Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2518 ggr
marialan
0

Omvärderingar med LCHF

Har upptäckt att jag ofta numera hittar till mat som jag inte trodde att jag var särskilt förtjust i. När man fritt får fetta till maten så ändras åtminstone mina upplevelser av vad jag tyckt mindre om tidigare.

Idag äter jag mycket mera fisk än tidigare. Var lite kräsen med fisk förrut. Nu blir den mesta fisk god då jag tillåter mig varmrökt, smör att steka i osv.

Blomkål ska vi inte tala om - åt det ALDRIG tidigare. Började med det för en månad sedan när jag skulle prova blomkålsmos och älskar det nu.

Lever kunde jag äta men gör det mycket oftare och gärna nu när man får tillsätta både bacon, grädde och stora smörklickar (läs packet) i både mouseform och annat.

Förutom de vanliga LCHF-skälen börjar jag titta på nya ställen i matbutikerna nu och överväga saker som jag trodde var omöjliga innan jag började.

Snälla nån, jag är i yngre medelåldern och lär mig äta nya saker varje månad!!! Visst är det underbartGlad

[Gitsan]
0

Håller med dig! Fast jag tror aldrig den dagen kommer när jag klarar av att äta lever. Klarar inte ens lukten av den…

nobban7
0

Skrattande Har du slutat titta på gamla ställen i matbutiken också? Tror jag vandrade runt en timme i vår butik innan jag hittade alla kolhydratstinna livsmedel min svärfar ville ha inhandlade. Mycket lättare att bara handla kött, smör och ägg.

marialan
0

nja det rycker till lite när jag går förbi texmexavdelningen….men det är nog dödsryckningar av gamla vanor Glad

Margareta
0

marialan: de dödsryckningarna går över när du läst innehållsförteckningen. Det är massor av "skit" i just texmexmat.

Vill du ha smaken - som jag också gillar - använder du kryddorna spiskummin tillsammans med paprika och vitlök. Då får du ren mat som smakar bättre. Hemgjord guacamole(avocado, creme fraiche och kryddor), spiskumminkryddad köttfärs och litegrann av de hackade grönsakerna på ett salladsblad som du viker ihop blir betydligt nyttigare än de tacos man normalt äter.

Numer pensionär i Nynäshamn

sussie
0

Leverlukt är förfärligt att hadskas med lever är otäckt men så länge sambon fixar iordning grytan äter jag. Det är inte jättegott men det blir bättre och bättre.

Margareta
0

Kycklinglever är inte lika leveraktigt som nöt- och svinlever.

Testa det i så fall.

Numer pensionär i Nynäshamn

marialan
0

nja, det är nog mest tacoskalen som ropar mitt namn…

har alltid gjort egen texmex med sönderkokt isärrivet kött, choklad osv.

Men visst, kinakål fungerar hyfsat som skal trots allt…

Siggebus
0

Ja jösses vad jag håller med dig! Det där med blomkål stämmer t ex in på mig också.

Jag har alltid fått höra hur nyttigt det är men tyckt att det var smaklöst och faktiskt lite oaptitligt.

Men det var ju då när man var totalt fettskrämd ha ha Glad

Nu är det supergott mosat med smör, grädde, salt och vitpeppar! Tungan ute