Nöthjärta
Fick tag i fryst kalvhjärta för ett tag sedan. Beställde sedan nöthjärta i ICA och häromdagen fick jag drygt fem kg för 25 kr/kg.
Fantastiskt kött, kortfibrigt och mört!
Nu har jag provat olika sätt att laga till det:
- Helstekt i ugnen med provencalska kryddor och vitlök. Blir lika gott som lammstek
- Grillat i mindre bitar med paprika.
- Kokat med tomatpuré som gulasch.
- Stekt i strimlor med curry och grädde.
- Stekt i strimlor med purjolök
- Vitkålspyttipanna
- Köttsoppa
- Buljong
Första gången fick jag färdigputsat. Andra gången var det med mer talg och en del hinnor. Det gick lätt att ta bort och hamnade i buljongkoket.
Nöthjärta innehåller coenzym Q10, fast jag vet inte hur mycket som bevaras vid olika tillagningsmetoder.
Roade mig med att fråga kassapersonalen i ICA, fyra personer, vad det var jag köpt. Stod bara delikatess på tråget. Ingen visste. En pekade på talgen och föreslog "Tarmar?" och en av kassörskorna konstaterade uppgivet "Folk äter så mycket konstigt till jul!"
Någon mer som provat och har fler tips på tillagning?

Utan att ha tillagat det själv: Rökt och torkat. Smarigt värre.
Brukade blanda hjärta i Kidney-pie på den tiden

Utan att ha tillagat det själv: Rökt och torkat. Smarigt värre.
Brukade blanda hjärta i Kidney-pie på den tiden

Jag har rökt finskuret hjärta ett par gånger.
Har en liten röklåda som funkar lika bra utomhus med brännare och inne vintertid genom att helt sonika ställa in den i ugnen..
Blir väldigt goda snacks
..

#3 Var har du köpt den lilla röklådan?

Jag har torkat kokt, tunnstrimlat hjärta i ugnen. Det var meningen att det skulle vara hundgodis men vovven fick finna sig i att dela med sig till resten av familjen. Gott att tugga på som snacks.
Strimlat hjärta, stekt i smör med gul lök, vitpeppar och salt. Häll på grädde och ett par lagerblad. Puttra tills grädden kokat in till lagom sås-tjocklek.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Det var nog på Ö&B jag hittade den. Runt 300spänn tror jag det var..
I princip tät när man snäpper ihop den faktiskt. 
Ca 150 grader ska det vara i lådan (brukar peta in spetsen på en ugnstermometer i ett litet hål som finns på locket)

"Folk äter så mycket konstigt till jul".
LOL
Har inte SSS recept på något inkokt hjärta i något av sina böcker?

Eftersom jag har hundgener i mig, så äter jag kokt grishjärta. 
Det började med att min mormor kokte det till sin pekigneser (det är en hundras, för er som inte vet sånt), och klippte det i små små bitar - hunden var gammal och inte så bra på att tugga. Det tyckte jag såg så gott ut, att jag vill också ha. Så jag fick en skål jag också…
Sen dess har jag med gljädje käkat det. Har också provat att göra det i ugnen och det är mums.
Min man tror att det är nåt fel på mig. Förutom grishjärta käkar jag sniglar, grisfötter och kycklingmagar och olika typer av ben (fläskben, grillben osv).
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Skall omående beställa hjärta av nöt eller kalv. Kanske kan det finnas av lamm också, minns att jag köpte ett helt paket med hjärta, lungor och lever av lamm, på saluhallen i Granada varje vecka, till hunden, vi åt av levern, men hjärtat tänkte jag aldrig på att prova.

jag har alltid undrat vad det är för något som man röker för att just framkalla den aromatiserande röken?
Min bror fick en stor röklåda med sitt hus. Vore kul att testa den någon dag.
Är det någon som vet hur pass noga man bör vara med att köpa något särskitl kött för att itne bli sjuk? Eller steriliseras köttet av någon anledning i rökningsprocessen?
MVh Viktor

#6 Tackar! Ska hålla utkik efter en.

Har äntligen fått ett djupfryst nöthjärta från Coop. Det håller på att tina upp. Först tänkte jag göra som med älgkött och sätta in den i ugnen ett dygn, men skall nu lägga den i lergrytan (halva först för att se hur det blir) resten får jag väl ge hunden och katten som flyttat hit och äter på ett bord ute på verandan (är allergisk och tyvärr törs jag inte prova om det skulle gå bra med honom inomhus) Det skall bli spännande!
Går bra att mala till köttfärs och göra pannbiffar, köttfärsröra o liknande.

Det är godare än väntat! Jag skar i skivor och stekte i smör med en halv lök i skivor! I lergrytan blev den lite torr eftersom jag lät den stå för länge i ugnen. Men också mycket gott!

Kanske nåt för allahjärtansdag?

För en del år sedan lämnade jag älghjärta på rökning. Det var fin utflyktsmat, bara att skära skivor av och äta.
Det gick åt jättefort eftersom vi var flera på en slädutflykt på vintern.
Tärna, stek med lök, slå på grädde och låt puttra ihop.
Kokt i salt lag med några korn kryddpeppar och lagerblad.
Eftersom det är en muskel så kan hjärta i princip användas som vilket annat muskelkött som helst!

Tunnt strimlad, stekt i ganska torr teflonpanna med drivor av färskmald svartpeppar. Äts som ölkorv.
Fylld med örtkryddor (bunden med snöre), bräserad i stekgrytan m lök, vitlök och lagerblad.
Vi äter hjärta då och då - knepet är att låta det koka ordentligt eftersom det är rätt kompakt kött
Fabricati diem, pvnc!

Jag har ättit stekt grishjärta. Men jag föredrar kokta gris tungor.
De hada jag beställt hos ICA.
Vänliga hälsningar Stephan

Rökt renhjärta har jag köpt på Hemköp några gånger gott men rätt salt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Någon som vet hur det är med vitaminer och mineraler i hjärtan? Är det näringsmässigt i klass med lever?
Åt tupphjärtan idag från en närliggande farm =) Hur gott som helst!!
#32, Nej, det är inte inte näringsmässigt i klass med lever, det är näringsmässigt i klass med vilket annat kött som helst. Fördelen med hjärta är väl att det är både billigt och gott. 
Fast det är väldigt magert kött, så tänk på att ha något fett till.