Kycklingben?
Nu behöver jag er hjälp igen!
(
Förlåt att jag är så okunnig när det gäller kött, och jag har bara er att fråga!)
Jag har en påse med kycklingben i frysen. Hur gör jag dem på bästa sätt, och viktigast: hur länge ska de vara i ugnen? Hur vet jag att de är genomstekta? Vad är gott till?
Som vanligt tacksam för alla tips!
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Personligen tycker jag det är gott med ungsbakade (200 grader ca 50 min) lätt kryddade kycklingben med en stor klick smör eller beasås.
Eller mitt recept som jag gjorde härom dagen Kyckling med blomkålssås/-puré …det var gudagott!
Man kan sticka benen för att se om köttsaften är klar (då är oxå kycklingen klar) eller blodig…fast jag tycker det är synd att låta saftigheten rinna ur…
Jag har blivit dålig ett par gånger av köpt kycklingsallad så jag är numera lite åt det fanatiska hållet när det gäller att kycklingen skall vara färdig.
Grillar dom gärna i ugnen med en god kryddblandning på. Sedan skär jag ända in till benet för att kolla så de är klara (istället för att sticka i dom som Pasi gör). De skall inte vara något rött/rosa kött utan det skall vara genomstekt ända in till benet.
Alternativt så gör jag iordning en god sås på spisen samtidigt som jag grillar dom. När jag tar ut dom ur ugnen låter jag skyn som ibland blir gå ner i såsen och lägger sedan ner kycklinglåren i såsen också så de blir färdiga men utan att riskera att bli torra.
Hur länge occh vilken temperatur brukar kunna variera lite med storleken. För det allra mesta står det rekommendationer om grader och tid på påsen.
Tänk på att inte ha samma skärbräda till rå kyckling och grönsaker utan att diska den emellan. Tvätta händerna när du tagit i rå kyckling innan du hanterar andra livsmedel.

Fint recept, Pasi! Får jag sno det till min kvinnobok?
Sten Sture

StenSture- Självklart!

Tack för bra tips!
Några frågor bara:
Behöver låren vara tinade innan man sätter in dem i ugnen?
SvartKaffe: Vad är god kryddblandning? Och god sås? Det låter gott! ;-)
Ska jag fetta in dem innan kryddorna kommer på?
Förklara gärna som för ett barn. På den tiden jag åt kött köpte jag på sin höjd Stinas färdiglagade kyckling och satte in i ugnen, min kunskapsnivå i detta ämne är därför noll.
Tack för tålamod! :-)
Oj, du måste ha lagat kycklingen redan…
NEJ de behöver inte tina innan de kan vara frysta.
Jag blandar curry, paprika och vitlök till kycklingbenen och sen lite örtsalt på.
Sen skvätter jag lite mangovinäger över och ev lite rödvin.
Några smörklickar är aldrig fel och blir det för torrt lite vatten så att den goda buljongen inte fastnar i plåten (långpannan).
Jag vänder dem aldrig utan de får ligga tills de är klara (köttet släpper från benen).
Skyn silar jag och häller grädde i.
Precis detta har jag i köket just nu!!!
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack Margareta! Nä, det blev laxpudding idag, kycklingen får vänta tills i morgon. Nu känner jag mig lite mer förberedd! ;-)
Har någon hittat kycklingben som INTE innehåller socker? Blev jättebesviken när jag började läsa på påsarna i min affär konserveringsmedel och socker, fattar inte att de får hålla på med alla tillsatser.

Sprang genast och kollade min påse. Det står
Ingredienser: styckfrysta kycklingben klass A. Och att de är glaserade med vatten för att bevara nånting. (Glaserade med vatten?? Låter inte det konstigt?)
Inte ett ljud om socker eller andra tillsatser. Kronfågel är det.
Mina är som catlins. Jag köper råa naturella i 1kg påse.
Det är rena djungeln med kycklingen. Det gäller att kolla noga. Jag köper också naturella men det är lätt att ta fel.

Man vattenglasserar fryst kyckling för att den inte skall få frystorkningsskador.
Jag köper mest de billiga kycklingdelarna från willys, de har inga tillsatser. Väldigt irriterande de gånger man tar fel.

En annan sak jag såg på Willys, många av deras kycklingsorter vara Halalslaktat. Jag vet att ämnet inte hör hemma här, men det förvånade mig. Och jag vill inte ha det.
#13 Förlåt en okunnig. Exakt VAD innebär Halalslaktat?

Kycklingarna för lyssna till en bön innan de slaktas…tortyr kallas det av vissa!
Halal är ett religiöst sätt att slakta som tillämpas av judar om jag inte är felunderrättad…
Fick en kupong ifrån Ica Maxi där man fick köpa 1 st kycklingpåse för 30:- när jag skulle köpa den läste jag på innehållsförteckningen och såg att den innehöll SOCKER. På framsidan stod det "mörad kyckling" tydligen ska man alltid super granska allt det man ska köpa. Jag trodde faktiskt att all kyckling var befriade ifrån socker, (förutom marinerade) men där gick jag bet.
Jag använder salt, peppar och grillkrydda oftast. Jag vet att grillkryddan troligen innehåller glutamat och onyttigheter men just nu så får den duga. Kryddar rikligt på kycklingdelarna och lägger sedan små klickar smör ovanpå. Använd de kryddor du tycker om, kanske salt peppar och paprikapulver? Chili?
Har jag kycklingklubbor som är lite större än kycklinglår slår jag ofta lite vatten (eller vin) i botten på formen, kanske bara 1/2 dl, det skall täcka botten och inte mycket mer. Det blir en god bas för sås sedan man tagit ut kycklingen ur ugnen. Ibland blir det lite sky utan att man har extra vätska i.
En god sås… Koka upp lite grädde, krydda med salt och peppar. Kanske lite tomatpure, vitlök, tabasco eller örtkryddor? Det beror på vad du tycker om… Häll i eventuell sky som kommit från kycklingen också innan du kryddar för mycket.
Här är en länk till ett recept med kycklingfile som jag skall testa imorgon. Det är iofs filé men det kanske du kan testa nästa gång du köper kyckling om du vill. Det är ju många portioner om man är själv men det går ju att halvera alla ingredienser.
#13 Har hört att alla kycklingar i Sverige slaktas på samma sätt som halal minus bönen.. nån som vet.
#19 skulle klickat på din länk innan jag frågade

#19 Tack för länken!
#21 Fast jag såg inte något om detta i texten. Bara att fjäderfä bedövas, inte tappas. Såg jag fel?
#16 judisk tradition slaktar väl på liknande sätt, fast då heter maten kosher.
#18 Tack för ytterligare tips! NU ska jag nog klara av det! ;-)
Alla Kungsörnens fåglar är slaktade enligt halal. De flyttade runt sina löpband så de var riktade mot Mecka - det var den enda förändring som behövdes (samt en imam som godkände och kontrollerade).
Jo, precis catlin:
halal - rätt tillredd mat enligt islam
koscher - rätt tillredd mat enligt judendomen
Men exakt VAD som krävs för att det ska vara halal/koscher växlar en del mellan olika grupper. Traditioner ni vet! :)

Amiechan: Så du menar att alla kycklingar först bedövas, sen tappas levande på blod och sen avlivas - utan att det står på förpackningen?
Vet inte om jag tycker det är riktigt…
Mera mattips kanske?
Kyckling av alla de slag blir fantastiskt gott i lergryta! Är det någonsom har den den kvar och bortglömd så ta fram den lägg ner kyckling och eventuellt lite grönsaker salt peppar eller dina favoritkryddor och in i KALL ugn sätt på den över och under värme så där en 200 grader låt stå ett par timmar, mums!
Kronfågel var det de hette!
Tydligen har jag gått på ett rykte =/ Kronfågel halalslaktar inte sina fåglar.
"Omställningen till halalslakt innebär mycket små tekniska förändringar på slakterierna.
Kycklingarna bedövas på samma sätt som tidigare.
Den enda skillnaden är att slakten övervakas av en rättroende person och att en del av produktionslinjen vänds mot Mecka."
Dvs slaktning av fågel går redan till på samma sätt i Sverige - det enda som "saknas" är övervakning från en muslim och rätt riktning vid slaktögonblicket.
Om man äter importerad kyckling är den med största sannolikhet halalslaktad. Och äter du ute är kycklingen oftast importerad…

Amiechan:
Jag läste Kungsörnen men tänkte Kronfågel - märkte inte att det var fel! Pippi som pippi.
Det var intressant information. Jag ska nog ta reda på mera om detta.
Jag har inget alls emot det religiösa i förfarandet, jag vill bara att det ska vara så skonsamt för djuret som möjligt. Kanske detta är det. Om inte skippar jag nog kyckling i fortsättningen.
Tack alla för hjälp och tips! :-)
Kul att du läste "rätt" :) Jag klarar aldrig av att säga rätt, svårt att hitta på nätet då kan jag säga
Att man tömmer fåglarna på blod beror på att köttet annars blir missfärgat/mörkt har jag för mig.

#29: jag vet hur det är. Kan inte säga portfölj, det blir alltid fåtölj. Urlöjligt.
Aha, är det så att man måste tömma kycklingarna på blod? Men är de medvetslösa då eller bara bedövade? Förlåt om någon tar illa upp, men jag måste ta reda på detta.
Kanske inte nödvändigtvis här dock…
Amiechan, du är en outsinlig källa till välbehövlig kunskap!
Hehe, det är du som är trådstartaren, så då får du göra vad du vill med din tråd ;-)
Bedövningen går ut på att göra fåglarna medvetslösa.
Det är meningen att bedövningen ska kontrolleras så att fåglarna verkligen är medvetslösa innan blodtappningen får lov att påbörjas. Blodtappningen måste tydligen ske inom 60 sekunder (tror jag) efter att bedövningen satts. Detta gäller "storskalig" slakt. Om du har en egen hönsflock och ska slakta en höna krävs inte bedövning. Då skall man istället avliva snabbt (dvs nacka hönan så att nervbanorna kortsluts och döden inträder snabbt).