Korvsoppa
Igår testade jag mig fram till en riktigt god korvsoppa! Jag utgick helt enkelt från två olika recept som jag plockade det "gottaste" ur. Resultatet blev smarrigt!
Till 4 portioner:
4-500 g smakrik korv med hög kötthalt, t ex bratwurst eller andra tyska korvar (eller julens överblivna prinskorv!)
en liten kålrot
7-8 cm purjolök
2-3 msk hackad färsk basilika
en halv strimlad gurka
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar eller fond
2-3 dl grädde
ev 1-2 dl mjölk (kan ersättas med mer grädde)
smaka av med salt, peppar och osötad senap
Koka upp vattnet med buljongen/fonden. Jag tärnade kålroten ganska smått och skar purjolöken i ganska grova bitar. Jag brynte dem i en rejäl klick smör innan jag hällde dem i vattnet. Jag tärnade och stekte korven. Låt soppan koka ihop tills kålroten är nästan mjuk. Tillsätt den strimlade gurkan, grädden/mjölken och basilikan och låt koka ett par minuter till. Smaka av med kryddor och senap.
Jag har inte räknat på kolhydratinnehållet men om man vill vara striktare så kan man ju minska på mängden grädde och/eller mjölk.
Servera gärna med senap och ostplättarna från LCHF-kokboken (de som ska vara till gulaschsoppan).
Riktigt gott, mättande och värmande kalla vinterkvällar!
Gjorde precis den här soppan, och den blev verkligen supergod! Jag hade dock inte i någon mjölk, basilika eller kålrot visserligen, men jag toppade med lite brynt smör istället och det gjorde verkligen det där lilla extra.
Rekommenderas starkt :)