Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2952 ggr
Sotlugg
0

För mätt

Jag är ny på det här och har följt reglerna så gott jag kunnat utan att väga och räkna för det hatar jag sen vv-svängarna. Åter lite ovanjordgrönsaker till varje mål. Mitt problem är att jag inte får i mig alla målen. Frukosten går bra. Middagen också. Sen kommer kvällen och jag kan inte förmå mig till ett helt mål då. Tar i stället oftast lite ost eller en kycklingbit eller lite vispad grädde.( Kanske beror det här på att jag är van vid middag mitt på dan från tidigare med något lättare på kvällen som soppa eller te och smörgås.) Att äta ett helt mål enligt LC-direktiven känns helt enkelt omöjligt. Mår illa av tanken. Jag har nog 30 kg övervikt pga all bantning tidigare i livet. Åt rätt bra innan jag gick över till LC och höll då vikten. Stoppar det här möjligheterna till viktnedgång? Finns det något sätt att motverka det här?

dufva
0

Lyssna på din kropp! Är du inte hungrig behöver du nog inte äta.

Många blir chockade av att få tillbaka normala hunger/mättnadskänslor efter många förlorade bantningsår.

Många upplever att tex mellanmål inte behövs längre.

Det kommer att stabilisera sig för dig efter ett tag. Njut av att inte ständigt vara hungrig länge och när du blir det , ät gott och njut ännu mer..

Du sa att du var trött på att väga och mäta. Det behöver du inte göra längre…

ninara
0

Lustigt, Sotlugg - jag tänkte just skriva ett inlägg om detta!

Jag pratade just med min dotter om min nya kost o hon undrade om man inte måste äta frukost, lunch, middag o 2 mellanmål varje dag… Det är fullkomligt omöjligt för mej med denna kost - är mätt fem timmar efter frukost… Det blir max två mål om dan plus lite ost på kvällen… Jag äter inga jätteportioner heller…

Margareta
0

Så är det…

Numer pensionär i Nynäshamn

anki1
0

Jag har svårt med mellanmålen, får liksom inte till dom. Äter frukost lunch och middag. Skönt att inte behöva tänka på mellis jämnt, som jag ständigt misslyckas med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Margareta
0

Jag hoppar över mellis eller tar en ostbit till kaffet (smör i kaffet är som mellis!!!)

Gugge
0

apropå mättnads och hungerkänslor, jag har för första gången på många år känt mig hungrig och mätt. och att det inte blir normala - vad är normalt förresten - tider mellan målen. Jag åt lunch vid 14.40 en dag i förra veckan, då först var jag hungrig. Och det är på hungerkänslorna,  och hur länge jag är mätt,  som jag kollar om jag får i jag tillräckligt med fett. Har ingen aning om jag kan mäta så, men det verkar fungera.

Margareta
0

Gugge: allt som fungerar brukar vi säga är bra! Enkelt va?

mezza
0

Allt som funkar låter mycket bra får se hur det funkar på jobbet i morgon.

Jag har blivit för mätt idag jag också.

Men i morgan ska jag prova kokosfett te till frukost så får vi se.

Gugge
0

ja, jag tränar på att lyssna på kroppen. ett par gånger har jag ätit efter "reglerna" dvs ätit middag trots att det var för sent. Och det var nätter som var fruktansvärt jobbiga, stackars min kropp. Så nu äter jag när jag är hungrig och försöker se till att det finns något i kylskåpet att ställa in i micron när det pockar på.

men var är viktminskningen? kollade tråden med viktminskning sedan nyår och man kan ju bli sjuk för mindre, och litet deppig för att inget hänger. jag tycker att jag sätter i mig mycket fett, men jag börjar undra om jag ska äta ännu mer fett???

ninara
0

Här kommer en urknäpp fråga:

Alla frön - även nötter-  ska man bara äta om man har näbb… Men kokosnöten är ju ett jättestort frö.. o så stor näbb har jag inte… Är kokosnöten befriad från "frökategorin" ?

Fundersam

Sotlugg
0

Tack alla snälla för svaren. Jag ska lyssna på min kropp och inte tvinga mig.

Pasi
0

ninara - Nötter kan man äta (inte överäta!) utan näbb…de skyddas av ett skal och innehåller därför mindre gifter än "vanliga" frön. Tror inte kokos innehåller några gifter/antinutrienter…fast vet inte säkert!?
Hmmm, sorkar, möss o råttor är till stor del fröätare och har ingen näbb.Flört

Ayla
0

Jag har nu följt denna kost sen i augusti och de första månaderna var jag konstant hungrig! berodde troligen på att jag haft problem med magen innan och inte kunnat behålla ngn mat, nu äntligen när maggen lugnade ner sig så kunde kroppen ta till sig alla näringsämnen den behövde!

Sen ett par veckor tillbaka upplever jag för första gången att jag blir grundligt mätt! äter oftast 3 ggr per dag på vardagarn, två ggr på helgerna, men jag märker att jag måste minska på mängden mat vid varje tillfälle. Känns fantastiskt att vara så mätt :)

vill med detta bara säga att vi alla har olika förutsättningar i grunden och att det tar olika lång tid att få kroppen i fas med denna kosthållning. Men en sak är säker! Det är värt det!! jag kommer aldrig någonsin att äta på ngt annat sätt :)) TACK alla ni som finns här inne som stöd när man undrar ngt eller när man bara vill läsa alla inlägg!

Sotlugg
0

Kan bara instämma. Tack för att ni alla finns här med råd och uppmuntran. Tänk på alla dessa VV-möten där man fick lyssna på föredrag. Det här är mycket mycket bättre. Dessutom gratis.

Pasi
0

Mycket godare än den tråkiga VV-maten!Räcka ut tungan

ninara
0

Puss o tack till er alla!

Pasi - jag är nog en knaprande mus som gillar nötter… ingen näbbmus dock - för dom lever så hastigt o speedat att jag inte kan liknas vid en sån liten gnagare…

Flört