Fettinlagring.
Som jag skrivit förut så fick jag veta att jag har fettinlagring i levern och i stora kroppspulsådern. Troligtvis av alla kolisar jag ätit i mitt liv.
Min fråga: när jag nu ska övergå till lchf ,,, kommer då inlagringarna att försvinna med denna kost eller ,,, det som finns förblir där det är?
Någon som vet?
Lågkolhydratkost har i studier visat sig vara effektivt mot fettlever.
Om du ser Morgan Spurlocks matexperiment "Super Size Me" eller Paulo Robertos kopia (minns inte vad hans film heter) så kommer du att se att de först fick urtaskiga levervärden, i samma nivå som alkoholister, för att sen förbättra sina värden när de slutat förgifta kroppen med kolhydrater i massor.
Men jag tror det tog 6 månader för Morgan Spurlock, förmodligen för att han åt en ganska fettsnål och proteinfattig mat (hans fru lagade maten och hon är vegan).

Fettinlagring i levern finns främst i två former.. NAFLD och AFLD, varav AFLD beror på alkohol och Non Fatty Lever Disease beror på annat!
"NAFLD is associated with insulin resistance and the metabolic syndrome (obesity, combined hyperlipidemia, diabetes mellitus (type II) and high blood pressure"
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-alcoholic_fatty_liver_disease
Kan man åtgärda orsaken.. tex ändra kost så att de nämnda orsakssambanden minimeras eller försvinner finns det chans att fettinlagringen upphör eller försvinner!
Det kan även tänkas att man har fel på levern vilket borde undersökas!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
I professor Fredrik Nyströms experiment så var det en person som fick avbryta halvvägs pga att levervärdena steg i höjden. Dock sjönk de i princip lika fort när deltagaren gick tillbaka till sin ordinarie kost. Jag har också för mig att FN säger att det visade sig vara kolhydraterna som drev upp levervärdena, inte fettet.
Hans föreläsning finns på nedanstående länk, andra inslaget nerifrån. I slutet på den nämner han också den korta studien han gjorde där folk fick äta 1200 kcal extra om dan i antingen jordnötter eller godis.
Det här är svaret trådstartaren vill ha…
http://www.scienceblog.com/cms/low-carb-diet-burns-more-excess-liver-fat-low-calorie-diet-18253.html