Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5551 ggr
marialan
1

Spröda goda pepparkakor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde perfekta pepparkakor förra veckan som jag kastade ihop på en höft. Det blev faktiskt en fullträff (även bland icke-lchf-personer). Tyvärr hade jag ingen aning om hur jag gjorde så idag bestämde jag mig för att göra om det igen och föra anteckningar. Tog lite bilder också Glad

De blir MINST lika goda som vanliga. Vet inte hur många kollisar men skulle gissa ca 1 per kaka. Mandelmjölet innehåller enligt förpackningen 4.5 per 100 gr. Kruskakli väger nästan ingenting och man använder 1 dl (näringsvärde 15 gr/100 gr).

Marialans spröda LCHF-pepparkakor

1 påse (15 gr) pepparkakskryddor

175 gr mandelmjöl (halv påse från t ex LCHF-butiken)

1 dl kruskakli

1 dl sukrin

250 gr smör

175 grader 15 minuter i ugn

drygt 30 pepparkakor

Blanda alla torra indegrienser i en matberedare och tillsätt smöret i bitar som körs ihop till en deg.

Låt vila ca 1 timme i kylen!

Rulla små bollar med händerna som du sedan trycker ut till kakor på bakplåtspapper. De behöver inte vara perfekta - de rinner ut sådär lagom så att de jämnar ut sig själva (se bild).

Kör ca 15 minuter på max 175 grader i ugnen.

Man kan säker använda mixerstav eller degkrokar också till att göra degen.

OBS! Låt svalna ordentligt innan du lossar dem från bakplåtspappret!

marialan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick inte med bägge bilderna i inlägget. Här kommer den andra bilden…..

marialan
0

Finns tydligen för många pepparkaksrecept så här till jul…?

Calmare
0

Tvärtom! för få…. lånade receptet häromdagen, ska baka först återkommer sen med rapport! Flört

kaisakavat
0

Det här kommer jag prova! Tack!  Skrattande

Maerion
0

Jag har köpt kruskakli idag och ska testbaka imorgon.

Återkommer med recension dåGlad

ttss
0

Detta ska bakas!!!

Maerion
0

Har bakat och de blev supergoda!

Med smör och prästost på blev de helt underbara. Lite smuliga och man måste vara försiktig annars ramlar de isär men helt klart ett väldigt bra alternativ till vanliga pepparkakor. Kanske att de blev lite väl söta. Nästa gång tar jag nog bara 1/2 dl sukrin.

Helt klart något jag kommer att baka igen.

marialan
0

Håller med dig, nästa gång kommer jag också att ha mycket mindre sukrin. Försökte bara göra som jag gjorde första gången så jag kunde delge receptet. Vet inte annars om mängden sukrin kan påverka konsistensen så mycket (tror inte det).

De var goda med olika mögelostar men idag tror jag att jag också ska ta lite smör och prästost påTungan ute

JAUS
0

Sukrin brukar bli sötare när man bakar med det.