Nutrilett
Nu tror jag att det är nutrilett det heter.. Det är iaf måltidsersättande dryck eller "snackbar" om man kan säga så..
I alla fall. Någon som har erfarenhet av detta? Några synpynkter och åsikter?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Att banta med nutrilett är som all annan bantning = svält. Svält tär hårt på kroppen och sänker ämnesomsättningen.
Vitamin och mineralmässigt vet jag inte…men troligen uppbyggt på spannmål och kemikalier…inget jag skulle vilja stoppa i mig.

Som sagt Nutrilett är ett sätt att svälta sig på väldigt lite kalorier. En mycket stor del av ev viktnedgång kommer att vara dina muskler.
Innehållet i drycken är nästan inget fett, ca hälften protein och resten (hälften) socker. Sen lite vitaminer o mineraler så man åtminstone inte får skörbjugg. 
Mitt omdöme? Bättre än Oboy-pulver. Men inte mycket bättre. Ät riktig (fet) mat istället.
Men dom är bra att ta till för att inte svälta sig när man är i skolan, för det är kilometer långa köer till de få micro som finns och inget bord att sitta vid, så jag tar en bar och äter, den är så kraftig att jag brukar inte äta hela till lunch utan har en bit kvar tills jag åker hem. Ett annat alternativ är nötter och fröer som man kan äta under föreläsningen.
Men som sagt var funkar som nödlösning, bättre än att gå och handla en mjölkchokladkaka. Sen äter man bra på kvällen,
Jag föredrar Atkinsbars om det kniper. Garanterat inte det bästa man kan sätta i sig, men det funkar för mig när det i andra fall vore kört och korv med bröd eller liknande som alternativ.
Undin, varför inte en bit brie i skolväskan? Den behöver inte hållas kall, blir ju bara godare efter hand som den mognar. Ost är världens bästa reservkost.

"Cheese bar", mums!

Jag säger bara Baby Bel! har räddat mig många gånger. :-)
*stay calm - be brave - wait for the signs*
#5 #7 Blää både för brie och babybel, jag äter billing, greve, inlagd fetaost och kvibille ädelost resten tycker jag inte om.
Men jag är inte sockerberoende, kan äta socker utan att få sug, utan använder dieten som viktminskning, däremot så är jag nog mer potatisberoende, för det fick jag sug efter att ha fuskat i jul. Tänk kokt potatis med sås, klyftpotatis, pommes frites, chips osv
De flesta om jag pratat med undrar hur jag klarar av att inte äta potatis, för de flesta tror jag lider mer av potatis beroende än av socker beroende.
Undin: Jag tyckte du sa att du inte var sockerberoende. Vad är potatisberoende då?
/Daniella
Potatis är ju bara en annan form sockerkedjor.. det är samma kolhydrater fast i annan form…
De talar till samma "beroende"-centrum i hjärnan.
Är vi otillfredsställda skriker de öppna glappande receptorerna och vi stänger dem med det vi är mest sugna på (tillåter oss). Det jag mer och mer tror på är att SMÖR, vanligt rent smör är en utmärkt medicin för det som glappar och skriker på mer.
Om vi sen går loss på det som slutar på -in, -ol eller -os är nog bara en personlighetsfråga…
Jag är tacksam att jag nöjt mig med kolhydrater i olika former och inte tagit till starkare saker.
Numer pensionär i Nynäshamn
Istället för Nutrilett så ta Proteindrink. Finns många olika sorter att välja på. Nu ska man inte gärna byta ut måltider kanske men bättre det än inget.
Nutrilett är gott om man blandar det i vispgrädde…
Nu är det såhär att jag tränar väldigt mycket (9 gånger i veckan) pga min linje i skolan, och äter väldigt mycket! Jag har gått upp 15 kg på inte alls lång tid och jag tycker det är jobbigt.. Vill hitta något alternativ för att kunna gå ner till en vikt då jag kan känna mig nöjd med mig själv. Jag vet och märker själv att det är långt ifrån allt som är muskler.
Vill ha lite tips på hur jag ska göra då jag är väldigt hungrig hela tiden. Mitt mål är inte att bli "smal" utan att trivas med min egen kropp och vilja/kunna visa upp den. Idag åt jag ganska lite till middag, eller iaf hälften än vanligt för någon som mig, och sen tog jag också en nutrilett dryck, mest för att smaka. Ganska gott, men det verkar som ni inte tycker det är ett alternativ??
Hej Tina_A! Det som hjälpte mig att ändra på mina kostvanor var denna sajt där jag läste massor med kommentarer och framför allt läste jag en bok av Sten Sture Skaldeman "ät dig ner i vikt". Därefter var jag helt övertygad om att det var rätt för mig. Det spelar ingen roll om man har mycket över vikt eller bara några kg eller ingen als. Jag hade som du ofta sug efter mat, var ofta hungrig och fick tom. svackor så jag mådde dåligt om jag inte åt ofta. Nu är detta helt borta och jag mår bättre och är piggare idag. Den kosten som SSS förespråkar gör oss friska och pigga. Om man som du då motionerar så måste det ju vara perfekt.
Jag äter bacon och stekt ägg varje morgon nu, kött, fisk, ägg, smör, lite ovanjordgrönsaker, creme fraiche och ostar till lunch och middag och sen rullar jag smör i ost på kvällen när det har gått några timmar. Dessutom har jag smör i kaffet och grädde.
Är jag hungrig så har det gått många timmar.
Denna kost är ett alternativ till all annan kost och jag skulle vilja säga att den är naturlig som SSS säger i sin bok.
Men du kan nog själv läsa och se vad som passar dig bäst om du lånar eller köper den. Jag lånade den på biblioteket.
Lycka till mumsan
Kan inte annat än hålla med mumsan, hon skriver så bra att jag har inget att tillägga mer än att jag äger boken av Sten Sture… istället för att låna den.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tina_A,
om du är hungrig hela tiden och som du skrev någon annanstans äter mycket bröd, då gissar jag att du får i dig väl mycket (snabba) kolhydrater och antagligen alltför lite fett. Mer bra fett kommer att göra dig mätt och nöjd längre tid. Mindre kolhydrater ger mindre insulinfrisättning i kroppen och underlättar viktnedgång. Försök inte svält-banta dig det hjälper nästan alltid bara på kort sikt, och knappt det.
Okej! Tack alla för hjälpen!