Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7406 ggr
cokolada
0

Autism och lchf ??

min syster som är i tonåren har autism och innan har vi låtit henne äta gluten- och kaseinfri mat i nästan ett år.. vi märkte skillnad på hennes humör men på ngt sätt lät vi henne äta "vanlig" men nyttig mat, nästan som GI typ… sen testade vi igen gluten- och kaseinfri men då gick hon bara upp (älskar typ frukt)..

själv har jag ätit enligt lchf i ett par månader till och från nu och har märkt att jag känner mig lugnare i humöret. har ingen sjukdom eller övervikt utan vill bara kunna kontrollera min kropp bättre vilket jag märker att det går med lchf.

tänkte låta syrran testa på denhär dieten.. hon är lite överviktig, har humörsvängningar och sina stunder då hon får utbrott. jag gav syrran créme fraiche idag med hallon och så glad har jag nog inte sett henne på hur länge som helst, pga hon inte fick äta mjölkprodukter med den förra dieten.

Nu undrar jag om ngn av er låter familjemedlemen med autism äta enligt lchf och om ni märkt resultat? samt hur lång det tog tills ni såg att hon/han mådde bättre?

marialan
0

Jag jobbar själv på särskola och är ansvarig för idrott-hälsa samt hemkunskap där. Eftermiddagarna är jag på hemvist/fritids. Har både träningsskoleelever med autism bl a samt högstadieelever från grundsärskolan.

Jag tycker absolut att du ska ge din syster denna mat! Skulle önska att jag kunde ge alla barnen jag jobbar med detsamma. Vi har ju riktlinjer i skolan som jobbar emot oss men mest består problemet av personalen tyvärr. Fruktstunder, kakor, godis, söta mellanmål samt överprocessad mat i skolbespisningen har man ju emot sig. Arbetar bland föräldrar och barn som äter ovanligt mycket sötsaker dessutom (majoritet med arabiskt ursprung).

Jag smyger in så mycket (vad jag tycker) nyttig mat jag kan. De gillar den alltid men spelar förmodligen en mycket marginell roll i deras liv.

Vi kommer om några veckor starta vårt skoltema "Hälsa" med en stor kick-of för personal i stadsdelen. Jag skickade idag in en ansökan om att få hålla i en av aktiviteterna man kan anmäla sig till den kvällen (personalen). Jag ansökte om att få berätta om LCHF i föredragsform för de som är nyfikna/intresserade. Har redan börjat sprida info om margarin och det har väckt ett stort intresse! Ska verkligen bli intressant att se hur det tas emot om det blir av.

Förlåt om jag det blev långt om mig nu. Ville bara påvisa hur stort problemet kan vara att följa en kost som du vill att din syster ska få chansen att prova. Vet inte hur gammal hon är, om hon går i skola eller annan verksamhet.

MEN hon ska få välja mat lika mycket som vegetarianer, allergiker och de som avstår från viss mat av religösa skäl. Om du orkar stå på dig och informera nästan alla som är i din systers vardag så hoppas jag att du försöker.

Ett jämnt blodsocker, bra näring för hjärnan och frihet från sockerberoende kan inte vara fel. Hoppas bara att du kan som anhörig få påverka hennes omgivning.

Skulle vara intressant och höra hur det går om du låter henne prova.

rifla
0

helst ska autistiska undvika mjölkmat. min son har det med. och det går ann bara man är försiktig och inte för mycket. det finns mkt bra studier från danmark om just autism och mat. min son tål inte socker eller snabba kolhydrater då blir han lös i magen och mkt dåligt humör.

Puhlo
0

#2: Det är nog väldigt personligt. Det är som att säga att folk med glasögon helst inte ska äta choklad.

#0: Jag tycker absolut att din syster ska testa LCHF! Jag och sambon har båda asperger och ADHD, och vi tycker båda att LCHF hjälper oss, psykiskt.

Jag kan ju mest tala för mig själv, men sen jag började med LCHF har jag bara behövt ta en tiondel så mkt ångestdämpande medicinering än vad jag tog när jag åt vanlig kost. Min mage är snällare, och mina blodsockersvängningar som gjorde att jag kunde bli ett monster på två röda, är i stort sett borta också.

Dock tror jag att det kan vara bra om ni fasar in det, och inte bara kör pang på. OCH att det är lite mer kolisar än 20g per dag, då jag har läst mig till här inne (och hmärkt på mig själv) att jag inte är lika benägen att komma ihåg att äta regelbundet då. Det kan vara väldigt jobbigt för din syster, precis som det är för mig att efter 10 timmars vakenhet plötsligt inse att nånting är fel.. och det är inte att jag sovit för lite.. inte druckit för lite, inte ont i magen eller nåt.. och sen kommer insikten - jag har glömt att äta - ..

Hoppas att allt går bra.. :)

cokolada
0

#1. Jo jag kan tänka mig att det är tråkigt när du märker att eleverna äter massa sötsaker och att humöret sen svänger uppochner utan att föräldrarna förstår att det är mycket pga maten.

Du borde oxå verkligen ta tag i att hålla ett föredrag om LCHF och speciellt se till att föräldrarna öppnar ögonen och förstår allvaret i dethär!

Min syster går i högstadiet nu, och jag vet att hon har rätt att få den mat vi anser vara bäst för henne. fast hennes lärare tror att det kanske kommer krävas läkarintyg då 70%-fettdiet måste speciallagas just för henne, och hur många läkare finns det som skulle gå med på det?

Och när det gäller att informera folk i min systers omgivning har jag inget problem med det, då jag själv har testat att äta enligt lchf så vet jag hur mkt lugnare man känner sig. Folk brukar ha förståelse för det fast jag har ju oxå haft en del ivriga diskussioner med en läkare tidigare då vi lät min syster äta gluten- och kaseinfri kost, då allt jag fick höra var "Detta är inte vetenskapligt bevisat!! Jag stöder inte detta!!" med en skrikig och nästan hotfull röst….

Du kan oxå gärna berätta om barnen/föräldrarna/kollegorna har påverkats ngt under tema-dagarna

cokolada
0

#2. Din son går väl då efter gluten- och kaseinfria dieten? Den har vi redan testat men jag har märkt att det kan vara mer fel på gluten då det lättare ger blodsockersvängningar, än mjölken.. köper dock all animalisk föda KRAV-märkt för henne, då jag tror att det har jättestor betydelse för människor med autism.. det handlar om att ge dem en så naturlig föda som möjligt. Tänkte dock prova att endast utesluta gluten(och övriga kolhydrater) samt all onaturlig föda… eftersom mjölk används mkt i matlagning och det blir extrasvårt om man ska äta mjölkfritt enligt lchf…

cokolada
0

#3. Många föräldrar har sagt att deras barn som har autism har blivit lugtnare och koncentrerat sig mer efter att de går på gluten- och kaseinfri diet.. därav det rifla(#2) skrev om att de inte ska äta mejeriprodukter… det är en lång historia om peptider och hur tarmarna påverkas hos barn med autism.

Wow'! det är ju verkligen jättebra att du minskat så rejält med din ångestdämpande medicin, hoppas syrran oxå gör det då, då alla mediciner hittills knappt har bitit på henne. hon har lite för stark psyke där…

rifla
0

han äter inte gluten heller för det är jag allergisk mot och han hatar bröd och pasta. glasögon och choklad??

har jobbat mkt med autism och mjölk tänkandet och ser en stor vinst när de låter bli. kolla danmarksstudierna för danmark är långt före alla andra i sin forskning om vad barn och vuxna med diagnoser ska äta. jag själv jobbar som kostrådgivare inom LCHF och har jobbat med missbrukare som terapeut i många år. och samma gäller här med socker och snabba kolhydrater.

ullisbullis
0

Hej!

Nu blev jag nyfiken!

Jag jobbar sedan många år på en daglig verksamhet med fem personer som har autism(och även andra funktionshinder). Jag har också gått en utbildning som heter Autismspektrum på univeritetet. Jag har dock inte hört talas om det här med mjölk och kaseinfri mat för dessa personer. Skulle vilja läsa mer om det. Var hittar något att läsa om det?

Kasein äter jag själv som proteinpulver. Vilken mat f.ö. innehåller Kasein?

ingrid-in-sweden
0

Kasein = alla mjökprodukter innehåller denna proteintyp.

ullisbullis
0

#9 Okej! då vet jag det.Tack!

cokolada
0

#8. den gluten- och kaseinfria dieten heter GFCF-diet, den finns lite överallt på google.. främst finns information på engelska men nu har även föräldrar här i sverige upptäckt det..

Tisdag
0

#8 Det finns ganska mycket på nätet om detta bla. finns det en bok av den gamla playboy "modellen" Jenny McCarthy och hennes kamp med hennes son. Blev ganska uppmärksammat för något år sedan.

cokolada
0

ja och oprah var ju grym som tog med henne till programmet! hon sa ju sen att hon säkert kommer få arga brev från läkemedelsindustrin då hon själv började ifrågasätta MPR-vaccinet (som kan leda till autism) samt spred info om bl a GFCF-dieten som "inte är vetenskapligt bevisat"

Karen
0

hej,

hur gar det?/Intessant trad for mig.

jag ar mamma till en kille pa 14 ar, med diagnosen autism. Vi foljer en ''sa gott det gar'' kost!! han ar lite bade och dvs han ar ganska avvand av socker for det mesta, men far han valja ( och kanske ar detta vad de flesta barn gor) gar han runt och letar choklad!!  Vi foljer ingen strikt lchf kost,for det hela hanger pa mig och hur mycket ork jag har, och det gar ju upp och ned ibland. Men forsoker iallafall .

halsningar Karen

Voltaire
0

Uteslöt först gluten och efter tre månader även mjölkprotein på vår son (född med down syndrom och fick diagnos autism i skolåldern, 18 år nu) Mycket stor skillnad på hans humör och initiativförmåga. Men först när jag även tog bort kaseinet försvann även den svårt inflammerade acnen.

Men något är ändå konstigt med skolmaten, för finnarna har kommit tillbaka i dec. Och nu oroar jag mig såklart över vad för fett dom ger honom, vet inte om jag orkar ge mig in i en debatt angående margarin, glutamat etc. Vi är ju redan konstiga i skolans ögon.

Hemma äter vi råa äggulor istället för smör, samt kokosolja. Han kan äta  kolhydrater utan att gå upp  i vikt, bara vi utesluter som sagt kasein, spannmål, e-ämnen, socker.