fylla på med lite vatten också.

Tack för alla goda råd!!

jeko69
0

Jag åt grönkål imorse. Kan det ha varit svaret på mina besvär??

Jag tycker att jag inte känt av dubbelslagen så mycket idag.

berndt
0

tyvärr funkkade inte den där "ett dygn bandningen" för mig - inte en endast gång kom dubbelslagen då när jag hade bandaren på mig!

Istället fick jag helt enkelt rusa till akuten för en mätning när jag vaknade en morgon och kände att det slog ojämt; oftast håller det nog på så länge att man hinner göra en mätning, det är ingen vits med EKG om det INTE slår ojämt just då..:-(

vi skall hoppas du får "fast" dina slag på bandaren, kanske du har "tur"!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

lizaohman
0

Sten Sture Skaldeman: Jag har också haft förmånen att träffa Boris. Först på en föreläsning och sedan botade han min mångåriga ischias/ryggskott (ihoptryckta kotor) på två sessioner. Det var många, många år sedan och besvären har inte återkommit. Jag tog dit lite vänner med väldigt svåra sjukdomar och jag har gått en tvåveckorskurs med Boris samt hans fru. Mycket givande! Nu till kuriosa: När jag varit hos Boris för andra gången, så började mina underben att värka så förbannat, på ren svenska. Till slut uppsökte jag den vanliga läkarvården, som bl a röntgade för att se om det var cancer, men de hittade ingenting. Eftersom jag var ny patient där så vägde och mätte de mig. Och jag mätte helt plötsligt 6 cm längre (jag var vid tillfället i fråga över 30 år) än vanligt. Vi råkade i gräl om detta, då läkaren sa att det var omöjligt och han kontrollmätte sig själv. "Jag vet ju hur lång jag är, så mätutrustningen stämmer". Jag visste ju också hur lång jag var förstås :) Jag hade gått på Sofiahemmet på årlig hälsokontroll varje år genom arbetsgivarens försorg - och de var väldigt noga! Dessutom mäts man ju när man tar pass och även när passet förnyas. Märkligt va? Numera har jag krympt lite, det är ju vanligt med stigande ålder, men jag mäter fortfarande flera centimeter längre än innan sessionen med Boris!!!

Anders-S
0

#13 Inte omöjligt!  Mineralrika grönsaker är viktiga.  Problemet är bara vilka och hur mycket?

Min närmaste Willys har extrapris på grönkål den här veckan och jag har testat kokt grönkål med hyvlat smör. Jättegott!  Samma erfarenhet om förbättring.

24-timmars test av Blodtryck och puls mäter bara en gång i timmen på natten och missar nästan garanterat de tillfällen då pulsen skenar.  Två dygns kontinuerlig EKG kan ge bättre möjlighet att visa problemtillfällena.

rifla
0

i mitt fall var dubbelslagen och hjärtklappning graves sjukdom(giftsruma) går på utredning för att se om operation kommer i fråga och jag har förmycket kortisol och det är ett stresshormon.

Anders-S
0

Nog borde orsakerna till rytmförändringar analyseras. Det är ganska vanligt och bör inte avfärdas som ett omställningsproblem för nybörjare. Många rapporterar rytmförändringar efter flera år med lågkolhydratkost.  I kritiken av Atkins på nätet nämns ofta både kramper, rytmförändringar, collagenpåverkan och kalciumförluster.  Nog viktigt att vi som förespråkar lågkolhydrat tar allvarligt på dessa signaler och medverkar till att det kommer fram undersökningar.  Det är lätt att missa i den allmänna euforin över att man känner sig så mycket bättre och har gått ner i vikt.

Anders-S
0

Kanske vi kan hjälpas åt att göra ett formulär för att rapportera biverkningar som går att bearbeta statistiskt.

jeko69
0

Nu har jag varit och gjort ett EKG. Men inte hade jag några dubbelslag eller hjärtklappning just då. Det går ju så fort också, det är ju över på ett par minuter.

Läkaren trodde inte på någon typ av vitamin/mineral- brist, men han tog inte heller några prover.

EKG:et visade sig vara bra. Allt såg normalt ut. Men min puls….

…den låg på 48 slag/min. Inte illa för att vara otränad. Börjar jag träna kommer jag väl ner till Gunde Svans vilopuls Flört.

Och hjärtklappningarna/dubbelslagen fortsätter ändå, om än inte lika frekvent. Men in skrivande stund känner jag hur hjärtat slår ojämnt och även om det inte är farligt så är det hemskt obehagligt.

rifla
0

Och jag är jätte glad, hade en inflammation i köldskörteln. så det var mkt bra..