Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9266 ggr
hjortfot
14

hjälp vad gör jag med levern !

igår köpte jag ungnötslever för att jag läst om hur nyttigt det är, men nu har jag bara skolans skosula på näthinnan så det känns inte kul att tillaga den hjälp mig ! Vad ska jag göra av den ?? Snälla finns det någon vänlig själ som har något tips?

ebet
1

jag gör det enkelt, fräser i småbitar med lök, späder med grädde, creme fraiche, vad jag har hemma. Sist lägger jag i oliver, kapris, ngt syrligt alltså. Det blir helt ok.

Bernice
1

Min mamma brukade steka levern i skivor, som biff, varvat med bacon. När levern och bacon stekt klart slog hon över mjölk och lät det koka ihop en stund.

Jag har också gjort denna rätt och serverat med lingonsylt, men nu måste man nog skippa lingonen och kanske byta ut mjölken mot grädde.

hjortfot
0

tack för snabbt svar Det låter rätt ok. Jag ska till jobbet snart så det får bli ett projekt för i morgon kväll.

greensis
0

Om du vill mala/finhacka den kan du blanda med 1/3 - 1/2 del köttfärs och kanske en ägggula. Då kan man göra milda och fina pannbiffar. Smaken blir inte lika skarp som på ren lever. När man plockat upp biffarna kör man svamp och ev lök i pannan och kanske en skvätt grädde.

Man kan också linda biffarna med bacon innan man steker dem.

Steker man lever brukar det bli bra om man skär ganska tjocka skivor, typ fingertjocklek/1 cm åtminstone. Se till all smöret slutat fräsa. Stek ganska fort på båda sidor tills mörkt. Prova med en tandpetare, plocka upp den direkt det inte kommer röd köttsaft längre. Ät direkt. (Skolans skosulor får du om du steker/varmhåller lever för länge. Den ska vara som fast leverpastej innuti-fast tydligare leversmak)

#2 Använd råa osötade lingon - finns frysta på stormarknaderna. Det räcker med några stycken.

Fabricati diem, pvnc!

hjortfot
1

Hallå greensis, det där med att blanda med köttfärs verkar ju bra. kanske att jag vågar äta lever ändå!!

greensis
0

Vi gör lever/köttfärs-färs någon gång i månaden. Våra småbarn gillar inte ren lever. Däremot äter de mixade pannbiffar och älskar leverapstej. Gör man till vuxna kan man ha 1 msk dijonsenap i, om man gillar det.

Om man tycker ytan är blodig när man skivar: traditionellt ska man vända levern i vetemjöl, men man kan doppa den i lite mjölk sedan torka av med hushållspapper. Eller torka av den direkt.

För riktiga nybörjare kan man alltid börja med kycklinglever. Den lagar man stekt eller i grytor som i inslagen ovan, men den blir mild, som skivbar leverpastej.

Fabricati diem, pvnc!

greensis
0

Min matlagningsvane man bad mig lägga in en rättelse:

När man gör blandad leverbiff är det lättaste att koka levern först, hel eller i bitar. Kokar man inte riskerar det bara bli en blodmassa om man maler den. När den är kokt kan man riva loss hinnan på ovansidan. Då kan man smula den med fingrarna och blanda med den råa köttfärsen och äggulan innan stekning.

Fabricati diem, pvnc!

[Norum]
0

*7 Protest! Jag maler levern rå till mina biffar och har alltid gjort så… Skulle aldrig koka den, huga! :-) Men det är klart, jag älskar smaken på lever så.. Kokar man den först måste väl själva leversmaken försvinna en hel del?

Hanveden
0

Mona-Stinas leverbiffar kanske. Se under Artiklar, Recept, Leverbiffar. Med dom instruktionerna kan få misslyckas…

LCHF hälsningar  ;-).

omelett
0

Levergryta: Stek bacon i småbitar i en gryta. Skär levern i småbitar salta och peppra, stek i baconfettet. När allt fått lite färg. Häll på 3 dl grädde och 1 dl CF, lite soya för färgens skull, ev en matsked lingonsylt. Låt puttra under lock ca 20 minuter.

Den här levergrytan brukar göra susen. Till och med dom som avskyr lever äter denGlad

Airam1
5

Helstekt lever är fina grejor. I ugn eller gryta. Med lök, bacon och kapris till. Och gräddsky av stekfettet såklart. Det blir mumma! Vill man ha lite mildare smak går det bra att vätska ur den en aning. I vatten eller mjölk några timmar.

raphanus
0

Jag äter lever en gång i veckan, nöt eller lamm, och så länge man äter den nystekt, tycker jag det är jättegott. Då liknar den inte alls "skolbespisningslever". (Förlåt, fru Albertsson!)

Låt levern ligga i mjölk i ett dygn. Häll sedan bort mjölken och skölj av levern i kallt vatten. På detta vis drar man ur beska smakämnen ur levern. (Ju yngre djur, desto mindre besk lever.) Skär bort synliga hinnor och blodkärl. Råkar de hänga med, får man mera "krask" i maten, men det är inte värre än t.ex. fiskben. Tärna levern fint.

Stek tillsammans med tärnat bacon och eventuellt tärnad gul/vit lök. Svartpeppar är gott att ha i, eller en klutt Dijon-senap, eller både och. Ju längre man steker, desto torrare och tråkigare lever, men om tärningarna är små, räcker det med att de får fin färg på ytan. Det kan lukta lite mysko när man steker levern, men det känns inte när man äter sen.

Mervi
0

Vilken bra tråd. Och massa fina tips. Jag har kört med kyclinglever men blir inspirerad att prova även kalv eller nötlever. Det gjorde jag ofta förr. Har alltid gillat lever.

marialan
1

Gör leverbiff idag av kycklinglever och fläskfärs, lök, grädde och nästan friterar dem i flott från sidfläsk. De blev så goda att jag äter upp dem efterhand de blir klara! Bearnesen som jag tänkt ha till står kvar i kylen och jag kommer nog inte att duka till middag idag….*mätt*Tungan ute

kreativika
0

Vill man att de skall bli mindre torra så skivar man upp dem i bitar och lägger i en skål med saften från citron så det täcker + 1 tsk salt. Det skall ligga 2-4 timmar innan matlagningen. De drar ut eventuella gifter i levern och gör den mör o fin! Sedan lägger man dem i en sil o låter saften rinna av, eventuellt torka av överflödig saft med hushållspapper. Sedan är det bara till o steka ^^ Blir hur gott som helst!