Måbra - "Kokosolja är onyttigt"
Fann ett litet lustigt svar från Susanne Gustafson,
dietist på måbra.com
Är naturligtvis inte förvånad över hennes famlande i mörkret,
kände dock att det kunde vara en rolig artikel att le lite åt så här framåt natten.
vore spännande att få kika på hennes dolda agenda kring
"farliga fetter" och kolesterol.

Hon borde läsa Sircar & Kansra från 1998. En studie som visade att Indierna fick ökade hjärt-kärl-sjukdomar när de bytte från kokos och smör till fleromättade växtoljor och margariner innehållande transfett.
Ja, det är såklart hel felaktigt.. men det är nog ungefär det svar man lär få av de flesta som fortfarande tar det mättade fettets farlighet som en absolut sanning, tyvärr..

"Det florerar många rykten om kokosfett på nätet, bl a att laurinsyra är en essentiell - livsnödvändig - fettsyra, vilket inte är sant."
skulle vilja säga att det florerar många rykter om att dietister vet vad de pratar om…
Upprörande faktiskt…
Jag aldrig stött på någon som påstått att laurinsyra är essentiellt. Mycket oprofessionellt av dietisten att hitta på lögner för att svartmåla meningsmotståndare.
Tycker detta var konstigt. Jag läste för ett tag sedan - fast det var nog I Form och inte Må Bra - att just kokosfett var nyttigt fast det var mättat, pga att det var mellanlånga fettsyror, eller hur det nu var. MCT tror jag de förkortas (jag har akronymfilter i hjärnan; uppfattar inte trebokstäversförkortningar
).
Vad jag försöker säga är att om I Form visste detta för ett eller två år sedan, så borde väl även Må Bra känna till det. Eller är det fortfarande så kontroversiellt?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Laurinsyra är inte essentiellt och har aldrig varit. Däremot så innehåller bröstmjölk laurinsyra så farligt kan det inte vara. Moder Natur skulle aldrig ge något som inte var bra till sina barn/ungar
Samma sak med omega-7 det är inte heller essentiellt, men eftersom kroppen blir sämre på att tillverka det själv med åren så är bra att få i sig det via kosten.
Jag äter en sked kokosolja varje morgon och tror att det är bra.
Litar på min intution.
#9 tesked eller matsked?
Jag får i mig mellan 20-50g kokosfett varje dag