Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4771 ggr
Somntuta
0

Sömnproblem

Hej,

Är nybörjare i LCHF-världen sedan ca 1 månad tillbaka. Hittade  hit via Kostdoktorns sajt som jag för övrigt tycker är kanonbra .Jag har en fråga/bekymmer som jag hoppas få lite hjälp med av er eftersom jag inte hittar svaret någonstans.

Har den senaste veckan dragit ner ytterligare på kolhydraterna och ligger nu på max 20 gram/dygn. De senaste nätterna har jag haft svårt att sova. Vaknar efter ca 5 timmar och kan inte somna om. Hela kroppen "rusar" och stör sömnen. Känns lite som om jag druckit alldeles för mycket kaffe, vilket jag inte har (dricker max 1 dl/dag). Blodtrycket är bra men vilopulsen lite högre än normalt.

Har i hela mitt liv sovit ca 9 timmar/dygn för att må bäst. Nu känner jag av sömnbristen på dagen i både knopp och kropp men kroppen får inte ro att sova, den är så stressad på något vis. Har nu även börjat känna mig darrig.

Är detta omställningsbesvär som går över? Men jag hittar inte detta i de vanliga listorna över omställningsbesvär. Inget annat är förändrat, varken i livet eller med mediciner (äter inga alls) etc. Jag känner mig lugn som en filbunkeSkrattande

Skulle vara skönt att höra vad ni tror och vilka erfarenheter ni har.

Zepp
0

Det kan vara inkubationstiden innan en förkylning eller liknande.. annars så det vanligare med bättre sömn som en biverkning av LCHF!

Pröva du med lite mer kolhydrater innan du lägger dig någon dag för att se om det gör skillnad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Somntuta
0

#1 Tack snälla du för råd!

Jo, jag kanske håller på att bli sjuk. Men det har hållt på i en 4-5 dagar nu och jag känner väldigt frisk, inte minsta lilla krax eller kli i halsenSkrattande Ska prova att öka kolhydraterna något. +5 gram, tror du det kan räcka?

Zepp
0

Ta en liten potatis till kvällsteet så du ser skillnaden.. jamenar du vill ju först ofrämst ha reda på orsaken.. om detta gör skillnad så kan du mickla med kolhydratmängden senare!

Lojs
0

Du har inte lagt till kokosfett i din diet? Jag vet att det kan få vissa att sova sämre.

Annars så kan det säkert vara ett omställningsbesvär, många kräver mindre sömn på den här kosten, kanske din kropp håller på att leta efter rätt nivå.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Somntuta
0

#3 Aha, så en liten potät kan göra magi! Det ska jag prova redan ikväll. Tusen tack!

Zepp
0

Och som Lojs pepåkade cocosfett i kvällsteet kan ställa till det.. sägs öka ämnesomsättningen.. och för att kunna sova så skall ämnesomsättningen sjunka något!!

Somntuta
0

#4 Nej, kokosfett har jag inte ätit, det är fortfarande överkurs för migSkrattande Jag är så stolt över att jag nu för första gången i mitt liv handlat hem riktigt smör. Lite kuslig känsla med alla "No No" ringandes i öronen. Men jag skakade av mig de värsta skamkänslorna och köpte hem ett pkt ialla fall. Tänk vilka spår ett liv i skuggan av tallriksmodellen har satt!

PerH
0

Hej Somntuta.

Först att jag är typ2, åldersdiabetiker, kostbehandlad sådan.

Är du diabetiker eller kanske förstadiet, ingen beskrivning på din sajt, inte aktiverad.

Det är min erfarenhet att också i bland vakna tidigt i ottan utan att kunna somna om.

Jag tror att det är på detta viset att din blodsockernivå sjunker så pass under dom första sömntimmarna att levern fyller på med glukos, då vaknar du och är pigg som en lärka av glukoshöjningen.

En liten fysisk ansträngning strax före sänggåendet rekommenderas, det fungerar vid de tillfällen jag slarvat och efter detta blivit striktare med kolisar under dagen.

Inkörningsfenomen kan vi kalla detGlad

Somntuta
0

#8 Tack snälla du för tips! Jag blir så glad för alla råd nu när jag är lite vilsen.

Har inte hunnit lägga upp nån beskrivning än, har nyss öppnat kontot här. Men jag skaSkrattande

Nej, jag är inte diabetiker och har aldrig varit. Har ingen annan sjukdom heller, vad jag vet. Alla mätningar hos vårdcentralen har varit finfina. Möjligen var jag lite väl känslig för lågt blodsocker när jag fortfarande åt traditionell kost. Kunde dippa rejält om det blev för lågt. Men det gör jag inte nu, trots att jag jämt är vrålhungrig (lade upp en annan tråd om det) just nu.

Ska absolut prova lite motion innan läggdags också!

Zepp
0

Det finns något som kallas för gryningsfenomenet.. det är mest diabetiker som brukar bry sig om detta.. det handlar om att kroppen ökar blodsockret på morgonen för att du skall vakna.. jag har för mig att det i huvudsak är kortisolet som står för detta fenomen!

Vaknar du mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen?

I början vaknade jag oxå väldigt tidigt.. och var varm o svettig.. numera är jag lika morgontrött som jag alltid varit.. och mitt morgonsocker brukar ligga på 4.0 eller under!

Somntuta
0

#10 Jag vaknar vid 03.30 - 4-tiden på morgonen. Vad jag vet händer det inget särskilt i huset som väcker mig då. Och det här är absolut inte min vanliga "upp-och-hoppa" tid på dygnetSkrattande

Viktor-88
0

Zepp

Intressant teori där med cortisolet. Berätta gärna mer. Om du kan något sätt som vi kan minska cortisolet på, tipsa mig gärna.  :)

/ V.

Zepp
0

Stressa mindre så får du lägre nivåer av kortisol!

Annars så är det helt i sin rätt att höja blodsockret på morgonen.. annars så skulle du vara svintrött när du skall gå upp.. det är en kickstart på morgonen!

Viktor-88
0

bump

Viktor-88
0

#13 **Zepp
**
Mitt problem är att jag blir urpigg runt 4-5 på morgonen om jag somnar runt 23'00. Hade gärna funnit ett sätt att vakna mega-trött på (men ändoch utvilad) är min nuvarande motsats.

Zepp
0

AHA.. så det var den kortisoldosen du menade.. ja om det är som så att du får för lågt blodsocker mitt i natten så startar glukoneogenes för att öka glukoshalten.. du kanske oxå skulle öka lite på kolhydraterna strax innan du lägger dig.. pröva det några kvällar så vet du om det är detta som gör det!??

Vi är ju alla individer och det kan tänkas att du får för hög kortisoldos för att sova vidare??