Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 12895 ggr
JohannaWW
9/3/08, 11:55 AM

Skillnad på kokosfett?

Finns det bra och sämre kokosfett? Det kokosfett som jag använder är det hårda silverpaketet i smör-kyldisken.

Annons:
Wildrat
9/3/08, 12:26 PM
#1

Fettet som sådant är likadant i silverpaketet som i de dyrare burkarna från hälsokosten, det är framställningen som skiljer dem åt. De dyrare har lite bättre framställningsprocess än det billiga, dock säjer Unilever att deras kokosfett (silverpaketet) inte är framtaget med lösningsmedel. Googla på kokosolja och läs om olika metoder att få fram fettet.

Funkar det med silverpaketet så använd det men vissa reagerar illa på just det fettet men klarar hälsokostfettet. Ytterligare vissa reagerar på allt kokosfett och måste vara försiktiga.

Dessutom, kokosfett och kokosolja är samma sak för den som undrar.

parsley
9/3/08, 12:41 PM
#2

Vår alltid kunnige och insatte vän, Pasi, har kollat upp silverpaketet och kommit fram till att det är OK.

JohannaWW
9/3/08, 1:14 PM
#3

Tackar! Det var nog bara det jag behövde höra.

Pasi
9/3/08, 2:06 PM
#4

#2 Om nu Unilever talar sanning!?Skrattande

mumsa
9/3/08, 8:54 PM
#5

men jag har läst flera gånger att Annika Dahlqvist inte rekomenderar silverpaketet …?

MimLan
9/3/08, 8:58 PM
#6

#5 Det finns olika åsikter överallt. En del tål silverpaketet, andra gör det inte. Vad som kan skilja bortsett från hur det processas är kvaliteten på råvaran.

För mig är det så oehört enkelt att slippa bry mig om silverpaketets faror eller inte genom att köpa ekologiskt kokosfett.

Annons:
Krahso
9/5/08, 12:57 AM
#7

Varför kokosfett i stället för smör?? Jag har läst att många äter det regelbundet - och tom har det i kaffet… Jag är kanske ngt dum - men jag har inte förstått varför. Kan någon förklara?

kaifas
9/5/08, 1:30 AM
#8

Kokosfett sägs öka ämnesomsättningen och stimulera fettförbränningen. Det sägs även öka immunförsvaret b.la pga att det innehåller Laurinsyra.

Sagajo
9/5/08, 1:37 AM
#9

Det innehåller också 100% fett (smör innehåller 80% tror jag):

Wildrat
9/5/08, 9:48 AM
#10

#7 Jag har svårt att få i mig tillräckligt mycket fett så därför passar det bra med kokosfett i the. Tycker det hjälper fettförbränningen lite och så blir jag varm av det, inte så länge men en stund iaf.

Den som har problem med hård mage eller förstoppning blir hjälpt av kokosfett (mer än 2msk om dagen).

mja0
9/5/08, 9:55 AM
#11

någon som har koll på hur mycket laurinsyra silverpaketet innehåller? lika mycket som det ekologiska?

mommo
9/5/08, 10:02 AM
#12

Är det någon som har koll på hur mycket kokosfett det är lämpligt att inta då per dag?

Vid 1½ msk får jag själv iallafall diarre ( använder ekologisk kokosolja) och magknip som varar i en timme.

Kan man vänja sig vid kokosfettet; dvs man börjar efterhand tåla mera av det?

Mammeli
9/5/08, 10:57 AM
#13
# 7 Jag tycker att om man ska ha fett i kaffet passar kokos bättre, det smakar inget. Inte det i silverpaket som jag använder. Med gott samvete, både för hälsa, miljö och plånbok!
Annons:
Sagajo
9/5/08, 11:07 AM
#14

Jag äter ungefär 2 msk kokosfett per dag men det är nog olika vad man tål.

Wildrat
9/5/08, 2:10 PM
#15

#11 Skulle tro att det är större skillnad mellan olika nötter än mellan silverpaketet och det ekologiska, här finns lite info: http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html

#12 Jag tror man får prova sig fram men också att man får lite större tolerans ju mer man använder det. Är det 1,5 msk vid ett tillfälle eller över en hel dag som ger dig problem? Jag nöjer mig med ett par teskedar, vill inte få problem (igen).

mommo
9/5/08, 3:29 PM
#16

# 15: Jag har tagit det vid ett och samma tillfälle.

mikaelj
9/5/08, 3:38 PM
#17

Laurinsyra är nyttigt sägs det, en anledning att äta kokosfett oavsett.

Wildrat
9/5/08, 4:16 PM
#18

#16 Om du vill äta mycket kokosfett ska du nog sprida ut det lite över dagen. Jag kan äta flera teskedar kokosfett på en dag men bara typ en åt gången… Nu utsätter jag mig inte för några större mängder då jag vet att jag är känslig.

De flesta som är känsliga mot kokosfett tycker det funkar bäst att ta kokosfettet på morgonen/förmiddagen och sämst på kvällen. Magont, illamående o likn. stör ju nattsömnen, kokosfett kan även vara uppiggande.

birma
9/5/08, 4:20 PM
#19

Men… då är det ju dumt ur penningsynpunkt åtminstone, att köpa från hälsokostbutiker. Det skiljer inte bara några enstaka kronor utan är en avsevärd prisskillnad på samma mängd kokosfett i silverpaketet och hälsokostprodukten. Om man ändå får i sig samma av laurinsyra och övriga nyttigheter och dessutom inte får skadliga verkningar av någondera sorten, så då vet jag inte varför man (jag) inte skulle välja silverpaketet. Visst kan saker vara en smaksak, men skillnaden är verkligen stor prismässigt. Jag hade tills nyligen, för den är uppäten nu, en pkt Cocosa kokosfett för ca 180 kr. Nu har jag silverpaketet och den kostar, jag tror det var 15 kr för samma mängd!! Tänkte att man kanske kunde växla lite för att få ner kostnaden, men då var jag i tron att hälsokostprodukten var mycket bättre näringsmässigt och ev fettförbränningsmässigt. Men i så fall räcker det med silverpaketet. Man får många sådana för priset av en enda burk Cocosa i samma mängd om 500 g.

Jennix
9/5/08, 5:44 PM
#20

#19  Finns såvitt jag vet inga vetenskapliga bevis för eller emot silverpaketet, men jag själv upplever inte samma känsla/effekt som jag fått av annat kokosfett… Varför har jag ingen aning om.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
MimLan
9/5/08, 7:17 PM
#21

#19 Det är så överdrivet att jämföra silverpaketet med det absolut dyraste kokosfettet som finns på marknaden när det finns betydligt billigare.

Wildrat
9/5/08, 7:46 PM
#22

#19 Kokosfett som kostar 180kr har väl smak? Det har inte silverpaketet. Det fettet är smaklöst.

birma
9/5/08, 7:56 PM
#23

#20 Jennix

Aha, ok. Har ju själv bara provat Cocosa (den med smak) och silverpaketet. Inte uppfattat några effekter alls egentligen, så därför inte heller märkt några skillnader de två emellan. Ett tag trodde jag (hade fattat fel) att kokosfett har en sömngivande verkan, så jag brukade ta det i te innan läggdags och sov gott på det. Sedan när jag läste om det igen här på forumet, så fick jag se att det är tvärtom, det har en uppiggande verkan. Men jag har inte märkt något åt vare sig det ena eller andra hållet med någonting. Men det ska jag ju vara hälsosamt och tydligen även läkande, så då tänker man att man ska äta det. Fettförbrännande också, det är bra och har förhoppningsvis inte bara individiuella verkningar, utan generella…
hoppas ju vidtecknad på i all fall.Glad

birma
9/5/08, 7:58 PM
#24

#21 MimLan

Ursäkta? Jag är inte så insatt i det hela. Har endast köpt en förpackning kokosfett från hälsokostaffär en enda gång och det var Cocosa som sett jag sett nämnas på forumet. Därför har det blivit mig bekant. Går nästan aldrig i specialbutiker (såsom hälsokost), endast i vanliga affärer med alldagligvaror. Därför känner jag inte till det hela så noga och är därmed omedveten om att jag överdriver. Gjorde jämförelsen mellan de båda sorter jag känner till och har haft hemma, Cocosa och silverpaketet. Hur menar du med överdrivet? Det är väl bara vanliga torra fakta, är det inte det? Det är min enda erfarenhet, dessa två sorter. Någon medveten överdrift har jag inte haft för avsikt att lyfta fram, annat än  överdriften i prisskillnaden då i så fall. Men det är bara rena rama fakta. Det är en förskräckligt stor prisskillnad, det är inget konstigt att säga det.

birma
9/5/08, 8:02 PM
#25

#22 Wildrat

Ja det stämmer. Så det är en skillnad. Men själv tänker jag mest på hälsofördelarna och ev skadeeffekter. Om det inte är någon skillnad där, så är det ingen skillnad så att säga :o).

Det enda påtagliga blir den enorma prisskillnaden, för nog är den rätt stor?

Wildrat
9/6/08, 1:56 AM
#26

#25 Nja, bara prisskillnad vet jag inte. Det är väl som att välja mellan ekologiska och konventionellt odlade grönsaker. De konventionellt odlade KAN ju vara besprutade och tämligen giftiga men vi vet inte. Men jag väljer alltid ekologiskt (eller närodlat eller rättvisemärkt) om jag kan.

Cocosa har två sorters kokosfett. Ett jättedyrt med smak (som ska vara lite bättre med lite mineraler och annat kvar) och ett inte lika dyrt som är utan smak. Iom att smaken är borta så är en del av mineralerna också borta. Men det som är bäst med fettet, fettsyrorna är kvar i samma mängd i båda.

cathrine70
8/16/09, 8:44 PM
#27

Var kan man köpa bra och ngtlunda billigt cococsfett i  stockholm? inte över 180kr

Annons:
[vaargen]
8/16/09, 9:39 PM
#28

Beror på vad du menar med bra…

Bra enligt mig är silverpaketet i mataffären för ca 16:-

Malusen
8/16/09, 9:53 PM
#29

"Laurinsyran i kokosolja har endast sin motsvarighet i bröstmjölk"

Kokosolja – morgondagens medicin

"Laurinsyra är en nyckel komponent i kokosolja. Laurinsyran är huvudorsaken till kokosoljans många hälsoegenskaper. Den omvandlas i tarmen till momolaurin, som skyddar mot virus och bakterieangrepp, såsom herpes simplex, cytomegalovirus (CMV), influensa, mässling, literia, starfylocker och streptokocke. Monolaurin har även förmåga att lösa upp hiv – virusets ytprotein och förhindrar därigenom formering av viruset. Dess betydelse vid behandling av AIDS undersöks på flera håll i världen. Dessutom har monolaurin kraft att inaktivera mikrober genom att upplösa deras fettmembran. Kaprylsyra tillför syra till tarmen. Den syra miljön gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, speciellt mjölksyrabakterier. Forskning visar att kaprylsyra effektivt motverkar svamp såsom candida och dödar parasiter i magtarmkanalen."

Så jag tar några matskedar om dagen i kaffe och så tål den ju upphättning så bra så att jag steker i den med :)

Wtn3
8/16/09, 9:53 PM
#30

Jag använder silverpaketet, billigt och bra. Steker äggen i hälften smör, hälften kokosfett.

babo
8/16/09, 10:12 PM
#31

Silverpaketet änvände morsan mycket - den fanns på 50-talet - paketet såg likadant ut som jag minns,,,

mazen
8/16/09, 10:13 PM
#32

#27

Det är ju inte stockholm men billigt är det och säljer på postorder. Lite märkligt att dom inte har återförsäljare i 08-området, är lyckligt lottad för i gävle finns det

http://www.crearome.se/

basler
8/27/09, 12:11 AM
#33

Bra ekologiskt kokosfett från första pressningen för 75 kr (400g) och  utan smak o lukt för 45 kr köpte jag på www.lchfbutiken.se

Godsagare
1/14/10, 6:12 PM
#34

Det jag märkt som skillnad var att det ekologiska var något mjukare. Detta passade bra då jag även blandade ner det i äggmöjlken tillsammans med ägg, smör och vatten.

Det i paketet blev det klumpar av när det kyldes ner.

Jag hittade någon variant på ekologiskt kokosfett i en hälsokostbutik, 400 gram i en låg vit plastburk. Tror jag betalade mellan 40-80:- Minns inte så noga…

Nu är det dags att inhandla igen men kommer inte förbi någon hälsokost idag dock… Kanske slutar med att jag beställer på nätet.

Någon som har tips om sajt?

Annons:
cathrine70
1/15/10, 11:41 AM
#35

 Köpte  från Whole Foods Market i  London kokosfett, har  inte smakat  på det ännu  …

Upp till toppen
Annons: