Lågt blodvärde...
… har jag fått reda på att jag har, och ska tillbaka till läkare för vidare provtagning.
Finns det något jag behöver tänka på angående LCHF och detta ifall hon frågar? Är detta en vanlig "bieffekt" på kosten (som jag ätit i ca 6 månader nu eller kan det vara så att jag faktiskt är sjuk? (hemska tanke!
)
Äter man ordentligt med kött brukar man ha ett bra blodvärde. Blodbrist är definitivt inte en biverkan av LCHF. Det KAN bero på B12 brist, men det kan även bero på annat eller helt enkelt vara utan yttre anledning. Försök att inte fundera så mycket - det finns mååånga orsaker till att något blir "fel" i våra kroppar, och de flesta är ofarliga, plus att inget blir bättre av att oroa sig.
Lycka till hos doktorn!
För att bilda blod behövs järn, B12 och folsyra. Allt detta finns rikligt i vanlig LCHF-mat så det är inte matens fel. Däremot händer det att tarmen slutar ta upp B12 effektivt (oförklarligt naturligtvis) och då får man perniciös anemi.
Min B12-brist diagnostiserades tidigt så jag har aldrig haft besvär av det, inte märkt nånting faktiskt men om det är obehandlat under lång tid så får man bla nervskador.
Tycker inte heller att jag borde ha låga värden med min kost, men… vi får se vad det kan vara.
Tack för svaren!