Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3743 ggr
bustas
0

OT? Svininfluensa i Litauen?

Kommer i denna tråd (för att få en jämförelse med Sverige) att rapportera om utvecklingen av influensan i Litauen då det kan vara av intresse på grund av det faktum att i Litauen existerar inget vaccin. Landet har inte råd att köpa in något sådant. Litauen har C:a 200000 medborgare som jobbar runt om i hela Europa och dessa far fram och tillbaka mellan länderna så någon isolation borde ej vara på tal!

Idag den 31:a Augusti har 5 fall av "trolig" svininfluensa rapporterats på 3500000 invånare.

finntroll
0

Det skall bli intressant att följa med denna tråd!

bustas
0

Inget nytt under solen!

Inte sedan slutet av Juli (då de fem fallen rapporterades) har något nämnts i litauisk media. Ingen verkar bry sig och inga råd hart delgivits befolkningen.

Återkommer!

PatrikHagglund
0

#2 Låter sunt. Flört

Emea67
0

Ingen info om att man ska tvätta sig hysteriskt med sprit!!

Jag menar händerna med hand sprit ej drickbart Skäms

Första svensken har dött i svininfluensa och självklart bor han i Uppsala län, samma som mig men som tur är 5 mil här ifrån dessutom hade han många av riskfaktorerna, kraftig övervikt, hjärt och lung problem om jag inte minns fel.

Ska bli intressant att följa din rapport om hur det går för den ovaccinerade befolkning.

LatMask
0

Ja, det verkar som om detta i mycket är en "media-haussad" sjuka!

Men samtidigt FINNS det ju konkreta problem i Europa - jättebra att få veta hur det är på andra sidan Östersjön!

bustas
0

I dag meddelas at c:a 40 fall har rapporterats. Förövrigt näms inte influensan i media över huvud taget!

Annica38
0

Intressant tråd!

Jag tror det är lite lugnare här i Finland också, om man jämför med Sverige. Men jag har nog fått hem ett papper från förskolan om handtvätt och att nysa i armvecket eller engångsnäsduk!

bustas
0

51 fall av svininfluensa har rapporterats så här långt i Litauen och nu nämns inte influensan över huvud taget i media.

Emea67
0

Här har det också lugnat ned sig tycker jag!

Det var ett tag sedan jag läste om det, och det är skönt för det har varit så upp haussat här, vissa har varit mer eller mindre hysteriska!! Vill att skolan ska ha handsprit på toaletterna som barnen ska använda!

Handspriten har också tagit slut på apoteken har det nämnts här.

Andina
0

I Holland är Mexikanska influensan (de kallar det inte för svininfluensa) helt ointressant i media… Äldre över 60 och små barn i riskzoner har rekommenderats att vaccinera sig, tidigare. Men numera är det tyst om influensan sedan länge.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

bustas
0

Nu, idag, finns inget om influensan att hitta i tidningar eller annan media här i Litauen. Vaccin kommer inte att finnas. Att vaccin inte finns beror nog på det att vaccintillverkarna inte ägnat Litauen så mycket lobbing då landet ändå inte har råd att köpa det. Tror de ägnade mer tid åt lättlurade regeringar!

nobban7
0

#11 Men så du säger FörvånadSkrattande

Emea67
0

LOL @ #11 Ja så är det nog!!!!!! Skrattande

bustas
0

Ung grabb död i influensan i Litauen. Man vet ännu inte om det är just svininfluensan. I Litauen heter influensan, influensa och inget annat. Anledningen till benämningen är att tusentals personer med influensa har testats och färre än 1% visade sig ha svininfluensan. Denna information kommer från Litauiska tidningar. Någon vaccinering planeras ej.

perni
0

Hur går det? Inget nytt? Jag är nyfiken på hur vanlig influensan har blivit i dessa ovaccinerade länder…

Här hör man ju aldrig talas om några sjuka, längre..

BoZackrisson
0

Att Litauen inte har någon mediakampanj om influensan beror nog på att man inte köpt in något vaccin. Myndigheterna och industrin har därför inget att tjäna på att skrämma upp befolkningen.

I Sverige däremot var det viktigt att blåsa upp denna relativt lindriga influensa till enorma proportioner eftersom vi hade 18 miljoner vaccindoser på ingång enligt det avtal som myndigheterna tecknade med producenten 2007.

Av vad jag tagit del av i media är det uppskattningsvis ungefär lika många som avlidit till följd av komplikationer av influensan som av komplikationer efter vaccineringen.

Bosse

bustas
0

Perni och Bosse, sorry att jag inte uppdaterat. Det påstås att fem har avlidit och dessa fem var i "riskgruppen". Här talas mycket sällan om svininfluensan, man talar om influensan. Dvs. man har en klar och tydlig distinktion. Precis som Bosse säger så har det aldrig nämnts att något vaccin skulle inhandlas. Det är givetvis så att Litauen inte är intressant för vaccinfabriken då det ekonomiska underlaget är svagt och därmed är befolkningen inte rädda för "epidemin". Tidningar och andra media bryr sig helt enkelt inte då det finns andra problem att skriva om då folket är intresserade att få mat för dagen. Man kan nämnligen dö av svält och det dödstalet är skyhögt högre i världen än "svindöden". Jag har en mycket stor vänkrets i efter 17 år i landet och jag och mina vänner känner ingen som ens fått influensan och än mindre svininfluensan så klart. Så, skall vi hjälpa våra baltiska vänner så ska man skicka mat och inte utgånget gammalt ruttet vaccin, man skall skicka mat och då fet mat. Ursäkta om jag blev lite frustrerad i slutet.

nobban7
0

Kan man alltså tro att det procentuellt på befolkningen dött fler i Sverige än i Litauen Obestämd

Gabriela
0

SÄ&%t!!!

Idag gick massor i vög till vaccinering.. själv vet jag inte varför då "epidemin" har varit skrattretande.

Det var mycket skratt om de som fått biverkingar …. jag gick tillbaka till min dator… och försöker inte säga nå't om resursslöseritet….

Men, vad hållet vi på med???

bustas
0

nobban7. Nja, ungefär samma antal per capita. Men här har ju ingen vaccinerats? Om vaccinet har den verkan det påstås ha så borde ju dödsfallen vara lägre i Sverige än i Litauen, eller? Det här är ämne för avhandling. Jag ser ingen röd tråd. Ser du?

nobban7
0

Kanske inte direkt en tråd men nog ser jag rött. Sverige har köpt en massa vaccin som inte levereras innan influensan nått hit. Vi har inte några krav på leveranstid men vi har förbundit oss att köpa ett antal miljoner doser. Leverantören är friskriven från ansvar vad gäller biverkningar och vi uppmanas att ta vaccinet av solidaritet. Solidaritet med vem?

bustas
0

Instämmer. Frustraton. Hjälplöshet. Ställa upp. Grupptryck. Vankelmod. Ånger. Rädsla. Olust.

perni
0

Ja, hela Litauen borde ju varit utslaget och arbetsplatserna tomma om han får tro på medierna.

Varför berättar inga tidningar hur det har gått för såna här länder? Det är ju väldigt intressant.

Gabriela
0

E.m. kaffet på jobbet idag fredag 18 december:

Folk *skrattar* jag mår prima men har nog lust att bå baklänges…

*massor av skartt*

Själv frågar jag inte varför folk vaccinerar sig så sent… men har man verkligen varit orolig över H1A1 kan man ju ha vaccinerat sig på lokala vårdcentralen???

Dock rapporterar många ont i armen… men de tycker att långtidsbiverknignar är en myt.

Obestämd

Hemma fattar vi inget av det… ingen här har vaccinerat sig (har 3 barn)… ett par (1 vuxen + 1 barn) har haft "svinflunkan" (tror vi, inga prover tas!) resten är helt ok.

Vad ska man tro?

bustas
0

Uppdatering av läget här bortaär enkel:

Ingen talar om "svinet". Inget skrivs. På mitt kontor är vi sex personer och ingen känner någon som ens haft vanlig influensa. Vad jag lyckats få fram så har ingen vaccinerat sig i landet. Det är svårt att få fram fakta då det inte snackas eller skrivs om det. Så var det med den saken.

nobban7
0

Tvättar de inte ens händerna i sprit?! Förvånad

Det är ju så, och genom vaccination naturligtvis, som vi fått bukt med svininfluensan. Det står i tidningen, så då är det sant.

bustas
0

nobban7, nej, spriten används till annat. Många toaletter har inte ens vanlig tvål. Förvånad

Effie
0

Läste i tidningen idag, om det nu var DN eller GP minns jag inte, att svenskarna varit friskare i höst än annars, förmodligen pga allt handtvättande för att undvika svininfluensan. Men inte tillräckligt många var vaccinerade.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

bustas
0

Effie, ja, plus det faktum att alla hostat i armvecket.Flört

monsunrain
0

Jag har min son i Nederländerna och där kan man vaccinera sig om man vill, men det är ingen hysteri som här. Sonen har valt att inte göra det och han tror att de har slutat vaccinera nu. Dödssiffran för infuensa i landet har inte ökat nämnvärt, lite förhöjd bara. Och holländarna far och flyger över hela världen….. Det är väldigt intressant att höra hur andra länder hanterar samma situation.

Min familj har också valt att inte vaccinera sig, gissa om man blir ifrågasatt!

bustas
0

Hur många dog i helgtrafiken?

nobban7
0

Helgtrafiken är nog inte över än - fråga igen nästa vecka

cacao
0

För att inte tala om hur många som dött i bränder det senaste året..

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Katti
0

Tyst nu, innan någon får för sig att sälja på staten ett vaccin mot bränder Oskyldig.

Andina
0

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

bustas
0

Nu ifrågasätts om svininfluensan existerat överhuvudtaget här i Litauen. Det är mycket svårt att få fram information då intresset från myndigheter och privatpersoner är lika med noll. Om svenska myndigheter kommer att påstå att det låga insjuknandeantalen och dödstalen i Sverige beror på massvaccineringen, ja då kan man ju hänvisa till Litauen och undra försynt om påståendet rymmer någon riktighet. Jag vågar tro att hela denna cirkus är en välfärdshysteri och att då välfärden står för möjligheten för vaccinfabriker att utnyttja rika länders myndigheters godtrohet och helt enkelt skita i fattiga stater för deras ekonomiska oförmögenhets skull. Om vad jag tror är sanning, ja då är det övermaga svinaktigt och förhoppningsvis synas WHO in i minsta vrå. Ponera att det verkligen bryter ut en riktigt, jävligt, livsfarlig epidemi i världen, skall vi då hantera våra grannar i Baltikum på samma sätt som vi gjort i denna "dödliga" svinepidemi? Då räcker det inte att skicka bananlådor med avlagda kalsonger, då måste det tas till något unikt från svensk sida och det är solidaritet i verkligheten och inte bara i teorin. För hur kan en sådan här "livsfarlig" sjukdom som svininfluensan skapa denna enorma insatts i Sverige utan att en endaste tanke skänktes grannarna i öst.  

PS. Den miljard vaccineringen kostade hade passat bra i Haiti idag. Prioritering var ordet!

perni
0

Mycket intressant…. Jag brukar alltid hänvisa till Litauen när vaccinering kommer på tal.

missaz
0

Ja, de massor av pengar som mer eller mindre har slängts i sjön iom inköpen av dessa mängder vaccin är skrämmande…. Och Gud vad jag är glad att jag trots påtryckningar som tillslut gjorde mig vankelmodig och rädd att ha fel, inte vaccinerade varken mig eller ungarna!Detta verkar ju vara årtusendets största scam! Skrikandes