Mager ost..
Har funderat på det där med mager ost, typ 17%. vad är det som är i en sådan istället för fettet som finns i andra fetare ostar?
Går ju säkert att hitta denna info nånstans men ni brukar ju vara så snabba här med fakta om det mesta.. 
Och sen då, kolhydratmässigt, sämre att äta den magra osten som mellanmål/snack?
Anledningen är att det var extrapris på magerost för ett tag sen o är nu på väg att mumsa i oss ost nr 2.. 

Jag brukar (förlåt) säga till mina barn att det är silikoninplantat. För bevisligen är det vatten med med någon form av konsistensgivare. Räknar man fetthalten så är ju inte osten billig precis.

Det är varken fler tillsatser eller mer kolhydrater i den magra varianten, däremot lite mer protein, i alla fall hos Arla. Hur de får till det vet jag faktiskt inte, men någon som har koll på osttillverkning kanske kan svara. Finns alltså ingen anledning att skippa mager ost pga hälsoskäl, men fullfet är såklart bättre, och även om den magra ibland är read brukar man få mer energi per krona även om man köper fullfet till fullpris, men jag brukar köpa fullfet på rea när det finns =)
Sannolikt "stabiliseringsmedel".. och lite annat gojs. Sannolikt även högre kh-procent förstås. 
Haha.. bustas - även jag brukar säga till de mina att det ser ut som silicon/plast..
Fast jag kanske tänker på "margarinost".. 
Hehe.. siliconost.. den va ny!! 
Ja inte är den godare än den fullfeta iaf, och tänker man energi/kr så e det ju sant att den inte e billigareheller.. hmm.. varför köpte ja dom för?
Bara för o ha nått o tugga på trista dagar när man bara dräller hemma.. 
Men bra o veta det inte är några "farligheter" i den iaf.. Tack!

Vad är egentligen margarinost? tycker det låter så otäckt!
#5 Ingen aning, men "plastmargarin" ser ju nog äckligt ut för att man inte skall bli så sugen på att ta reda på vad margarinost e för nått..!!

När jag var Viktväktare, så använde jag mej av mjukost 10% och ev 17%hårdost, men en gång så provade jag 4% mjukost och upplevde den bara som plastig. Kollade ju inte då innehållet, men nu gäller ju bara helfeta ostar.
Jag gillar faktiskt Hushållsost, men tyvärr så finns den max med 28% fett. 
Detta kallar jag margarinost:
Magrare ost innehåller mer protein, och enbart mer protein.
Några av er skulle behöva lugna ner er med konspirationsteorierna…
Analog ost är väl margarinost… Margarin är vegetabiliska oljor som gjorts till fast fett, analog ost är vegetabiliska oljor som gjorts till ost…
Fö´låt!

Jag tänkte verkligen fel i mitt inlägg i början av tråden - på margarinost, vilket ju inte var vad frågan i #0 avsåg.

17 %-ig ost är en riktig ost. Om man tänker på smaken kan en vällagrad 17% ost vara ett bra köp. Det finns ofta vällagrad ost till extrapris. Vi kan väl glädja oss åt att konsumenterna väljer bort de magra alternativen mer än vad butikernas inköpare räknar med.
Ta mer smör och njut rn billig välsmakande ost.