Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4594 ggr
ttss
0

Kastar Becel

Nu har jag gjort det.

Jag har kastat det flytande becelet som stått i kylskåpet sedan i våras (knappt använd/inte alls använd sedan jag började med lchf och blev mer medveten om det "naturliga").

Att jag kastade det nu var för att det kommer några som ska laga mat med oss, och då vet jag att de kommer ta becel (flytande magarin är ju så smidigt Obestämd), så jag tänkte att finns det inget becel så tar de inget, utan de steker i smör.

Jag borde ha kastat det för länge sedan men har svårt att kasta ätbara saker som inte är för gamla. Fast i och för sig så är inte becel ätbart för mig.

nobban7
0

Bra gjort! Skrattande

Medlem
0

För mig är maragariner oätbara. De skall inte ens serveras till djur.

ttss
0

Nobban : Tack! Det känns skönt. Fast det var en ganska skön påminnelse att ha i dörren, en påminnelse om all den kunskap jag fått under min tid med smör (lchf).

Medlem: För mig så är margariner nu också oätbara.

korseett
0

bra gjort!

PiteCarina
0

Bra gjort att kasta Becelet!

Jag såg att min mamma tog Becel då vi var hos henne annandagen, men jag ville inte börja "bråka" om det! Rynkar på näsan Det fanns ingen kniv i Bregottpaketet, så jag fick en av knivarna som varit i Becelpaketet. Det kändes inte bra! Skrikandes

sepersl
0

That´s the way to go, girl! Skrattande

HenrikAnderson
0

Jag rensade ur skafferiet på pasta ris och sånt för ett tag sedan och gav bort det, men allt hade passerat bäst före dag, så det slängdes :-)

HenrikAnderson
0

Jag undrar lite, vad skall jag använda för olja till att göra vinegrettdressing, är det ok med vanlig olivolja? eller vad ska jag ta?

missaz
0

#8 Oliv eller raps är ok att göra vinegrett av.

andreas0
0

#8, Ta gärna ekologisk "extra virgin" olivolja. Om det gör någon skillnad för hälsan jämfört med andra sorters olivolja vet jag inte, men det smakar bäst!

(OBS. olivolja ska aldrig användas i något matlagningssammanhang där tillagning med värme ingår, för då härsknar det.)

ttss
0

Ja visst är det skönt. Det känns lite som en milstolpe.

Thyra4
0

Träffade syster, svåger och deras äldsta dotter med man i kväll och vi pratade gamla minnen. Systersottern kom ihåg att det var så gott med "LÄTT OCH LAGOM" på mackan när hon var hos min systers och mina föräldrar. Pappa hade diabetes och mamma var fettskrämd. Skrämmande tycker jag idag och min systerdotter har Diabetes2 och injicerar, och hon drack en hel del vanlig julmust och flera mandariner, plus kaka. Jag har gett henne Sukrin och det tycker hon är OK, men 0,5 kg räcker inte länge för hon använder mycket socker. Hon är medveten om att hon är sockerberoende, väldigt överviktig och har MS, men vill inte göra något åt det. Jag försöker smyga in lite information om hur giftiga lightprodukter är och nu talade hon om att hon stoppar in 18 flourtabletter i munnen varje natt p g a muntorrhet. Det har hennes tandläkare rekommenderat och hennes tänder har blivit såå mycket bättre. Jag kunde inte kommentera. Hur kan jag smyghjälpa henne??

cream
0

Tråkigt, men jag tror det är svårt att hjälpa någon som inte själv vill bli hjälpt. Kanske att uppmärksamma henne på hur mycket friskare en diabetiker kan bli på lågkolhydratkost skulle kunna väcka hennes intresse?

Medlem
0

#10 Man blir förvirrad angående olivoljan som används till matlagning. Vill du kolla denna sidaoch kommentera vad som står om det där?

kreativika
0

jag kan ha fel.. men jag har hört att varmpressad olivolja är ok att ha till matlagning.

Medans den kallpressade bara skall användas som dressing i sallad o dyl. och inte bli upphettad

Margareta
0

Varmpressad olja är det vi lärt oss undvika just för att varmpressning inte är någon bra framställningsprocess. Den kallpressade är den mest naturliga och som inte tillför något onyttigt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Andina
0

Bra att "Becellen" åkte ut!

Egentligen borde alla som beslutar sig för att kasta ut sin Becel o d istället skicka dem till leverantörerna (Unilelver i detta fall).

Det skulle kanske sätta lite myror i "huv'et på dem"…
:)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

andreas0
0

#14, Jag skummade igenom det snabbt. De verkar ju inte ens ta upp huvudproblemet: att de fleromättade fettsyrorna oxiderar när de utsätts för värme. Dom närmer bara oxidering lite snabbt i samband med en annan sak.

#15, Det du har hört beror på smaken, inte hälsoaspekten. Varmpressad olivolja smakar inte så mycket så den tycker dom att man lika gärna använda till stekning, medans att steka i kallpressad (som ofta är mycket dyrare) skulle förstöra smaken, och därmed vara slöseri.

Men den varmpressade har inte mindre fleromättade fetter i sig och oxiderar lika lätt när den utsätts för värme som den kallpressade. Sedan kanske oxideringsprocessen redan börjat under själva tillverkningen? Hur höga temperaturer använder de vid varmpressning?

Lisabet
0

Olivolja har inte så mycket fleromättade fettsyror som enkelomättade, 10,9 g mot 68,4 g, enligt fineli.

Det enkelomättade fettet är mera stabilt än det fleromättade, härsknar inte lika lätt och kan användas vid matlagning.

Detta är vad jag har lärt mig, men om det är en absolut sanning vet jag ju inte.

andreas0
0

#19, Allt du skriver stämmer.

Men 10.9% är rätt mycket. Jämför t.ex. med smör som har 2.6%, ister som har 3.5% och kokosfett som har 2.1%.

Olivolja har dessutom mindre mättat fett än dessa, och mättat fett minskar oxidering överlag. Mättat fett är tusen gånger svårare att oxidera än fleromättat fett. Jag minns inte exakt hur många gånger svårare enklomättat fett var att oxidera, men det var någonstans mellan tio och hundra.

Olivolja är bättre än många andra växtoljor. Ta te.x. solrosolja som anses vara "nyttigt" av industrin. 62.8% fleromättade fetter. Men den är ändå sämre än animaliska fettkällor vad gäller att tåla värme. Ska man använda värme så är det bättre att använda animaliska fettkällor, eller kokosfett (bra alternativ om man är vegetarian).

kreativika
0

Där ser man :D Har inte riktigt satt mig in i mättat fett och hela den historian.. Verkar dock vara ngt jag borde få upp ögonen för :)

ttss
0

Andina: Haha. det skulle vara perfekt. Skulle vilja se minen på dem som öppnade posten Skrattande

Medlem
0

Tack för ditt svar Andreas!