Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 22396 ggr
MillisB
11

Ta bort röklukt från kläder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet hur man får bort röklukt från en Sevilla softshelljacka Helly Hansen. Har fått köpa en nästan obegagnad sådan för bara 300 kronor, men den som hade den röker inomhus och det har ju gått in i jackan. 

Tips mottages väldigt gärna!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

MillisB
0

Hjälp!

Jag behöver verkligen tips om detta…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Trollpyret
0

Ett gammalt husmorsknep ska tydligen vara att lägga klädesplagget som luktar rök över ett varmt element i ungefär ett halvt dygn. Det ska fungera utmärkt enligt flera olika källor. Jag har aldrig testat själv, men det kostar inget att testa i alla fall Skrattande

MillisB
0

Trollpyret: Tack för tipset! … men vi har inte element i vårt hus, bara vattenburen golvvärme… Kan det fungera lika bra?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Trollpyret
0

Ingen aning… Låna grannens element? Flört

Grundidén med tipset ska tydligen ha att göra med att röklukten ångar bort när klädesplagget ligger på något varmt under ganska lång tid. Utifrån det kan du nog testa vad som helst som kan tänkas fungera på samma sätt.

Tilda-T
0

Går den inte att tvätta?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MillisB
0

#5 Jodå det ska gå, men har tidigare tvättat kläder från det samma hemmet och lukten har inte försvunnit från dessa även efter tvätt…

Därav min efterlysning efter möjligheter att ta bort lukten!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Tilda-T
0

Röklukt som beror på rök/eldrök går att få bort med ättika, men jag vet inte hur kläder reagerar på ättika, tänkte att  ha den i sköljvattnet typ, bara en fundering.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MillisB
0

#7 Var inne på ättika innan jag skrev här, men som du säger, hur reagerar kläderna på det?

Jag vet ju att man kan rensa luften med ättika över natten, så kanske det hade varit värt ett försök.

Får googla det och se… Tack!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

MillisB
0

Jepp, ättika är hett tips. Först och främst att låta plagget hänga nära en skål med ättika, men också att först tvätta i ättiksvatten och så i vanligt tvättmedel.

Ska testa. Återkommer med resultat.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

vinteralvan
0

Kemtvätt kanske funkar.Obestämd

Puhlo
0

Jag rekommenderar Yocoair. Funkar på allt från rök i kläder till kattlådor som luktar för mkt.

Finns på Claes Ohlson.

sarahn
0

Febreeze (tror det stavas så) Super duper bra! Finns att köpa på ICA t.ex

Puhlo
0

Oh right, yocoair kan användas av allergiker i andra fall också, dvs om man är djurallergiker så kan man använda yocoair så försvinner allergenerna.

Iallafall om man ska tro de som testat.

MillisB
2

Jaja, nu har jag hängt upp jackan till tork, så får vi se i morgon om det har gett resultat…

Tack alla för tips och råd!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Beroende
0

Ättika är det jag starkt rekommenderar. Ättika användes förr i sköljvattnet när man tvättade trasmattor för att de skulle bli av med den unkna doften samt att färgerna skulle hålla bättre. Ser fram emot att få höra resultatet efter tvätten.

allinrep
3

Hr gick det med lukten?

mammaru
0

Jag vill understryka att Yokoair är den absolut bästa metoden att få bort lukter, precis som #11 skriver.

JAUS
0

Har du provat tvättnötter?

[slamslams]
0

Jag håller på Ättika, det brukar fungerar i alla andra lägen.

Du skall inte tvätta jackan förre du provat detta, tycker jag.

Låt dock jackan få en vecka på sig tillsammans med Ättikan.