lchf och margarin?
Min kompis har nu börjat med LCHF men problemet är att hon vägrar byta margarin mot smör. I övrigt är hon väldigt strikt med kolhydraterna och hon har gått ner 3 kg på 2 veckor. Hur illa är det att steka i flytande margarin och äta ostskivor med tjockt lager becell på flera gånger om dan?
Det spelar ingen roll att jag visat hur margarin framställs. Hon tror att smör är farligare ändå och vill inte ändra sig. Det är ju i och för sig bra att hon slutat med godis och kakor men jag är orolig att hon får i sig mer margarin nu än tidigare då hon snaskade på frukt till mellanmål iaf. Nu ser jag henne bara äta dessa ostskivor med kladdigt margarin i stup i kvarten
Kanske du kan plocka fram information om vad smör är också, jämte den du tagit fram om margarin, så får hon lära sig att smör och grädde i princip är samma sak, men smöret har mer av det nyttiga fettet kvar och färre kolhydrater 
Be henne läsa Vanliga frågor & svar. Den tråden gör henne garanterat mer redo för LCHF och bör ge bra information om kolesterolets roll i människokroppen.

Nu svär jag väl i kyrkan men jag ser inte margarin som direkt farligt, rätt motbjudande tillverkning och onödigt eftersom smör/bregott är bättre, men äter man mycket fisk (eller omega 3-tillskott) för att kompensera upp det omega 6 man får i sig så är det ingen katastrof. Becel är dock det sämsta margarinet, lätta är bättre, bara 6% fleromättat fett.
Margarin innehåller för mycket omega 6 och det är inflammationsdrivande, kan du ju hälsa henne. Kostdoktorn skriver om ett troligt samband mellan omega 6-rika margariner och inflammatoriska tarmsjukdomar som Ulcerös Colit här. Becel pro aktiv innehåller växtsteroler som (mkt förenklat beskrivet) skadar cellväggarna så att kroppens eget kolesterol måste "rycka ut" för att reparera dem, därav kolesterolsänkningen i blodet. Själv skulle jag aldrig vilja äta något som skadar mina celler på det viset! Titta också på baksidan av ett becel pro aktiv-paket - där står en varning att barn (och ev gravida?
) INTE ska äta det. Ett livsmedel med varning på?? Nä tack!
Enligt en mycket insatt biologs och naturkostförsäljares föreläsning i vintras gör det dåliga fettet i ex margarin att cellernas väggar försvagas med risk för bristningar; medan smöret förstärker väggarna.
Och sen har vi allt skräp som sätts i margarinet.
Men inte dör man ju (genast) av margarinet och var och en måste få göra de beslut som passar en bäst; efter det du gett din faktaupplysning kan du inte göra så mycket mera än ge ett gott exempel.
Lycka till.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Tack för era svar, nej det är väl inte mycket jag kan göra än att informera. Sen om det inte går in är en annan sak. Jag har ju förklarat att smör är en naturlig produkt osv men hon har väl lyssnat för mycket på dietisterna. I övrigt tror jag dock hon äter rätt bra med lax åtmminstone nån gång i veckan och ekologiska ägg
Här hittar du en liten pdf-folder om margarintillverkning som du kan ge till din kompis. Sen behöver du nog inte säga så mycket mer…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Vill hon inte äta smör är det väl i så fall bättre att hon fläskar på med olivolja. Det har hon ju säkert hört är nyttigt.
Risken är väl annars att försöker man äta LCHF baserat på dåliga oljor och margarin så riskera man ju att få i sig mer skit än innan istället för mindre.

Viktminskningen blir nog densamma med margarin som med smör men många av hälsovinsterna kanske uteblir eller så blir det tom försämringar med fler inflammationer.
Rom byggdes ju inte på en dag och att hon i övrigt tagit till sig konceptet är ju i allafall ett bra första steg.
Du har ju fått bra tips på ytterligare bearbetning av hennes fett"miss"förståelse och droppen brukar ju kunna urholka stenen till slut 
Usch! Att äta LCHF med margarin som fett-tillskott låter väldigt illa! Jag skulle hellre äta HCLF på äkta fett än LCHF på margarin, SÅ farlig tror jag att den smörjan är! På LCHF kost får hon ju i sig väldigt mycket mer margarin än hon får på tallriksmodellen, vilket gör det till en dålig diet istället för en sund kosthållning.