Ägg allergi??
Hej på er!
Jag är ny här och har lite funderingar om någon av er som äter efter LCHF också har problem med magen när ni äter ägg??
Jag har under hela mitt liv ätit ägg och inte mått dåligt av det.
Men för snart 4 månader sen började jag med LCHF (har gått ner 13kg) och under denna tid äter jag såklart mycket ägg, kokt, stekt, omellet med mera. I början gick det bra men sen hände något. Direkt jag äter ägg, enbar ägg så får jag ont i magen, jätte ont! Måste på toa och där sitter jag i 1-2 timmar med såna magsmärtor! Tömmer mig och sen mår jag bra igen…
Jag kan äta oopsie, beasås, alltså mat med ägg i. Det går bra men inte enbart ägg. Jag har nu ringt till vårdcentralen för att få göra allergitest eller få bukt på mitt problem. Kommer ta månader innan jag får tid sa hon, eftersom jag inte var allvarligt sjuk.
Därför tar jag till detta forum o ställer min fråga här. Jag kan ju inte vara ensam om detta, eller??
Någon som känner igen sig??
Tacksam för alla svar o tips ni kan ge mig…
Jag hade samma symtom som du i somras. Även jag hade ätit lchf i ca 4 månader då.
I början kunde jag för mitt liv inte komma på vad som orsakade mina magsmärtor, av en ren slump upptäckte jag att det var äggen som orsakade det hela.
Jag trodde som du att jag blivit överkänslig mot ägg, för i rimliga mängder gick det bra i maträtter.
Jag mer eller mindre slutade med ägg under ett par veckor, för att börja så sakta igen med ett halvt åt gången max 2-3 ggr i veckan.
Har under den senare tiden misstänkt att det var gallstensanfall, för nu har jag inga smärtor över huvudtaget. Äter numera flera ägg per dag.
/Ullabritt
Ullabritt, det var intressant information om gallstenanfall på en tråd här har ni läst den? Det är visst vanligt att man får om man har byggt upp "gammal" galle på vanlig kolhydratkost som med lchf vill ut,då måste man vel operera om dem är stora? Har du kollat?
Jag har tagit en intoleransetest och ägg fick jag 100% respons på (antistoffer) så jag har uteslutit det i flera år nu.I många fall kan man ta bort det man är intolerant mot (till skillnad från allergisk) och introdusera det sakta efter en längre period och möjligens sluta vara intolerant.Om man är underviktig har man en större chans att få intoleranser, men om det spelar en roll att du har gått ner vet jag inte.Fett skyddar mot intoleranser så isåfall borde lchf vara bra.Men den stora mängden (ägg) kan trigga intoleransen.Lycka till! (Någon har sagt också att stekt ägg går fint men inte kokt-här på forumet.)
Länken om gallsten har jag inte läst, kanske någon kan länka till den?
Jag läste lite om gallsten men eftersom jag tror mig ana att det är äggets fel så tror jag inte att jag har gallsten (tror).
Men tusen tack för era svar!
Enligt Mercola kan man tåla råa ägg, om man är överkänslig, vilket jag nu gjort i en månad, succè! Dessutom är dom mer näringsrika.
Idag har forskare framträtt med att rå äggula kan användas som antibiotika också.

#4 ja, om man utsätter hönor för smitta så har de bildat antikroppar mot den och ägg-gulan kan sen behövande äta (forskningen är inriktad mot cystis fibros tror jag det var). Huruvida detta kommer att funka och satsas på, kommer att visa sej om några år.
För övrigt är ägg ett av det mest kompletta livsmedel vi kan äta (det bygger ju en hel individ), tror att det bara saknas c-vitamin från att vara fulländad kost, därför äter jag massor (tur att jag tål det)!