Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4373 ggr
julia61
0

julaftonens middag

Hej på er!

Igår var det julafton och för mig gick det alldeles utmärkt, höll mig till planen, lchf planene alltsåSkrattande.

Åt lite av det tillåtna och ändå mindre av otillåten mat, janssons frestelse en msk ungefär och en pralin och tog en knäck som jag spottade ut nästan på en gång. Inget gott alls må jag säga.

Glögg har jag druckit lite av, har bestämt mig för att det var för mig tillåtet i mycket måttlig mängd.

Har tappat sockersuget, något som jag aldrig trott skulle vara möjligt!! Det är helt underbart fritt!

Hur har det gått för er på julaftonene?

Julkramar till er!

KatNyb
0

Jag hade lagat mat till mig och släkten ur Annikas och Ariams nya kokbok. Alla åt mycket och tyckte det var jättegott. Jag talade aldrig om att det var LCHF utan lät det bara vara god mat. Det enda jag inte åt, som dom fick, var potatis och bröd.

Rätterna på julbordet från LCHF-kokboken var: julköttbullar, currysill, grönpepparpate, gräddig grönkål, strömmingslåda och julskinka (fast jag bakade min långsamt i ugnen på låg temperatur). Därtill kom ostar och prinskorv. Tungan ute

Bonusmormor
0

Jag höll mig också till Lchf planen med undantag av att jag åt några (5-6 st) after eight. Resultatet blev drygt ett kilo uppRynkar på näsan.

Känns hopplöst. Blääää…………..

Annars var det en mycket trevlig dag och kväll

[Gitsan]
0

Jag gjorde en del avsteg, risgrynsgröt etc, men det hade jag bestämt redan innan.

Men from idag är det rättning i ledet igen Tungan ute

camsve09
0

Det gick kanon!

Egengjorda köttbullar, lax, ägg, grönkål (som jag älskar) och så någon liten prinskorv som värsta "synd". Tog en snapt till maten, men ingen öl eller liknande.

Massor med osttärningar som godis till pepparkakorna och glöggen.

Planerad chokladätning, 85 %, tog tre bitar och höll på att smälla av!

Rörde inte glöggen, godiset, brödet eller pepparkakorna.

Wohoo! God Jul allihop!

Wtn3
0

Jag drack en halv julöl och tog ett finn crisp-kex med bregott och julost, annars bara godkända grejer, prinskorven kanske innehöll lite potatismjöl och köttbullarna lite ströbröd, men enligt en överslagsräkning blev det inte mer än runt 30 gram kolhydrater, däremot mycket mer protein än jag vanligen käkar. Samma grej blir det imorrn hos farmor och på buffén på en kryssning på måndag, men de värsta sockerfällorna tänker jag fortsätta undvika, saknar dem inte det minsta.

maxljungqvist
0

Vad duktiga ni är :) Det är ju ändå jul… Den enda högtiden på året där man nästan vill äta sig fet…. På grund av den utomordentligt goda maten!

Jag skulle köra fakir (endast fett-protein) men det målet var ju lite som att försöka ta bollen från en målhungrig Zlatan.

På julafton åt jag först en duktig frukost baserat på bantarbiff, 50% nötfärs och 50% fläskfärs.. Biffen stektes i smör och serverades med en extra klick smör på. Perfekt för viktnedgången och hungerkänslorna efter morgonpromenaden.

På sena förmiddagen blev det en hel del kaffe och lite vatten. Än så länge - OK!

Men så gick timmarna och julkalle började, tomten kom, och paketen delades ut. Först runt femtiden serverades julmaten och då hade jag inte ätit på 7-8 timmar. Fruktansvärt dumt.

Men jag lyckades hålla mig hyfsat. Mina synder blev förrätten - sill och lax. Sillen är ju sockrat så in i norden (22g kolhydrater / 100 g) och laxen är även sockrad till viss del.

Huvudrätten blev julskinka, köttbullar, några prinskorvar, ost och revbensspjäll.

På sena kvällen 1 halv flaska rödvin.

Jag vägde mig i morse och hade gått upp ett halvt kilo. Förhoppningsvis bara vatten…

Därför var jag extra motiverad i morse. Nu börjar ju äventyret på riktigt Cool

Ett tips bara: börja inte en fakirdiet 4 dagar innan julafton…

/Max :)

Coturnix
0

Enbärsdricka från lokala bryggeriet vart avsteget;) Också njöt jag extra mycket av fettet på den ekologiska skinkan! Fatost var ju rätt okej med…mmm en skiva hembakat tunnbröd … God Jul var det!

marialan
0

Jag höll mig också ganska strikt till LCHF. Det som avvek mest var att jag drack julmust med lite onyttigt sötningsmedel (stor flaska). Måste erkänna att det var riktigt gott. Glöggen gjorde jag själv med sukrin och glöggkryddor i torrt rödvin, blev nästan godare och mindre sliskigt än köpeglögg.

julia61
0

Ja, det verkar som om ni som jag har fått in köret på lchf:andet, det går riktigt hyfsat när man kört ett bra tag.

nya krafter till er alla!