Recept med kokosfett
Hej!
Jag har nu köpt på mig 10 kg kokosfett från crearoma (5 kg smak o 5 kg utan)
Nu undrar jag HUR ska jag använda kokosfettet? Har ni några bra recept? Både på efterrätter och måltider. Vill få i mig minst 2 msk varje dag.
Har provat att lägga det i teét och kaffet men det var nog bland det vidrigaste haha…
Så snälla, några recept tack! 

Det smaklösa kan du steka i, antingen stek i bara kokos eller byt ut lite av smöret mot det.
Recept och recept. I sådant fall ischoklad. (1 del mörk choklad till 4 delar kokosfett. Värm kokosfettet och smält chokladen däri.)
Kokosfett används som olja/matfett, det blir inte så många speciella recept för det.

tack för svaren! =)
#1 Ska börja steka i det smaklösa med en gång! Men får man i sig det kokosfettet? Försvinner inte det i stekningen?
#2 Ja ischoklad är ju såååå gott! det ska jag göra bums haha. Men så om jag tar 25 gram mörk choklad så tar jag 100 g kokosfett?
Kan man använda kokosfett i tex kladdkaka när man gör en sån dära nyttig enligt LCHF med mörkchoklad o ägg o smör. kan man byat ut smöret mot kokosfett då?

Det kokar inte bort under stekning, men om du häller bort skyn efter stekning så försvinner det såklart, men det är det ju inte meningen att man ska göra. Det kanske inte är så gott att sörpla i sig stekflott heller för den delen men om man tar bort köttet ur pannan och sen slår i en slatt grädde och låter det sjuda ihop med stekskyn blir det en sås som är god och enklare att få i sig än ren steksky. Särskilt om man använt en blandning mellan smör och kokos, bara kokos och grädde är okej, men inte fullt lika gott.

Enda gången du behöver oroa dig för om du kan använda kokosfett är om du gör en anrättning där konsistensen hjälps upp av t ex smör. Smör och kokosfett har ju olika smältpunkter och kan påverka mat som t ex ska ätas i rumstemperatur.
Det är ytterst sällan ett problem men bakning KAN vara känsligt. Tycker du ska prova dig fram och bli bekant med fettet. LCHF är ofta en kost där man lär sig genom "trials and error". Smaken av kokos slår sällan igenom i matlagning.
#1 Prova att steka och se om just den varan tar till sig av fettet. Det är vanligt att det tar till sig mera än vad jag själv trodde och skiftar mycket.
#2 Förrut gjorde jag ischoklad med fördelningen en del kokosfett och två delar choklad. Nu gör jag tvärt om och det blir gott och nyttigt tycker jag. Men jag använder 90%ig choklad…

#4 okej det låter ju bra o blanda smör o kokosfett vid stekning, för smör ger ger ju så god smak! Med lite grädde i gör det ju susen till just såsen =) Tack för hjälpen.
Mer recpet eller tips är mer än välkomna!
Letar du något att steka som verkligen suger åt sig av fettet så prova aubergineskivor (kanske att använda i en moussaka/gratäng sen). När man steker dem burkar man kunna klicka i precis hur mycket stekfett som helst, och det säger ändå bara "slurp!" så är det borta. 
Jag tillsätter kokosfett i min köttfärs som jag gör fakirbiffar av !!

hahah ja auberginer är värsta sugpropparna! Stekte zucchinihalvor i kokosfett/smör idag de suger ju oxå åt sig ganska mkt. Blev super gott. stekte lite hackad lök och vitlök innan i fettet o det frästa ihop riktigt fint. Kryddade med cayenne, örtkryddor o örtsalt. rekomenderas! + en färsk ugnsbakad laxfilé med sambal oelek på…. MUMS!
#5 okej jag ska prova mig fram. Tack för alla tips o det du skrev! =))
Bakning kan nog va lite vanskligt iaf i vissa grejer, för smör gör ju så att det smakar gott också. Kankse 50/50..?
Ja 90 % är bäst. ; )
Äggröran suger upp i princip allt cocosfett som jag lägger i stekpannan och det är inte lite det…
Kokosfett är utmärkt att woka med. Kycklingwok med grönsaker och kokosmjölk är ett exempel.
Eller så kan man fritera med det. Kycklingnuggets gjorda av strimlade kycklingfiléer dopade i ägg och rullade i malda fläsksvålar och sedan friterade i kokosfett.