salt?
Hej på er!
Jag har en fundering kring salt. Enligt min mor är salt en stor hälsofara och man ska absolut inte salta maten för det kar risken för hjärtatack, cancer och allt vad det är.
Men nu är det så att jag iallafall saltar maten kanske mer än jag borde, för annars tycker jag inte det smakar nånting!
Vad tror/tycker ni kring saltfrågan? Ofarligt eller farligt att salta så att maten får mer smak?

Om nu salt är så farligt så skulle det inte finnas några mäniskor kvar här i norden längre.. för några generationer sedan var mer eller mindre all mat saltad.. det fanns varken kylskåp eller frysar på den tiden och maten var betydligt saltare än vad den är idag!
En reminisens av detta är om du lyckas få tag i saltsill i affären,, den lär du få salta ur för att kunna äta!
Kroppen har en utmärkt förmåga att reglera salthalten i kroppen, det gör den genom att du blir törstig och njurarna gör sig av med överskottet i urinen!
Salt är ett viktigt näringsämne som ingår i ett otal processer från magens saltsyra till reglering av Blodtryck och blodvolym!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Natrium (liksom många andra mineraler) är livsnödvändiga i kroppen. Att vi tillsätter just natrium maten i form av salt (NaCl) är antagligen en relik från den tid då salt användes som konserveringsmedel. Det är även en väldigt stark smakgivare och har man en gång vant sig tar det lång tid innan osaltad mat smakar bra igen.
Som zepp säger finns det inte så mycket som tyder på att salt skulle vara akut farligt, kroppen är som sagt väldigt duktig på att göra av med överskott (svatt, urin) samt hushålla med natrium i kroppen (mängden i urin och svett kan minskas till mikroskopiska mängder vid behov). Dock visar studier att det kan kopplas till högt Blodtryck, som i sin tur har samband med en rad olika sjukdomsförlopp.
Jag tror inte det finns några större anledningar att tillsätta eller undvika salt i maten. Jag undviker dock salt mest för att all mat blir så otroligt mycket godare när saltet inte döljer de riktiga smakämnena.

Ok då känner jag mej lugnare :). tack!
Att tänka på också angående salt är att inte bara använda havssalt och örtsalt då dessa är utan jod, jod är också livsnödvändigt, så tänk på att använda jod salt.

Jag trodde att allt salt innehöll jod :S
Nop efter som att vi behöver JOD har salttilverkarna börjat tillsätta jod i salterna. för flera år sedan inehöll inte salt Jod. Men det kanske är så att de tillsätter den till örtsalt men inte till havssalt.
Dietisten har lärt mig, men dietiskter har ju haft fel förut så.
#6 Det är egentligen bara vanligt hushållssalt som får tillsats. Havssalt och andra varianter vanligtvis inte jod.
Haken i kråksången är att halvfabrikaten som många lever på ute i den vida världen, inte har joderat salt. Så där går logiken ihop hur folk som käkar rejält saltade produkter kan lida av jodbrist.

Ett havssalt eller bergssalt är det naturligaste man kan använda
Det innehåller upp emot 100talet olika mineraler medan ett vanligt bordssalt bara innehåller na och cl och lite jod för att dom måste.
Orsaken till att många saltar för mycket kan vara för att dom använder vanligt bordssalt och då försöker kroppen få mineraler den känner sig ha brist på genom att öka salt suget.
Sen kvarstår bristen på kalium/magnesiumsalter etc och saltsuget ökar hela tiden
Ett havssalt är mycket godare än industrisaltet och jag tycker också det verkar som att man blir tillfredsställd på en mindre mängd mot för med "kemisalt"