Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 4661 ggr
Lojs
0

Tacogratäng

Jag tror inte exakt den här varianten av tacogratäng har varit uppe här innan, den är helt underbar!

Ta en ugnsfast form.
Täck botten av formen med en burk Creme Bonjour Cuisine Vitlök och Örter. (Burk med grönt lock) Det går lika bra med till exempel Philadelphiaost eller liknande med vitlökssmak.  
Strö över hackad purjolök eller annan lök. (Jag brukar "glömma" den här biten, gillar inte lök, det går så bra ändå.)
Stek köttfärs och krydda den med tacokrydda enligt receptet på kryddan, häll dock inte på vattnet om det står att man ska göra det, då blir hela gratängen onödigt vattnig. Jag har ingen särskild mängd köttfärs, det blir lite olika varje gång, men ca 500g brukar bli lagom till oss två vuxna. (Läs lagom som i att man blir PROPPmätt för att det är så gott att man äter mer än man orkar…) 
Klicka ut två burkar Creme Fraiche över. (Eller en stor burk, naturligtvis)
Häll till sist över en burk tacosås, valfri styrka.

In i ugnen på ca 200 grader och värms tills det blir bubbligt. Färdigt!

Till brukar vi äta hackad paprika, gurka och riven ost. Men det är ju som med alla tacorätter, alla har olika tillbehör.

Tyvärr så minns jag inte vem jag fått det här receptet ifrån, jag hittade det på ett annat forum för ca 2-3 år sedan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maia
0

Det låter väldigt gott! Mmmm!

Ett aber kan vara färdiglagad tacokrydda, som ofta innehåller socker och glutamat. Här finns en tråd med hemblandade alternativ för dem som inte vill ha färdigköpt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Lojs
0

Mm, den jag använder innehåller socker, men inte glutamat. Jag har valt att ha överseende med det, orkar inte blanda egen. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maia
0

Jag håller med dig. Faktum är att lite, lite grand socker är bättre än glutamat, åtminstone för mig. T.ex. tar jag hellre en skinka med lite socker än en med sju E-nummer, inklusive smakförstärkare.

Jag tänkte det kunde vara bra att ha länk till de självblandade kryddorna här i ditt recept, som många kommer att bokmärka. Skrattande

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

girlaloud
0

köpte en organisk tacokrydda på ica här om dagen. har slängt förpackningen så minns inte precis men har för mig att den var helt utan E-nummer och inte alls lika farlig som de andra i hyllan. Några kronor dyrare men det kan det vara värt.

missaz
0

Låter gott!

Vad gäller egen tacokrydda så blandar jag inte egen efter något precist recept, jag häller helt enkelt i paprikapulver, spiskummin, salt, vitlökspulver, chili och lite tomatpuré i köttfärsen. Kryddar på sådär lagom bara. Lika enkelt som att hälla i en påse färdigblandad krydda.