Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 5081 ggr
Skowne
0

Motverka åldrande, med LCHF?

Läste en artikel i Illustrerad vetenskap om hur man skulle kunna förlänga sitt liv. "Inom några år hoppas forskarna kunna ge människor anti-oxidanter för att skydda mot dom fria radikalerna som glukos-omvandlingen efter en måltid orsakar."

Man vet redan att genom att sänka sitt kaloriintag med 1/3 så kan man vinna bättre hälsa och längre liv. Detta pga att kroppen producerar mindre fria radikaler.

Borde inte folk som äter LCHF ha mindre glukos-omvandling då vi inte äter så mycket kolhydrater, och därmed inte producera lika mycket fria radikaler?

Detta är bara en tanke…

bustas
0

Detta borde Skaldeman kunna svara på bara han får se ditt inlägg.

ullisbullis
0

Jag har läst någonstans att det är just så som du skriver. När man äter lågkolhydratkost så "rostar" cellerna mindre än de celler som lever i en kropp som intar "normal" kost.  Vid lågkolhydratskost behöver man därför inte lika stor mängd antioxidanter.

Har f.ö. också läst att cancerceller behöver kolhydrater för att "trivas".

Men det är visst också så att grönsaker har ett ämne som är giftigt för just cancern men inte för människan i övrigt.

Så lite grönsaker är nog rätt bra…

Kommer inte ihåg var jag läste det.

dufva
0

Precis så verkar det vara.

Några av oss inklusive SSS har mätt andelen fria radikaler i blodet.

Vi som äter strikt kost har de lägsta uppmätta värdena.

Om det nu är samma sak som att klockan verkligen stannar får framtiden utvisa.Glad

ullisbullis
0

#3 När man fyller 70 och får visa leg. på bolaget-

då vet man svaret på den frågan..hahaSkrattande.

Sindri
0

Och någonstans har jag läst att i någon tid för längen sedan så levde folk väldigt länge - att bli 80 år var inte så ovanligt. Det kanske var när man naturligt åt LCHF. Kanske det också var då folk blev så långa.

berndt
0

Jag har också läst om det här med cancercellerna och sockerbehov - nån som vet nåt mera om det?

Vår kropp omvandlar ju fettet till den glukos hjärnan behöver, så vi HAR lite socker i blodet också med LCHF, men är det här en så låg dos att cancercellerna inte mår bra?

Det skulle ju vara en jättebra extra bonus om LCHF också motverkar cancer…..

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Skowne
0

Hade varit bra att veta för att slänga i huvudet på alla som klagar på att man får helt för lite anti-oxidanter när man äter LCHF.

dufva
0

En mus med prostatacancer som käkar ketogen kost lever 60% längre tid än kompisen som äter kolhydraterGlad

Vi är ju inte möss men troligen kan man köpa sig lite mer tid för behandlingen att verka om man blir drabbad.

Finns ju verkligen ingen anledning att göda cancercellerna mitt i kampen.

nikkebe
0

På proteinpower.com har Michael Eades ett intressant blogginlägg om detta.

berndt
0

Eades inlägg verkar ju intressant - men lååång text så man får printa ut o läsa vid läggdags i kväll och i morgon kväll :-)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

ullisbullis
0

#10 Ja, den var lång! Läste i går kväll. Gick att klicka på svensk översättning vilket jag gjorde. Det blev lite konstig svenska men gick att läsa långsamt.