Matfett
Hej!
Jag har köpt ett 500 grams paket ister av märket Dragsbaek (danskt) med ingredienser: Ister, antioxidanter (citronsyra) BHA oktylgallat. Är det någon som vet om det är nyttigt. Vilket är nyttigast?: Smör, ister eller kokosolja.

Skulle nog säga KRAV-smör eller talg från gräsbetande djur!
Tack för svaret. Jag får titta efter krav-smör i affären. Jag trodde talg och ister var samma sak.
Ister är nog bra, men det de silverpaketen är processat. Du kan be dem ta hem späck i charken så kan du smälta eget.
Det var inget silverpaket; det var ett gult paket som jag aldrig sett förut. Trodde det var något nytt.
Jag tror hemul menar cocosfett i silverpaket.
Själv köper jag oraffinerat kokosfett, betalar c:a 50 kg halvkilot. Köper det på ett hälsocenter där jag bor. Har jämfört priset med vad de tar i diverse olika hälsokostbutiker och jag kommer nog rätt billigt undan.
DaMum, är det det något speciellt märke? Just kokosfett och/eller olja har jag inte kommit till ännu. Jag äter krav-smör, krav-vispgrädde, krav-ägg, turkisk yoghurt från svenska kor (Norrmejeriers), vildfångad lax, naturbetsoxkött och testade även hälsogris-bacon i julas (21-23 kr hektot…). Så jag är på god väg. Ännu har jag inte gått över till krav-grönsaker helt enkelt därför att jag inte tänkt på det, men det blir nästa steg. har t o m fått tag i kroatisk olivolja som är helt ekologisk - byborna går till bypressen med sin skörd av oliver. Detta gick jag över till efter att ha fått veta att det finns jättemycket fusk med just olivolja (i synnerhet i Italien och Grekland) och när Annika Dahlqvist sa att det ska vara ekologisk. Det är bara att skicka bud med någon av våra nysvenskar när de åker hem till det gamla landet på semester.
Gittan, det låter helt fantastiskt att du äter så bra och nyttigt! Skulle önska jag hade råd med och tillgång till allt det där också.
Mitt cocosfett köper jag genom ett hälsocenter och där köps det in och ompackas i burkar om 500 gram. Vet ej riktigt vilket märke, men det kan jag ta reda på. Ska försöka komma ihåg det…
#7 är det hälsoapoteket du köper från? jag köper från dem på nätet, är jättenöjd.
Nej, jag går och tränar på ett hälsocenter där jag bor. Hälsokonsulenten där köper in och säljer vidare. Jag betalar 50 kr per halvkilo. Ska kolla upp varifrån hon får cocosfettet.
Kriss & DaMum - nej, jag menade ister. Brukar inte det också vara silverpaket? Strunt i färgen, det ister man köper i butiken är inte bra..
Okej… jag missuppfattade. Trodde ister bara kunde fås över disk, inte färdiginpackat. Jag har i alla fall aldrig sett det, men å andra sidan har jag heller inte letat efter det.
Hittade däremot en intressant produkt i hyllan för utländsk mat. En glasburk innehållande inster/späck med bitar av lök i. Lite svårtytt, ursprunget var tydligen från Balkan någonstans.
Ja, det såg jag också. På Coop tror jag det var. Jodå, ister har alltid funnits i paket, ligger vid smöret. Poppis att fritera i förr.
Jag var på Ica MAXI i morse och kollade. Jag hittade faktiskt Ister. Det låg bredvid cocosfettet. Har aldrig uppmärksammat det förut, eftersom jag inte haft något behov av det. Men nu vet jag var det finns ifall jag skulle vilja skaffa, tack för tipset!
Jag har inte heller sett det innan…
Numer pensionär i Nynäshamn
Undras om jag nån gång ska bli klok på varifrån man får tag i rätt kokosfett.
Crearome! Det är gott!
Jag har crearome (finns på deras hemsida) och tycker det är gott, det smakar kokos men finns tydligen i en variant som inte smakar också…
Numer pensionär i Nynäshamn