Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 2536 ggr
vegetarian
0

God dressing

Jag gillar verkligen råkost, men gärna med ngn god dressing på, har tröttnat på olivolja, har ni tips på goda dressingar?

Margareta
0

Jag gillar mangovinäger och skätter det på det mesta i grönsaksväg, men även i marinader till tex kyckling (du kan kanske testa att marinera qorn eller champinjoner?).

Fettet får jag i mig som smör/kokosfett.

Numer pensionär i Nynäshamn

DaMum
0

Idag gjorde jag en god dressing på följande;

Creme fraiche (helfet)

Citronmajonnäs (hemlagad)

Vispgrädde (ovispad)

Hackad gräslök (fryst)

Lite riven pepparrot

Salt och peppar efter smak

Jag har inga exakta mått, jag brukar höfta och smaka av. Det här passar lika bra till grönsaker som till fisk, fågel och kött.

Pasi
0

Jag tycker om creme fraiche med lite mango chutney och en dutt cayenne, gärna lite citronsaft. Fast du kanske är ute efter dressingar utan mjölkprodukter!?Glad

asa32
0

Cremefraiche med chilisås + senap är smaskens.

DaMum
0

Man kan utesluta grädden och creme fraichen i min dressing och ersätta med Soja yoghurt naturell, det blir gott då också!

Kia
0

Den där mangovinägern måste jag testa :)

vegetarian
0

mmm gott, allt låter så gott!  I helgen ska det provas olika dressingar! Tack!

Pasi
0

Då måste jag komma med en vinägrett…..blåbärs eller svartvinbärsvinegrätt:
Koka sönder bär tillsammans med olivolja och en lite skvätt balsamvinäger. Servera kall till kryddstarka sallader med mycket kryddörter….kanske till lite stark ost.Räcka ut tungan

vegetarian
0

Pasi; du verkar vara en hejare på dressingar! Men vad är mango chutney?

Pasi
0

Kryddig, sötadGenerad mangomos på burk…kanske inte det bästa man kan stoppa i sig…men små mängder går ju bra…för mig iallafall.

DaMum
0

Det är jättemycket socker i all slags chytney. Det finns chutney gjord på olika frukter/bär, t ex lemonchutney, tomatchutney. Men alla är rena sockerbomberna.

Pasi
0

Jag använder inte mer än en tsk i 2 dl cremefraiche…det ger 3 g extra kolhydrater ( till 2 portioner).Glad

DaMum
0

Pasi, även om mängden är ringa så tror jag - i alla fall i mitt fall - att sockret skulle trigga något hos mig… något lömskt, dolt, djälvulskt… Jag skulle förmodligen gå igång på det och börja få kolhydratsug igen.

Men att det är gott, det håller jag med om! Förut, när jag fortfarande åt allt möjligt, så älskade jag att blanda creme fraiche med söt chilisås… och doppa pommes frites i… hehehe…

Pasi
0

Det blir bara 4 g kolhydrater per 100g dressing. Vet man att man inte klarar det så är det bättre att avstå, såklart!Glad MEn om man inte kör fakiren och eller redan uppnått rätt vikt så behöver det inte vara fel.

Margareta
0

Som vanligt, man får prova sig fram.

För mig är det defintivt så att det inte är mängderna som avgör (gram hit eller dit) utan INNEHÅLLET.

2g stärkelse skulle jag aldrig klara, blir uppblåst direkt för magen/tarmarna säger ifrån vid minsta lilla… men 2g socker (sackaros/glukos) skulle troligen gå lättare avseende välmågan men ge sug istället… jag avstår DaMum och gör så om det känns bäst för Dig just nu!!!

Numer pensionär i Nynäshamn