högt blodtryck!
Min sambo gick och kollade blodtrycket idag och det var tydligen väldigt högt (har inte siffrorna).
Nu undrar jag vad det innebär?
Han var rekommenderad att undvika cigarretter och socker (det var väl klokt? Verkar som det händer en del i sjukvården, förr rekommenderade de väl lågfett?).
Eftersom vi har LCHF-tänket i ryggmärgen är det bara att gå tillbaka strikt till denna kost..
Något annat man bör tänka på? Kanske hur man som partner peppar i svåra lägen? (speciellt med ciggen)
Vad händer om man har konstant högt Blodtryck? Någon som har det trots kosten?

Jag vet inget om Blodtryck, men jag har slutat röka och det är nog bara att bestämma sig, det är skitjobbigt, men om han dessutom har hälsoskäl till det, så är väl det ett bra incitament? Att döma av din bild så verkar han även ha ett litet skäl (fin mage!
) till att sluta röka.
Lycka till med det!

japp han har en fin kula som bör minska lite……. läs: ölmage… Han är australiensk och gillar öl nämligen.. Så ja han behöver sluta med både detta och cigg.
någon mer som är insatta på högt Blodtryck och vad det innebär? Och hur kosten kan hjälpa/stjälpa?

Haha, jag menade ju DIN mage! 

jaha oj.. sorry..
läste ditt inlägg lite snabbt och missade "att bedöma av din bild"….. Man blir lite snurrig när man inte får sova ordentligt hehe….
ja den magen är borta nu och genererade i en liten charlie som nu är 10 veckor gammal..
Men jo sambon har som sagt en fin mage som inte kommer generera i någon liten bebis.. hehe
Vad jag förstått så sliter det på blodkärlen… och hjärtat… och njurar…. tror jag. 

Det är inte att leka med ett högt tryck.
Jämför med vad som händer en gammal vattenslang med ett högt tryck i.
Lchf-kost sänker ofta trycket så det är en bra början.
Man kan se till att byta industrisaltet mot ett havssalt också.
Går det ändå inte ner bör man medicinera.
För ca 2 år sedan sökte jag företagshälsovården pga en otrolig huvudvärk som jag hade haft ett par månader och jag glömmer aldrig sköterskans blick när hon läste av blodtrycksmätaren….kommer idag inte ihåg vilka siffror den visade men att det var på tok för högt kommer jag ihåg att hon sa. Jag var då 28 år hade fått två barn och hade den nätta vikten av 105 kg! Jag fick rådet att försöka gå ner i vikt, och där stod jag som ett ? Jaja tänkte jag det blir nog bra, funderade på det hela ett tag och konsulterade detta sedan med en släkting som för övrigt har diabetes och fick låna en bok av henne som SSS har skrivit. Blev inspirerad och började utöva detta nya sätt att leva - redan efter ett par veckor försvann huvudvärken och ytterligare ett par veckor senare när jag skulle på återbesök hos sköterskan kunde hon konstatera at mitt Blodtryck var normalt !!! Ett halvår senare hade jag gått ner 16 kg och mådde som en prinsessa!
Nu har jag efter ca ett år av fel matintag börjat få huvudvärk igen och vikten var uppe på 97kg igen INTE KUL:( så sedan i måndags kör jag nu LCHF igen och denna gången skall det inte bli ngr felsteg. LCHF fungerade som sagt på mig mot mitt Blodtryck (och övervikt) så ge det än chans.
Jag vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt om jag fortsatt leva med mitt skyhöga Blodtryck Om vi säjer som så: Jag vill ju gärna se mina barn växa upp!!!

ebba79 - jag är säker på att du kommer lyckas igen. =)
Sambon har varit jätteduktig, sedan han var där hos doktorn har han inte tagit en cigg! Jag är så stolt. Har även lagt ner de där "ett par ölen" han tog efter jobbet om kvällarna.
I övrigt har han ju redan i stort sätt ätit LCHF, det är ju bara ölen som förstört allt, och redbullen han brukade ta på morgonen samt kaffe med socker….
Får väl se hur det går för han..
Hos Kostdoktorn Andreas Eenfeldt finns mycket kunskap att inhämta om allt möjligt, inte minst blodtrycket.
Läs här: