Julköttbullar
igår gjorde jag om mitt gamla vanliga julköttbullerecept till LCHF.. inget mer socker i färsen, inget ströbröd i grädden och ingen porter i ägget, och ingen stekt hackad lök för den är ju så söt så.. hur skulle detta sluta.. men de blev goda, och här är ett grundrecept ni kan variera själva:
blanda först ihop krydd-äggsmeten:
1 ägg + 1-2 msk 40% vispgrädde
vispas med 1 tsk lökpulver
1-2 krm malen svartpeppar
1 krm malen kryddnejlika (den är så stark)
1 tsk riven ingefära, eller 1/2 tsk malen torkad
1/2 tsk salt
blanda väl med 4-500 gram färs och låt stå i kylen en timme ungefär
Stek i smör, ghee eller smörolja och spara i kyl och frys, eller häll på en dl grädde och några droppar sojakulör och koka ihop fem minuter.
Åh, spännande, jag har aldrig kört med dom kryddorna i köttbullar. Måste prova.
Lite lök i köttbullarna skadar väl inte?? Inte är väl den så söt??
Jag brukar krydda min julköttbullar med dijonsenap och kryddpeppar. Hur gott som helst!!
Kryddorna lät mycket spännande. Det måste jag också testa.
Löken brukar jag steka en stund så köttbullarna inte spricker så lätt.
Tack för receptet.
Du är min nya matfavorit, MonicaHansen! Detta låter enormt gott. Jag har färs i kylen och har funderat på köttbullar i flera dagar nu. Tackar!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag brukar ha kryddpeppar i julköttbullarna också, det bidrar verkligen till julkänslan. Före LCHF hade jag julmust som vätska till ströbrödet/havregrynen, men nu är både musten och ströbrödet borta!
Lökpulver var en bra idé, jag tycker alltid det är så svårt att hacka löken tillräckligt fint så att inte köttbullarna ramlar isär.
Ett annat tips om man ska göra många köttbullar är att steka dem i långpanna i ugnen. Ev. kan man bryna sidorna i stekpannan först. Och ha mycket fett i pannan så att de blir nästan som friterade, då blir de rundare och inte så kantiga!

Många av Er har säkert hört det men nu skall jag berätta vad den bästa Julköttbullen är kryddad med. Om Ni använder, låt oss säga, 1 kg köttfärs skall ni finhacka 4-5 Anjovisfiléer och blanda ned i färsen och sedan kan ni ta en matsked av spadet och hälla i. Var försiktiga, ta inte för mycket. Ta lite och provstek en bulle och provsmaka. Använd endast vispgrädde som förtjockningsmedel. Salt och peppar så klart. Denna lilla bulle är av Gudar skänkt och har varit min favorit i ett tjugotals år. Den är himmelsk.
Vilken spännande kryddning! Det där måste provas. Jag älskar ingefära så det blir nog en hit..*ler*
Själv gör jag julköttbullarna på älg- och fläskfärs, riven gul lök, grädde, äggulor och kryddar med salt, svart- och kryddpeppar.
Bustas: din kryddning med anjovis låter också spännande…och den ska jag nog testa också.
Måste f ö få berätta om min första jul som nygift. Det hade kunnat bli den sista julen som gift också…*S*
Jag hade gjort julköttbullarna och maken kommer hem…provsmakar, och säger i vänlig ton…"de smakar inte som mammas". DÄR nånstans brann det för mig, och jag upplyste honom att om så var fick han väl åka till "sin jävla morsa" då och äta HENNES köttbullar om nu inte mina dög…jag var rätt trött, och hade lite kort stubin så att säga…*S* Maken fick sedan ägna en god stund åt att övertyga mig om att det ABSOLUT inte var något fel på mina köttbullar, han älskade dem…men eftersom jag hade kryddpeppar i så kunde de verkligen inte smaka som de hans mamma gjorde….*S*
Till saken hör att jag dessutom älskade min svärmor enormt mycket, så att jag uttryckte mig som jag gjorde om henne då ångrade jag länge.
Kryddnejlika, ingefära, dijonsenap och svartpeppar får det bli i mina köttbullar i år! Tack!
Mitt tips är att riva löken.
Välkommen att kika in på min sida; http://njutmat.blogspot.com
Lina
Nu har jag också gjort dem. Lite à la "det som fanns hemma", men i alla fall, helt på temat i #0. Och alla de andra tipsen här.
Det fanns inget lökpulver så det blev riven gul lök och vitlökspulver. Och så skinkfärs (blir saftigare och fetare) och äggulor, ingefära (pulver tyvärr), nejlikor och fransk senap. Oj, oj, oj. Så gott det blev.
Nästa gång ska jag hetta upp vatten och sjuda dem tills de stiger till ytan och sedan steka yta på dem. Då håller de sig tydligen runda och fina i stekpannan har jag hört.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack för tipset, ska prova 
ansjovis är gott i maten:)

Jag kommer inte ihåg i vilken tråd som vi fick tipset att först lägga köttbullarna i kokande vatten och sen steka dem. De skulle då hålla den runda formen bättre. Eftersom jag har svårt att få dem runda så provade jag det här tipset idag på mina ca 75 köttbullar.
TOPPENTIPS. De blev såå fina. TACK

Det var jag som återberättade Jan-Boris Möllers "köttbullsteknik".
Han hade en hel del spännande tips som lite kanel i färsen och inga ägg eller ströbröd - ägg binder inte färs som många säger och skorpmjöl kan man bara ha i om man gillar smaken, själv låter han bli osv..
Han har många tänkvärda idéer och ifrågasätter vanliga vanor.

#13 Tack för det och ha en bra jul. Jag hade ägg, fibrex, grädde och kryddor. De blev jättebra.
Anjovis hade jag i ett år och halva familjen avskydde det och jag och sonen tyckte det var jättegott. Ska nog testa igen. Dijon lät gott också. Nu har jag gjort mina köttbullar men man kan väl testa senare i jul. Glömde ägget men det gjorde ju inget som marialan säger. Jag har J-B Möllers julkokbok som jag lagar mycket jul mat ur.
Jag tog pofiber istället för ströbröd, det håller vätskan kvar i färssmeten (vatten, grädde). Låt gärna stå och svälla en stund. Tar en halv finhackad lök och så använder jag hälften fläskfärs!
# 0 Din kryddning var ju jättespännande - kommer provas nästa gång! 
Kanel är väldigt god krydda i kött, och även på kyckling..
att steka kyckling i ugnen med kanel och chili är sååå gott!

Man kan smula ner lite fetaost också, det gör man ofta här i Danmark, så kallar man den "grekiska"…
Hatar cancer och älskar vårlökar.