Isodieten.se
Någon fler än jag som har kikat in på den sidan? Här kan man bli medlem, får tips och råd av "experter", recept osv. Ännu en "gå ner i vikt klubb" helt enkelt.
De skriver lite kort om olika sorters dieter; hur de fungerar, fördelar och nackdelar. Om LCHF´s nackdelar skriver man;
Vid lågt intag av kolhydrater skapas ketoner i kroppen. Ketoner är sura och gör miljön i kroppen surare vilket medför en mängd konsekvenser som benskörhet och ökad risk för inflammationer, förstoppning och värk. Men lägre kolhydratintag fungerar även hjärnan sämre och du förlorar träningslusten. Du blir dummare helt enkelt.
Hmm… Jo, eller hur…?
Att de aldrig ger upp säger jag!

Öööööh, jag förstod inte det där. 
Ont i knäna har jag också. Nej vänta förresten, det har jag ju inte alls längre! Konstigt.
Nej, det är sannerligen inte lätt att förstå när man tvingar sin stackars kropp att avstå från kolhydrater…. shit vad DUM man blir alltså! Men huvudsaken är ju att man blir smal… och mår bra…. och blir piggare… och orkar röra sig mer… och…. 

Jag trodde vi hade nån slags vapenvila med Paulun, men när han ska kränga sin iso-diet går han gång på gång över anständighetens gräns när han beskriver Lchf
Jag är skitdum nu! 
Den röda texten tror jag är saxad ur boken "Näringsfysiologi för tokstollar" av professor Frankenstein. 

En av dem som uppges ha lyckats säger sig ha fått boken i julklapp för ett år sedan. Den gavs ut i januari 2009 enligt förlaget. Det verkar vara nåt skumt där, men jag är för dum för att lista ut det, eftersom jag inte käkar en massa kolhydrater.
Det kan väl inte finnas väldigt mycket erfarenhet av resultat från en metod som presenterades i våras, och att gå ut med löften om bestående resultat tycker jag är rätt magstarkt. Å andra sidan kanske Paulún som är så djävla duktig på viktnedgång kan tala om för Claude Marcus hur han ska göra för att äntligen lyckas, så att klådan kan bli smal och slippa misslyckas jämt med de feta barnen.
Ja, detta ÄR att gå över anständighetens gräns. Paulun kallar oss alla för dumma och det är otroligt oförskämt! Vet inte hur ni andra ser på det, men att bli kallad dum av någon man aldrig mött och aldrig diskuterat med känns väl inte helt OK… 
#6 Intressant! De lär väl bara ha hittat på en massa "succe historier" från "nöjda användare". Håller så totalt med om att de lovar så in i bomben mycket för en diet som är så ny!

Allt handlar ju som vanligt om pengar. Det är trist när dessa "gurus" grips av girighet. Pauluns beskrivning av GI - metoden är också den kraftigt förvrängd, där finns ju en stor marknad att dra till sig. Jag är påläst, så jag vet att det han skriver inte stämmer.
För mig räcker det att jag varit grundlurad (dum?) under större delen av mitt snart 60-åriga liv. Resten av livet ska jag tänka själv!

Jag tror på lchf, men andra kanske klarar sig på gi-diet, de som redan är hyfsat normalviktiga och tränade, vad vet jag?

#10 Många klarar sig bra på GI, men det var inte det som var min poäng. Jag äter LCHF och mår bra av det.
Det handlar om Paulun och hans sätt att marknadsföra Isodieten. det är inte bara LCHF han hittar på saker om utan även GI-metoden. Det handlar om att vinna marknadsandelar.

Menar han verkligen att 10E% från kolhydrater är så extremt? Jag känner mig onyttig om minmat avrundar uppåt till 2E%.

Dubbelpost, men jag tyckte det var så roligt. Läste vidare på sajten, och där fanns att läsa:
Iso är hämtat från grekiskan och betyder lika. I isodieten handlar det om lika mycket kalorier från de olika näringsämnena. 33% av energin kommer alltså från kolhydrater, 33% från protein och 33% från fett.
Ganska nyligen skrev jag följande i en annan tråd, som jag tyckte var fyndigt, och här passar det ju så bra in, haha!
Ord som balans och lagom kan klinga vackert och kanske låta som om det vore universellt korrekt i vårt kosmos (ja, det är som det låter; vidskeplighet). Just när många säger att det tycks vettigt att äta balanserat, lite av varje, så är det sällan man specificerar vilken domän man talar om.
Talar man om makronäringsämnesfördelning? 33E% kolhydrater, 33E% fett, 33E% protein. Nej, det är rena numerologin, det finns inget magiskt i att dela något i lika delar.
Är det en balanserad kost ur det vi kan hitta i kloakerna? En bortspolad guldfisk, toarullar, bajs och en kloakråtta? Nej, det har ingen som helst anknytning till vår fysiologi.
Lite av varje på ICA? Ja det är nog det som menas, men det är heller inte relevant för vår fysiologi. Uppkomsten av deras sortiment har ingen direkt koppling till våra näringsmässiga behov, snarare kulturella och ekonomiska skäl. I affären hittar vi det folk vill köpa och det producenter vill sälja.
Min kost är balanserad inom den domän som är den kost vilken vår kropp har adapterats för under miljontals år, såsom: en å annan gris, några kossor och deras mjölk, massor med ägg och kanske en älg slinker ner, dessutom jobbar jag mot att variera mig ännu mer inom denna domän genom att ibland äta sidfläsk, ibland lammnjure, fårhjärna eller oxtunga. Plus en massa smör såklart.

#10 Jag förstår

#11 Ja, LCHF:are har väl aldrig påstått att folk som äter GI eller Iso blir sjuka och dumma i huvudet, tvärtom sägs det nog rätt ofta att det kan vara alldeles utmärkt för smala och friska och de som inte har hunnit bli så väldigt kolhydratkänsliga, samt att det är klart bättre än "normalkost" enligt SLV.
Så varför han måste hålla på och smutskasta LCHF begriper jag inte. Vet faktiskt inte om det är okunskap (i kombination med att han faktiskt vet väldigt mycket och därför kanske tror att han vet ALLT vilket är något annat) eller om det bara handlar om försäljning och inkomster.

Det är väl uppenbart att Paulun är rädd om sin affärside.
Personligen har jag bestämt mig för att ta Paulun på orden/på allvar.
D v s jag konstaterar att han är okunnig.
Paulin ligger ju bakom GI viktkoll och har nu tydligen gått över till Iso. Jag har som många andra provat allt bl a GI och tänkte att jag skulle baka matbröd på dinkel istället för vetemjöl. Så såg jag att det fanns färdiga mjölblandningar som hette typ Paulins dinkelbröd. enkelt och bra tänkte jag …….men när man läser innehållsförteckningen så innehåller förpackningen mest vetemjöl. Ingenstans stod något om dinkel så det blev inget köp. Detta var för några år sedan så det kan ju ha ändrats men jag tycker att det är rent lurendrejeri.
Bara en synpunkt apropå vem som är dum i huvudet och bara tänker på egen vinning.
Är det inte Ola Lauritzon som står bakom GI Viktkoll? 
Jo, men jag har för mig att Fredrik Paulun är/har varit inblandad. Iallafall har han skrivit en bok som heter Blodsockerblues och andra böcker om GI.
Jag kan ha fel om GI viktkoll.
Nej, Fredrik Paulún var med när sajten var nystartad och chattade varje vecka med medlemmarna. Sedan försvann han; jag antar att han inte hade tid längre.
På sin hemsida under rubiken Dietguiden tar han upp för- och nackdelar med olika koster. LCHF finns inte ens med (bara Atkins) och alla dieter utom en har sina nackdelar, gissa vilken!
"Nackdelar : ISO-dieten har inga kända nackdelar så länge den används på rätt sätt"
Min tolkning av "rätt sätt" = inte alls!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ni kommer väl ihåg när Paulún hade frågestund om LCHF på sin blogg?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#19 Ola Lauritzon Har sålt GI-viktkoll till en annan snubbe, kommer inte ihåg vad han heter. Ingen idealist precis.