Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 12992 ggr
pamina
8

Frysa ägg?

Hej!

Vår kyl har gått sönder och det dröjer en vecka innan den nya kommer. Ute är det frysgrader. Vad hände om äggen fryser, funkar de som vanligt eller är det bättre att ha dem i rumstemperatur? Finns det någon som vet?

Branneli
0

rumstemperatur funkar

[iovis]
0

Du kan ha både okokta och kokta i rumstemperatur. Hellre det än i frysen tänker jag. Många människor har aldrig ägg i kylen har jag hört….

pillerbagge
0

har hört att bäst före datumet är baserat på ägg i rumstemperatur. O om man har dem i kylen så håller de flera veckor längre.

Så me andra ord borde det inte vara några som helst problem att ha dem i rumstemp.

Andina
0

I de flesta länder förvarar man ägg i rumstemperatur eller skafferi. I många butiker utuomlands finns äggen på vanliga 'varuhyllor' - inte i kylrum eller kyldiskar som här i Sverige. Jag vet inte om ägg säljs i kylrum/kyldiskar i andra länder över huvud taget.

Så förvara dina ägg i rumstemperatur du. Det kan du alltså göra även sedan du fått en fungerande kyl, om du vill. 
Jag gissar att frysta ägg inte är så lyckat alls… (men har aldrig provat).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Record
0

I min ungdom lade man ner äggen i Vattenglas , det var bara så läbbigt att ta upp dem senare.

PS Det är inte "vatten i ett glas" ,utan en kemisk sörja i en glaserad kruka , Höganäskruka.

DS

pamina
0

Hej!

Tack för svaren! Det blir i rumstemperatur då. Kom att tänka på att om de skulle frysa så borde de ju spricka, i alla fall om ägg beter sig som vatten och utvidgar sig när det fryser.

#5 Record: Ja, det var väl ett sätt att konservera ägg, vad jag förstår. Det kanske inte är så dumt om man har egna värphönor, de värper ju ojämt över året.  Jag ska titta i min gamla Bonniers Kokbok hur det går till, där står det mesta!

[Columba]
0

Läste på en finsk sida att man kan frysa ner råa ägg med skal eller utan. Hållbarheten efter att man tar dem ur frysen är kortare än på vanliga ägg.

Jag har själv fryst vitor och de går utmärkt att använda.

Men som sagts tidigare här, ägg håller bra i rumstemepratur.

cream
0

#3 ja! Nästan alla ägg står i rumpstemp i affären! Så bäst-före är definitivt beräknat på rumstempererade ägg.

savonit
0

jasså här står alla i kyl men men

Ägg håller ju i månader i kyl.

jag har ätit ägg som varit 4 månader i min kyl, och då hade dom stått 2 månader hos Bondens packeri. Fnget fel alls på dessa.

Så ägg håller länge.

Tilda-T
0

Det man ska vara på det klara med är att det finns inte en chans att man skulle kunna äta ett ägg som har passerat bästföredatumet, det stinker något så infernalisktFörvånad!!!!

Så länge ni klarar av att förtära dom har inte datumet gått ut, även om det står det på kartongen!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

cream
0

att "datumet gått ut" innebär väl att datummärkningen på förpackningen passerat.. sedan om det innebär att produkten blivit dålig eller inte är ju inte helt säkert

Det är i alla fall så jag tolkar begreppet!

Minorca
0

Man kan testa äggen genom att kolla om de flyter i vatten, om de flyter är de gamla. Ägg håller i rumstemp många månader.

Min mormor hade en väninina som kokade först 20 ägg så frös hon in dessa och varje kväll tog hon upp ett ägg och på morgonon åt hon det tinnade ägget. Det går att frysa kokade ägg, men om de är goda vet jag inte.

Record
0

Pamina

Jag kom på att den kemiska sörjan var : Natriumsilikat.

Och där låg då äggen nästan hela vintern då det inte var någon vidare tillgång på ägg (kriget).

Min egen höna har åkt ut och bäst före datum gått ut , o dessutom gillar hon inte LCHF , så ja får kanske börja konservera äggen , för LCHF slutar ja inte med.