Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1108 ggr
[vonga]
0

hjälp

Hej!

Jag har snarare gått upp än ned i vikt! Va!!! Jag trodde ketogen-kost skulle vara garantin för viktnedgång.

Ps har hållt på i 1,5 veckor ds

Jag äter 2 ägg och skinka till frukost

ex lunch: lax med haricots verts med creme fraich till lunch

mellanmål oliver och parmesanost

middag: kassler med brysselkål och haluomi

Efterrätt: en dl grädde med 2 tsk kakao'

Kvällsmål: valnötter

Kan någon titta på detta och yttra sig

folke
0

Om du talar om ungefär hur mycket du äter av varje så ska jag köra in det i hälsovakten, så får du tillbaka ett fint "Osthjuls diagram" över hur mycket du äter av de olika delarna….

För mig (Som också är novis) låter som att du äter för lite… men jag är ju som sagt var inte expert…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Margareta
0

Det är jättesvårt att säga vad andra skall äta eftersom vi fungerar så olika.

Jag hade inte fixat nötter (kolhydrater) och så mkt grädde (laktos) och hade antagligen som folke säger ätit mer fett (smör/kokosfett) istället.

Tillsätter du fett till frukosten?

Numer pensionär i Nynäshamn

folke
0

Har lekt lite med hälsovakten nu…  och om du äter föreslagna portionsstorlekar så kommer jag "bara" upp i 1500 kalorier, och för mig är det hälften av en normaldag… men så kör jag ju dubbla portioner av fettrik mat och halva av kolhydratrika…

dock ser det bra ut med 74% fett och 21% protein och 5 kolisar.. men som sagt var, äter du 100 gram lax och 2 kilo haricots verts så blir det kanske inte så……..

[vonga]
0

Oj, jag har ingen aning om vilka mängder jag äter. Ska man hålla reda på det?

Nötter? Det trodde jag var bra.

Grädde? Det äter ju alla här på forumet, i kaffet, med kaffepulver i osv….

Nu blir jag förvirrad

Doc
0

Hur mycket väger du, alltså har du rejäl övervikt?

Har du "kaloribantat" dvs svultit dig tiden innan du började?

Om du har "kaloribantat" innan kan det ta ett tag för kroppen att återhämta sig först - efter en tid kommer du dock att börja gå ner, förutsatt att du har en påtaglig övervikt.

folke
0

Nej nej.. det var inte så jag menade… det var inte meningen att förvirra dig.. flåt !!

Jag tänkte bara kolla upp att det inte blir snedvridet i balansen,….

Det enda du behöver hålla koll på är kolhydraterna…  jag vill bara hjälpa dig genom att slå in ungefär vad du äter, och så kommer det ut ett fint hjuldiagram, så du ser lätt hur du ligger till med kolhydraterna….

[vonga]
0

Nej,

Jag väger 62 och är 1. 60

Har tidigare alltid vägt 52-53 men har gått upp några kilo det senaste året.

Jag har inte kaloribantat utan tvärtom fikat på muffins och morotskaka varenda dag.

varför måste övervikten vara påtaglig?

Mitt mål är att åter kunna använda de kläder som

[vonga]
0

Hej Folke,

Vad vill du ha för uppgifter?

folke
0

ungefär hur mycket du äter av vad… säg 200 gram skinka, 1 valnöt, 2 oliver etc…. inga exakta uppgifter behövs, bara så att det blir en ungefär fördelning av din mat…

Bara på ett ungefär, som jag sa innan,, äter du 100 gram lax och 2 kilo haricots verts så blir det många smygkolisar….

tex 2 kilo haricot verts innehåller 60 gram kolisar och "bara" 420 kalorier… Ok,,, det är väl kanske lite överdrivet med 2 kilo..

men ändå……  äter du ca 200 gram istället så blir det ju 6 gram kolisar och det känns ju bättre för oss…

Doc
0

Kroppen brukar ha en vikt den "trivs" på, och det är inte alltid den man själv önskar sig. Om man äter sig mätt på lågkolhydratskost brukar man förr eller senare gå ner dit. Om du tidigare brukat väga 10 kg mindre utan att äta för lite/motionera mycket så borde du väl gå ner en del tycker jag. Men det kan ta ett tag som sagt, 1,5 vecka är för lite för att säga hur det går.

Mitt råd är att fortsätta äta dig mätt på sådan mat som du skriver, och om du vill att viktnedgången skall ta fart fortare - lägg till långa promenader eller någon annan motion du trivs med.

folke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyssna på Doc_ och Margareta…  !!

Jag kan skicka dig en utskrift av vad du äter om du vill, det viktiga är ju att du äter dig mätt på rätt saker…. det var ju det jag menade med dessa haricots verts,,,,,

Bifogar en bild från Hälsovakten över Haricots verts  Förvånad

Margareta
0

vonga: tänk på att alla som skriver på den här sajten är olika.

Det är många som skriver här på sajten som inte ens äter den här kosten för att gå ner i vikt och därför kan man inte utgå från att det andra äter fungerar på en själv.

Ett tips är att trycka på medlemmens namn och läsa presentationen, där brukar en del sådant avslöja sig…

folke
0

LCHF räddade mig, så jag hoppas inte att jag är nån "fake"….även om jag är nybörjare här…

Jag startade med Hälsovakten för att räkna kalorier, men efter jag började med LCHF så är det för att hålla kolhydraterna i styr… dessutom försöker jag identifiera vad jag kan äta och vad jag inte kan äta genom att se hur jag äter och hur jag mår efter att ha ätit… 

Dessutom fungerar det i allafall för mig som en spärr från att kolhydratflippa, genom att jag försöker vara ärlig mot mig själv och då blir det pinsamt att föra in i vad jag verkligen ätit, vilket  slår mig innan jag stoppar chokladkakan i korgen…

Mervi
0

Jag tror att grädden spökar för många. Din övervikt är inte så stor så att kilona kommer att rasa men om du fortsätter så försvinner säkert en del. Du kommer få muskler och minskar kanske bara i Cm:ar. Har du mätt dig, midjan, låren osv. Muskler väger mer än fett. Jag håller med att 1,5 vecka är för kort tid.

[vonga]
0

Hej och tack till er alla!

Kanske skulle bjuda in någon relationsforskare som kunde ta tempen på det stöttande klimatet på denna sida. Jag är faktiskt lite förundrad.

Okej Doc, jag förstår. Tålamodet sviktar något.Tack för stödet.

Men Maragareta hur var det med grädden, alla verkar ju slurpa grädde som tokar på det här forumet.

Okej Folke, jag har fösökt att lista ut mängden på maten.

Frukost: 2st ägg och 8 skinkskivor(rökt)

Lunch: En laxfilè 125g, Haricots verts ca 70g, creme fraiche 40% 2 msk.

Mellanmål. 10 oliver en lite kub parmesanost

Middag: 2 skivor kassler(ingen aning) och 8 brysselkål. 125g halluomi

Dessert: 1 dl grädde och två msk kakao

Kvällsmål; 10st valnötter/ eller i grapefrukt

Hoppas det fungerar mycket spännande. Tacksam för tjänsten

Vonga

vegetarian
0

Vad är haluomi? Kikärtröra? Om det är det så bör du,tills du nått idealvikten, skippa dets helt och även nötter (eller välj paranötter som innehåller under 4 gram kolhydrater per 100 gram och ät endast ngn handfull). Värt att prova iallafall. Haricots vert kankse kan bytas ut mot rädisa,gurka,persilja,sallad,mycket kalorifattiga grlönsaker. Kakaon tycker jag du ska vänta med oxå,det är nog inte bra att dricka varje dag,innehåller för mycket kolhydrater. Enligt mig får du i dig lite för mycket kolhydrater.

[vonga]
0

Jaha! det var tråkigt att höra. För mycket kolhydrater, det här måste utredas.

Haluomi är en jätte god ost från Cypern(tror jag) Den kan man steka och då blir den ännu godare.

Som vegeterian är den super!

vegetarian
0

Valnötter innehåller 13.1 gram kolhydrater, för mycket, speciellt om man äter mycket. Kakao innehåller 11 gram,fast du äter inte så mycket av det,brysselkål 4.8 gram,precis på gränsen. Nötter är nyttigt men man kan bli lurad att tro att det är fritt fram att äta av dem, och så är det inte. Det som är bra med nötter är att man håller sig mätt länge på en näve, men om man har svårt att kontrollera sitt ätande så blir det snabbt för mycket. Det bästa är att inte äta ngt som går över 5 gram,tills man nått idealvikten. Paranötter eller inga nötter alls. Jag blir själv mätt på nötter otroligt snabbt, åt några imorse till filen och bären och det sa stopp ganska snabbt.

folke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SO far so good….

Hittade inte Halluomi, sökte på det och antar att det är en ost ??? låter spännande i vilket fall som helst…..

SÅ här ser det ut ungefär….

Det glädjer mig att du inte äter 2 kilo haricot verts Räcka ut tungan  Skrattande

Jag räknade med att det är en fet ost…

Den fettmängden kör jag för att hålla min vikt, men vi är ju olika som sagt var…….

[vonga]
0

Tack Folke!!!!!!!

Gud! det var mycket fett de! Har inte ännu vant mig vid tanken på så mycket fett.

Var det bra det där eller? förstod inte riktigt utsagan.

Margareta
0

Vi brukar rekommendera ca:

20% protein
max 5% kolhydrater

Resten fett dvs 75% eller mer

Det där med att slurpa grädde får du ta med en nypa salt. Kolla med den du tycker "slurpar" om den gör det för att gå ner …

Alla klarar inte att gå ner mer än med LITE grädde i kaffet…

folke
0

Jag vet inte så mycket om LCHF, och har heller inte fattat detta med så mycket fett…

Men som jag läste i Skaldemans bok, så börjar den lilla hjärna jag har att acceptera att min kropp måste ha MINST så mycket fett för att inte starta lagra fett igen… och det är ju jag och det kan jag ju inte säga till dig att du ska göra likadant….

Om du hade frågat mig för 6 månader sedan så hade jag som alla andra som inte fattat hur det ligger till, att det är alldeles för mycket fett…

Vi som är fettskrämda från barnsben får väl hitta på en ramsa som vi kan repetera hela tiden…. "Fett är inte farligt, kolhydrater är farliga !"……  Förvånad