Saffranskaka
Vi tjuvstartar väl lite med julen… Saffranskaka på min blogg. Konsistensen blev perfekt, riktig saftig och nästan sockerkaksfluffig.
Dock använde jag fel sorts keso just den här gången och fick en lite väl salt smak, men det ordnar sig om man är klokare än mig och undviker Arlas laktosfria keso. På mitt Ica finns två märken av laktosfri keso, den ena är jättegod i bakverk och kakor, och den andra blir för salt. Jag minns aldrig vilken som är vilken och givetvis hade jag tagit fel nu! Men, som sagt, lätt att åtgärda. 
Det låter ju jättegott!
Kan det vara Valios keso du menar?
Det är möjligt att det är det märket. 

Åh vad spännande, den kakan ska jag prova imorgon. Tack för receptet! 

Endtyme# var är glöggte för spännande? Har just undrat hur jag ska klara mig utan glögg nu i advent.

Du kan göra egen glögg med rödvin och kryddor. Och så kan du söta med stevia eller sukrin efteråt.

Tack för tipset!

Det är så mysigt att sitta med tända ljus och brasa och dricka glögg, det är advent tycker jag.

Nu har jag provat kakan och den var god och fin i konsistensen, men blev lite väl salt. Använde Arlas vanliga keso, men ska testa ett annat märke nästa gång. Jag ska också använda osaltat smör för att se hur det blir.
#4 Glöggte köper jag i lösvikt i en tebutik, det brukar bara saluföras nu kring jul. Smakar verkligen glögg. 
#7 Osaltat smör var en bra idé! Har också ändrat i grundrecept så att det nu står "1 burk (250 g) keso (ej Arlas, den blir för salt)"
Nu har jag gjort samma kaka igen, men med Icas keso, och den metalliska saltsmaken var som bortblåst! Uuunderbart god… 
Jag har också vidareutvecklat receptet lite, så nu finns ett grundrecept för mjuka kakor på bloggen. Krydda efter fantasi…

Oj, det låter gott. Det ska jag prova.
Vänliga hälsningar Stephan