Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2666 ggr
maija
0

Rivstart

Var kan man läsa om rivstart i LC kosten, skulle nog behöva starta med en sådan.

Margareta
0

Vet inte om jag vill rekommendera en rivstart…
Berätta gärna hur Du tänker och varför Du vill ha det så.

Du får givetvis göra hur Du vill, men rivstarter brukar inte alltid vara så bra. Man får väldigt lätt abstinens när man tvärslutar med kolhydrater, som faktiskt är en drog. Det kan leda till huvudvärk och annat elände.

Dessutom kan man bli äcklad av allt fett man äter då och då slutar det med att man tappar matlusten och inte vill äta alls. Det är många här som upplevt det.

Om Du inte ätit kolhydratreducerat tidigare är de första vekorna svårast och de blir ännu svårare om Du rivstartar.

Mitt tips är att Du skriver in en vanlig dag som Du äter nu i CalCounter (http://www.tikei.net) och läser av de siffrorna.

Ett första mål sen kan vara att justera kolhydratintaget lite i taget neråt. Du ser direkt i CalCounter vilken mat Du äter som innehåller mest kolhydrater. När proportionerna sen börjar närma sig 5% kolhydrater och ca 20% proteiner och resten mättat, animaliskt fett är Du på god väg.

Man ser direkt att allt som innehåller socker skall tvärbort…

…nästa steg kan vara att ta bort stärkelse och i sista hand fruktos, glukos, laktos.

http://kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm

Under den länken finns en tabell där man hittar vad som döljer sig bakom de olika kolhydratmängderna.

Vad säger ni andra? Rekommenderar ni rivstart?

Numer pensionär i Nynäshamn

umbra55
0

Nej. Det är rivstart nog att äta slarvfritt i början!
Lär in de nya matvanorna i lugn och ro, tillåt aningen merätande för att undvika avhalkningar den första tiden och låt kroppen fatta vad som är på gång. Det kan ta flera månader!

Detta är inte en bantning även om viktnedgång är ett vanligt fenomen, detta är en livsstil.Livsstilar behöver ingen rivstart. De ska smygas in för att bli bestående

Mervi
0

Nej jag rekommenderar inte det. Jag säger som båda tidigare "talare", ta det varsamt och vänj dig att äta utan kolhydrater, kanske i första hand utan bröd, ris och pasta, potatis, men ät dig mätt så du känner dig nöjd.

Lycka till!

maija
0

Hej!

Jag har ätit kolhydratreduserad kost nu i över ett år, men inget händer. har istället gått upp 3 kg

Så det var därför som jag tänkte att det kanske finns en annan metod där man kan få igång fettbrasan fortare.

Jag har följt sss metod men tyvärr så uteblir viktminskningen. Jag har en betydande övervikt så egentligen skulle ju kroppen reagera tycker jag. men icke. Jag har provat att äta ohämmat med fett och jag har även provat att se till att inte kalorierna blir för många men inget hjälper.

maija
0

Den sista tiden har jag tappat sugen helt när inget händer. Så nu är jag inne i en fas där jag faller men jag äter ändå inte något med socker i. Inte heller potatis eller gryn.

Det jag har ätit några frukostar är finskt surbröd ett par skivor med ost på. det är mitt fallande.

Mervi
0

maija: Ok har du ätit LC tidigare och inte äter potatis od. så kan du prova utan kolhydrater, i princip bara fett + proteiner. Det vi kallar fakirkost här inne. Då blir det kött, fisk, kyckling, ägg, lite ost + smör. välj det fetaste köttet och fisken och tillsätt smö i maten. Lycka till.

Finsk surbröd är det bästa jag vet, men får låta bli det med.

Jag äter ofta kokta ägg mosade med smör till frukost. Det mättar.

Gugge
0

men Maija, du har ju gett dig den på att lyckas… jag har inte alls ätig LC så länge som du, men jag har förstått att det kan ta tid innan kroppen vågar släppa ifrån sig fett. Du som har ätit LC så länge, du ger ju mig inspiration och litet dj-l anamma, så att jag inte faller.

Jag försöker intala mig att jag inte bantar, jaghar hittat en ny livsstil och jag kommer att avstå kolhydrater i framtiden oavsett vikten.

Så ge inte upp!!!!

Margareta
0

maija: då vet vi mer…

Jag har ätit LCHF-kost sen april 2005 och gick ner under sommaren 2005, sen dess har jag gått ner och upp hela tiden utan särskilt bestående viktminskning, men jag håller mig där jag är, det pendlar +-1kg ungefär.

Jag har aldrig fixat att planera för fakirkosten och därför inte lyckats hålla den. Skall jag gå ner bestående måste jag utesluta alla kolhydrater utom lite grädde i kaffet och de jag får i äggen och sen lägga till väldigt mycket mer fett.

Då minskar jag efter ett tag på proteinmängden automatiskt för att jag håller mig mätt på mindre mat och går till slut ner i vikt, men det är en kamp om varje hekto och jag kan inte göra ett enda avsteg, då vänder det direkt eftersom magen inte sköter sig och jag blir uppsvälld åt alla håll..

Numer pensionär i Nynäshamn